Håndtere fukt i garasje

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Håndtere fukt i garasje

Legg inn av kaLARSnikov »

Folkens! Jeg trenger råd og innspill.

Flyttet inn i nytt hus i høst hvor eiendommen bl.a. består av en frittstående garasje på snaue 60kvm oppført for halvannet tiår siden av forrige eier. Den kan vel betraktes som uisolert da den så vidt meg bekjent kun består av Leca med en eller annen slags puss + murmaling innvendig og en eller annen slags dekkpapp eller noe på utsiden. To og en halv vegg er under bakken. Én stor motorisert leddport og en vanlig metalldør side om side. Gulvet tror jeg er støpt betong med en slags epoxy på toppen.

Forrige eiere har brukt den til oppbevaring av bruksbil selv på vinterstid, men jeg mistenker at den kanskje var opprinnelig tiltenkt å kun benyttes som verksted da det er et par ting som gjør at den egentlig ikke egner seg til førstnevnte: Gulvet er tilnærmet lik helt flatt, det er ingen sluk og det er null ventilasjon.

Resultatet er naturligvis at det blir særdeles bløtt og at det vokser litt ymse uhumskheter på veggen mot friluft, altså den porten står i. Her hadde tidligere eiere også en teori om at det trakk inn vann fra toppen, men jeg tror nettopp dette problemet like fullt kan skyldes kun kondens som oppstår på innsiden på denne veggen.

Det er altså et todelt problem: Vannansamlig på gulvet og kondens/fukt på den ene veggen. Førstnevnte håndterer vi foreløpig ved å svabre ut vann regelmessig, men sistnevnte er hovedproblemet da jeg ikke ønsker å håndvaske bort mugg fra en hel garasjevegg hver måned resten av livet.

Jeg har undersøkt en del allerede og foreløpig kartlagt følgende løsningsforslag:

1) Bore hull gjennom gulvet og ned i grunn slik at den verste vannansamligen "dreneres" ut. Billig, men vil ikke alene løse generelle problemer med fukt/kondens (mugg på veggen kommer selv om garasjen ikke er i bruk) og er kanskje ikke så lett å reversere om man skulle ombestemme seg.

2) Støpe nytt gulv med korrekt fall og/eller sluk. Dette er i utgangspunktet fullstendig uaktuelt pga. arbeid og kostnad.

3) Sette inn ventilasjon, enten kun passive lufteluker eller noe som f.eks. denne. Kjenner jeg er usikker på hvor god effekt dette alene egentlig vil ha.

4) Avfukter, fortrinnsvis en kraftig en med våtslange ut som f.eks. denne eller denne. Koster litt og krever bittelitt monteringsjobb (skal innrømme jeg er litt engstelig for å borre i veggen), men det er nok noe slikt jeg foreløpig har mest tro på. Disse skal jo evne å tørke ut det meste. Kanskje kombinert med en passiv lufteluke for å få inn litt friskluft?

Har også vært inne på tanken på varmepumpe i tillegg, men foreløpig ligger den på hylla. Det har ennå ikke fryst på i garasjen (bortsett fra metalldøra, den er is) til tross for godt med minusgrader ute og jeg kommer ikke til å oppholde meg der mer på vinterstid enn at jeg overlever med å kle meg godt. Det er også litt logistikkmessige problemer med plassering av en eventuell utedel.

Forslag tas i mot med takk.

Det skal også nevnes at motorsykler per tid lagres/parkeres i samme garasje. Foreløpig så ser de ikke ut til å ha tatt noen skade av miljøet, men om noen vet hvordan disse best beskyttes mot omgivelsene så er dette også interessant. Jeg har vurdert å slenge trekk over de, men jeg vet ikke om det eventuelt kan gjøre vondt verre ved at det blir mer "innestengt" kontra nå som de står litt mer "luftig" til.

(Og om jeg har bommet på hvor jeg la dette innlegget så må en admin gjerne flytte det til korrekt sted :P )

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Håndtere fukt i garasje

Legg inn av dypen »

Har du bilde av garasjen fra utsiden …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

Jeg tror ventilasjon er nøkkelen. Dersom det ikke finnes lufteventiler fra før er det ikke annet å vente at inneklimaet blir utfordrende.

Med en ventil nært et av hjørnene og en annen i hjørnet diagonalt for denne kan du få bra lufting. Bor du et sted med jevnlig vind kan naturlig ventilasjon være tilstrekkelig. Alternativt montere en vifte for utsug i ene ventilen, da gjerne en vifte som går på lavt turtall for å unngå støy.

