Rust i tank, hvordan behandle og forebygge?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
KawaKjetil

Re: rust i tank

Legg inn av KawaKjetil »

Domino skrev: 16 nov 2020, 08:08 I stedet for mutre kan man kjøpe ei lengde med "hundelenke" på ei jernvareforretning. Mye enklere å få ut alt, en mutter eller to kan jo kile seg fast.
Hundelenke var et godt tips :thumleft

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

Hundelenke eller kjetting har avrundede former og ingen ting "skarpt" som gir slipeeffekt. Bare prøv å gi en kjettingstump mot overflaterust. Det skjer ingenting. Jeg har gid erfaring med singel/knust småstein. Og mye tålmodighet.

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

cannon skrev: 16 nov 2020, 18:34 Hundelenke eller kjetting har avrundede former og ingen ting "skarpt" som gir slipeeffekt. Bare prøv å gi en kjettingstump mot overflaterust. Det skjer ingenting. Jeg har gid erfaring med singel/knust småstein. Og mye tålmodighet.
Ja, det er sant. Skarpe kanter er tingen, nett som med blåsesand - den er skarp i kantene.
Tror jeg går for noen muttere med skarpe kanter (kan jo få tak i de med magnet også da). Vil helst ikke ha alt arbeidet med å få ut småstein :)

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

En småstein eller mutter som ligger igjen gjør ingen skade. Det du må få ut er alle småpartikler og løse rust-rester. Mye spyling og skylling må til.

Gammelgubbe
Motorsykkelen din: Honda Cb100 1972

Rust i tank, hvordan behandle og forebygge?

Legg inn av Gammelgubbe »

Fant en 14-15 år gammel tråd om dette her, men lurer på om det har skjedd noe siden da eller om folk har andre erfaringer.

Har rust i tanken og ønsker å finne en permanent løsning. Hvordan fjerner jeg rusten og hvordan forhindrer jeg at den kommer tilbake?

Ser den nye tråden jeg startet ble slått sammen med en ikke fult så gammel tråd.

Hvordan gikk det med tanken din?

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Rust i tank, hvordan behandle og forebygge?

Legg inn av dypen »

Har brukt «små grus» som ble plukket i veikanten pluss diesel tror jeg det var for å få ut rust. Hånd rista bensintanken i godt over en time med masse skylling etterpå. Så en på YouTube som festa bensintanken til en betongtrommel og lot den gå med samme resultat. Sørger for å ha full tank med 98 oktan under lagring alltid og funker bra, står bensintanken tom blir nok resultatet litt annerledes. Alt ble ikke borte men det som kunne løsne forsvant.

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=390965#p390965
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Gammelgubbe skrev: 03 jan 2025, 13:48 Har rust i tanken og ønsker å finne en permanent løsning. Hvordan fjerner jeg rusten og hvordan forhindrer jeg at den kommer tilbake?
Hvor fortrolig er du med håndtering av "farlige" kjemikalier?

Test - kjenner du hele denne regelen: "Syre i vann, . . . . . . ; vann i syre . . . . . . .".

Brukte selv slike "effektive" kjemikalier på to ståltanker for endel år tilbake, og etterbehandlet dem med "forsegleren" POR-15.

Det ble bra :-)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Syre i vann går an,
vann i syre blir uhyre.

Den lærte jeg på yrkesskole for 42 år siden
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Jompa skrev: 05 jan 2025, 00:07 Syre i vann går an, vann i syre blir uhyre. Den lærte jeg på yrkesskole for 42 år siden
Riktig :-) Du ville fått ekstrapoeng om du hadde nevnt hvorfor det er slik.

Jeg vil aldri fortelle åpent hvilke kjemikalier jeg brukte til min tank, uten å vite hvilke forutsetninger den som spør har for å håndtere dem. Det blir som å legge ut oppskrift på hjemmelaget nyttårsfyrverkeri på internett :-(

Oppfølgings-spm til de som vil vite mer om fysikalsk kjemi; hva er den praktiske forskjellen på fortynnet hhv saltsyre og svovelsyre (om man skulle være uheldig, og søle litt?) Dette er relevant for de av oss som har et gammeldags batteri i MCen.
KawaKjetil skrev: 16 nov 2020, 20:41Tror jeg går for noen muttere med skarpe kanter (kan jo få tak i de med magnet også da). Vil helst ikke ha alt arbeidet med å få ut småstein :)
Ikke nødvendigvis lettere å få ut muttere fra en ståltank med magnet; magneten setter seg fast i tankveggen før den treffer mutteren :-)

Gammelgubbe
Motorsykkelen din: Honda Cb100 1972

Legg inn av Gammelgubbe »

Gammelbokser skrev: 04 jan 2025, 17:03
Gammelgubbe skrev: 03 jan 2025, 13:48 Har rust i tanken og ønsker å finne en permanent løsning. Hvordan fjerner jeg rusten og hvordan forhindrer jeg at den kommer tilbake?
Hvor fortrolig er du med håndtering av "farlige" kjemikalier?

Test - kjenner du hele denne regelen: "Syre i vann, . . . . . . ; vann i syre . . . . . . .".

Brukte selv slike "effektive" kjemikalier på to ståltanker for endel år tilbake, og etterbehandlet dem med "forsegleren" POR-15.

Det ble bra :-)
Husker at syre i vann går ann og at vann i syre blir uhyre.

Ser det selges sett fra POR-15 med det man trenger for å rense, fjerne rust og forsegle tanken. Prisen er litt stiv.

Svar