Flyttet inn i nytt hus i høst hvor eiendommen bl.a. består av en frittstående garasje på snaue 60kvm oppført for halvannet tiår siden av forrige eier. Den kan vel betraktes som uisolert da den så vidt meg bekjent kun består av Leca med en eller annen slags puss + murmaling innvendig og en eller annen slags dekkpapp eller noe på utsiden. To og en halv vegg er under bakken. Én stor motorisert leddport og en vanlig metalldør side om side. Gulvet tror jeg er støpt betong med en slags epoxy på toppen.
Forrige eiere har brukt den til oppbevaring av bruksbil selv på vinterstid, men jeg mistenker at den kanskje var opprinnelig tiltenkt å kun benyttes som verksted da det er et par ting som gjør at den egentlig ikke egner seg til førstnevnte: Gulvet er tilnærmet lik helt flatt, det er ingen sluk og det er null ventilasjon.
Resultatet er naturligvis at det blir særdeles bløtt og at det vokser litt ymse uhumskheter på veggen mot friluft, altså den porten står i. Her hadde tidligere eiere også en teori om at det trakk inn vann fra toppen, men jeg tror nettopp dette problemet like fullt kan skyldes kun kondens som oppstår på innsiden på denne veggen.
Det er altså et todelt problem: Vannansamlig på gulvet og kondens/fukt på den ene veggen. Førstnevnte håndterer vi foreløpig ved å svabre ut vann regelmessig, men sistnevnte er hovedproblemet da jeg ikke ønsker å håndvaske bort mugg fra en hel garasjevegg hver måned resten av livet.
Jeg har undersøkt en del allerede og foreløpig kartlagt følgende løsningsforslag:
1) Bore hull gjennom gulvet og ned i grunn slik at den verste vannansamligen "dreneres" ut. Billig, men vil ikke alene løse generelle problemer med fukt/kondens (mugg på veggen kommer selv om garasjen ikke er i bruk) og er kanskje ikke så lett å reversere om man skulle ombestemme seg.
2) Støpe nytt gulv med korrekt fall og/eller sluk. Dette er i utgangspunktet fullstendig uaktuelt pga. arbeid og kostnad.
3) Sette inn ventilasjon, enten kun passive lufteluker eller noe som f.eks. denne. Kjenner jeg er usikker på hvor god effekt dette alene egentlig vil ha.
4) Avfukter, fortrinnsvis en kraftig en med våtslange ut som f.eks. denne eller denne. Koster litt og krever bittelitt monteringsjobb (skal innrømme jeg er litt engstelig for å borre i veggen), men det er nok noe slikt jeg foreløpig har mest tro på. Disse skal jo evne å tørke ut det meste. Kanskje kombinert med en passiv lufteluke for å få inn litt friskluft?
Har også vært inne på tanken på varmepumpe i tillegg, men foreløpig ligger den på hylla. Det har ennå ikke fryst på i garasjen (bortsett fra metalldøra, den er is) til tross for godt med minusgrader ute og jeg kommer ikke til å oppholde meg der mer på vinterstid enn at jeg overlever med å kle meg godt. Det er også litt logistikkmessige problemer med plassering av en eventuell utedel.
Forslag tas i mot med takk.
Det skal også nevnes at motorsykler per tid lagres/parkeres i samme garasje. Foreløpig så ser de ikke ut til å ha tatt noen skade av miljøet, men om noen vet hvordan disse best beskyttes mot omgivelsene så er dette også interessant. Jeg har vurdert å slenge trekk over de, men jeg vet ikke om det eventuelt kan gjøre vondt verre ved at det blir mer "innestengt" kontra nå som de står litt mer "luftig" til.
(Og om jeg har bommet på hvor jeg la dette innlegget så må en admin gjerne flytte det til korrekt sted