Jeg har 1 cm fall per meter i garasjegulvet. Selv da vil ikke den seige saltsørpa som følger med bilen inn renne ut.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

kaLARSnikov

dypen skrev: 03 jan 2025, 10:02 Har du bilde av garasjen fra utsiden …
Dette er det beste jeg klarer å oppdrive på stående fot... Men det er heller ikke stort mer å ta bilde av, det er som nevnt under bakken på to og en halv vegg. Venstre side og bak i bildet er fullstendig under bakkeplan og du skimter på høyre side hvor bakken starter (toppen av steinveggen bak søppeldunken) og den går skrått oppover til toppen på baksiden.
_4.png
@Brigg: Med tanke på utformingen (det blir nok vanskelig å få til noe på sidene under bakken) så tenker jeg da f.eks. en ventil på venstre side av porten og en ventil på høyre vegg i bakkant hvor det fortsatt er litt vegg over bakkeplan. Der vil det nok ikke treffe særlig godt på noen av de med tanke på vind så vifte vil nok være en nødvendighet. Det minner meg på at jeg også har lest enkelte anbefale kraftigere vifter som f.eks. noe slikt for å få bukt med fuktig garasje o.l.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Har litt tro på lufting ELLER ventilasjon, velger du begge biter de seg i halen... Avfukteren får hele tiden tilført ny fuktighet fra utsiden og de tørre varmen fra avfukteren ventileres ut... En kompressorbasert avfukter koster jo ikke stort så greit å teste. Sorpsjonsbaserte avfuktere virker i lavere temperaturer men er dyrere både i innkjøp og drift og når det er kaldt er vel ikke fukt så stort problem heller...

Der finnes jo flytsparkel som kan blandes slik at den gir fall men det blir jo også en ganske dyr og litt uforutsigbar løsning.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov

SveinHa skrev: 03 jan 2025, 12:18 Har litt tro på lufting ELLER ventilasjon, velger du begge biter de seg i halen... Avfukteren får hele tiden tilført ny fuktighet fra utsiden og de tørre varmen fra avfukteren ventileres ut... En kompressorbasert avfukter koster jo ikke stort så greit å teste. Sorpsjonsbaserte avfuktere virker i lavere temperaturer men er dyrere både i innkjøp og drift og når det er kaldt er vel ikke fukt så stort problem heller...
Godt poeng. Når det gjelder temperatur så har vi ikke bodd her lenge nok til å konkludere noe hverken den ene eller andre veien, men enn så lenge er det fortsatt varmt nok inne til at snøen smelter av bilene selv om det er rundt 12-13 blå ute. Dvs. at selv om vi er flinke og svabrer ut hver morgen så vil det fortsatt være betydelige deler av døgnet hvor det ligger godt med vann i garasjen.

Ventilasjon enten med eller uten vifte holder nok kanskje for å holde tritt med kondensen som oppstår ellers på året, men vann på gulvet er muligens mer en jobb for en kraftig avfukter? I så fall vil jeg vel tro at sistnevnte også fint skal håndtere kondens?

Om man skulle gå for en løsning med avfukter, vil det da kunne være andre ulemper som oppstår som følge av at man da fortsatt ikke har fast tilførsel av friskluft?

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Garasjen din blir jo som kjelleren i ett hus, det som avgjør hvilke klima / temperatur du har avgjøres av grunnarbeide med drenerende masser, isolasjon, grunnmur papp, god drenering, tett tak osv Det vil si samme kravene som grunnarbeide til ett hus, da får du stabil temperatur uten vanninntrengning. Er ikke dett utført etter boka vil det bli dyrt å utbedre.

Du nevner at garasjen er bygget med … «Leca med puss + murmaling innvendig og dekkpapp på utsiden.» I mitt hode er det vel mange kjellere på hus som er bygget på samme måte og er det isolasjon, plast med gode drenerende masser og drenering rundt skal det fungere veldig bra.

Kommer det vann fra andre steder enn fra grunn og jordbakke bør jo det stoppes / tettes. Er det ikke isolasjon osv i grunn vil det hjelpe på å bore hull i gulv for å raskere bli kvitt vann. Har selv hatt verksted som var bygget i 1920 som vognstall hvor det var sprengstein under med støpt plate på 10 - 15 cm, her monterte vi pottesystem i gulvet til rettejigg for karosseriskader. Siden gulvet var maks 15 cm ble alle pottene gjennomgående noe som førte til veldig god drenering av vann.

Har du først fuktproblemer hjelper det med god lufting (eks oppe bak og nede foran) sammen med en luftavfukter som jeg har veldig god erfaring med. Har hatt min i over 12 år nå (innstilt på 48% luftfuktighet) som har stor tank eller du kan legge slange rett i sluk eller ut (evt hull i gulvet). Dekker inntil 100 kvm, se link: https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid ... gLVzvD_BwE

Var det min garasje ville jeg kombinert luftavfukter med varmepumpe noe vi har (inne delen montert høyt på vegg) selv om det går ut inn bil hver dag hele året med snø is avrenning fra fuen’s bil holdes temperatur og luftfuktighet seg stabilt. De gangene jeg svabrer gulvet er når regnvær står direkte på garasjeporten og vann kommer inn på sidene av porten hvor det ikke er tettelis nede ved gulvet som aldri er noe stort problem for oss. Her har jeg godt klima for lagring av mc’r med verktøy og utstyr.

Du har jo en kjempeflott garasje som er stor nok for de fleste :D

Blir spennende å høre hva du finner ut og hva du velger å gjøre. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tror du det kun er smeltevann fra kjøretøy? eller trenger vann inn i garasjen enten via vegger, gulv eller tak?
Ser du noe til knotteplast på utsiden hvor veggene står i jord? Taket, er det betongplank? (elementer med not/fjær).
Har du saltutslag eller flassing nederst på veggene kan det være kapilæreffekten, altså fukt fra grunnen som suges opp.
Varmer man opp garasjen vil problemet i så fall kunne øke. Du kan også sjekke sålen ved å tape (luft-tett) et stykke plastfolie (dampsperre) på gulvet et sted det ikke renner vann, men er det uskadd epoxydekke på gulvet er det lite sannsynlig at det er noe opptrekk som kommer gjennom det, men heller mellom såle og Leca.

Dersom det er kapillært opptrekk, så er nok elektroosmose den enkleste og beste løsningen.
Kommer det gjennom veggene, så ville jeg ha leid en minigraver og gravd ned til et stykke under sålen og drenert på nytt med rør, riktig fyllning og knotteplast.
Er de smeltevann fra hjulbuer osv. så ville jeg ha startet med god lufting å se/måle hva det gjør med luftfuktigheten.
Selv har jeg uisolert garasje, kun portene som er isolert. Blir litt vått på gulvet av snøsmelting fra biler, men ingen sopp på treverket.
Det er nok luftingen, hellning på gulvet og mindre temperaturforskjell som redder meg, men alt er over bakken og impregnert treverk.
Kun såle/ringmur i støp.

kaLARSnikov

Gammelsmurfen skrev: 04 jan 2025, 16:57 Tror du det kun er smeltevann fra kjøretøy? eller trenger vann inn i garasjen enten via vegger, gulv eller tak?
Vannet på gulvet er utelukkende fra kjøretøy. Det var helt tørt og fint på gulvet frem til snøen kom.

Svertesoppen på den ene veggen (med port, altså den ene veggen som står mot friluft) er jeg mer usikker på. Tidligere eiere spekulerte som nevnt i at det kom inn vann fra toppen av veggen, men jeg har også sett tydelige tegn til kondens på samme vegg. (Dog aldri nok til at det ender opp med vått gulv.) Eller så kan det naturligvis være begge deler. For meg kan det se ut som at fukten går ovenfra og ned, både fordi den er verste helt øverst på veggen/taket og fordi det er et slags mønster i det.

Fasiten får vi nok ikke uten å åpne opp og det blir ikke gjort før våren kommer da "taket" er en slags platting/uteplass bestående av bl.a. både støp, steinheller, smijernsgjerde og blekkbeslag så det blir et omstendig prosjekt å komme til det under. Har også forstått det slik at det under hellene (altså over brorparten av selve taket i garasjen) ligger styrofoam med en slags duk over. Det er da denne duken tidligere eiere tror suger til seg vann og transporterer over lecaen i veggen der den muligens ligger rett oppå - men da undres jeg hvorfor det ikke medfører tilsvarende problem på de andre veggene...

De øvrige tre veggene (de under bakkenivå) er helt strøkne. Taket ser også helt fint ut. Det er mulig det er noe antydning til fuktskjolder i kanten mellom vegg og tak helt innerst, men dette har i så fall ikke forandret seg noe siden første visning. Kan være noe gammelt eller annen type misfarging.

På den siden hvor deler av veggen står over bakken så er det lagt et slags dekke på utsiden, men på "enden" så kan man skimte knotteplast under så vil tro dette er gjennomgående rundt hele.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tror du er inne på noe selv hva gjelder svertesoppen på veggen over porten, kondens der er nok ganske sannsynlig.
Det er nok der temperaturforskjellen mellom ute/inne vil bli størst om det ikke er isoblokker eller noe annen isolasjon, så er det naturligvis varmest øverst inne. De andre veggene får hjelp av jordvarme og således vil det være mindre differanse mellom ute/inne.
Selv om porten antagelig er isolert og det er tetninger rundt åpningen, så blir det alltid dårligere enn tett vegg.
Ser selv hjemme på veldig kalde dager at det blir snev av kondens et sted rundt inngangsdøren hvor pakningen er litt utett.

Apropo smeltevannet, det ser ut som om det er grus/pukk foran porten kan det være en idé og enten bruke stor vinkelsliper med diamantblad eller få noen med betongsag til å lage åpninger for drensrenner i gulvet med drensrør til en kulvert ute?
Enten støpe renner og kjøpe galvaniserte rister eller kjøpe noen ferdige og støpe ned, skal fint lite fall til så selv om gulvet er flatt burde det ikke være et problem å få en centimeter eller to fall i rennene. En sandfanger før det går ut i drensrøret til kulvert´n og evt. legge en ferdig selvregulerende varmekabel med stikk i drensrøret, de man får kjøpt i forskjellige lengder og ikke krever elektriker.

Svar