Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...

Legg inn av ErikW »

@Dypen, dette var mye værst scenario synes jeg.
Å starte med varm bil uansett type er ikke gunstig rett ut i klabbe snø. Dette pga varmt chassie og det sier seg at varmt mot kaldt vil klabbe Max. Kald garasje er bedre. el. Bil i garasje siden 2019 så har litt erfaring på det. Har også el bil ute og forvarmer aldri. Den er varm på et blunk mens vi pakker.
På tur, så vet den ladings sted selv og forvarmer selv.
Mine dieselbiler har klabbet like mye i hjulhusene de og laget klimpre vi må spreke av med vernesko

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: 05 jan 2025, 22:52 @Dypen, dette var mye værst scenario synes jeg.
Å starte med varm bil uansett type er ikke gunstig rett ut i klabbe snø. Dette pga varmt chassie og det sier seg at varmt mot kaldt vil klabbe Max. Kald garasje er bedre. el. Bil i garasje siden 2019 så har litt erfaring på det. Har også el bil ute og forvarmer aldri. Den er varm på et blunk mens vi pakker.
På tur, så vet den ladings sted selv og forvarmer selv.
Mine dieselbiler har klabbet like mye i hjulhusene de og laget klimpre vi må spreke av med vernesko
I mitt forrige innlegg beskrev jeg det som påvirker rekkevidde og ladehastighet. Jeg glemte en viktig ting, skal du ut på en lengre tur og du kan velge mellom motorvei med fartsgrense 110 eller om du velger vei med 80 km vil det merkes kraftig på rekkevidde vinterstid.

Bruker du el-bilen lokalt til og fra jobb, på butikken etc og ladekontakta henger i så fort bilen står stille vil du jo aldri oppleve noe problem, mange nevnte faktorer i mitt forrige innlegg påvirker en bensin / diesel bil også men forskjellen ligger i at du kan kjøre 1000 km + før neste fylling men på el-bilen har du i beste fall 1/3 del rekkevidde på en god sommerdag.

Du skjønner sikkert hvorfor jeg forbereder meg godt når jeg skal på langtur med el-bil, med varm bil rett ut av garasjen og topplada varmt batteri til avgangstidspunkt ligger jeg ett hestehode foran mengden. Oslo - Vinstra går på 3 timer hvor første lading tas sammen med frokost. Bilene mine er understellsbehandlet og har stått i varm garasje de siste 13 åra og aldri hatt noe problem med kulde eller snø, varm bil ut i minus 20 grader er bare herlig og må oppleves, er det snøvær og slaps med el-bil må all varme opp på frontruta uansett for å holde det gående.

Ja det er riktig at bilen tilpasser og varmer batteriet for lading men da må du legge valgt kjørerute inn på bilens navigasjonssystem som også må ha info om alle ladestasjoner, det var derfor jeg skrev «kan» forvarmes. Noe jeg er usikker på er om alle el-biler har den muligheten …

Nå er ikke dette noe «værst scenario» da jeg beskriver virkeligheten og min opplevelse med el-bil som har vært veldig bra både økonomisk og opplevelse de årene jeg kjørte. Den største forskjellen på diesel / bensin bil vs el-bil er at det kan være kjekt å planlegge litt for å slippe unna lange tette ladestopp og ladekø.

Kjører du langt og ønsker å lade over 80% som nesten alle ladinger stopper på vil det være mulig å følge med på bilen’s display eller i app’n for å flytte ladegrensa opp til ønsket evt 100% noe du vil være kjempeglad for i andre enden av turen. De minuttene det tar å toppe batteriet merkes knapt under en god frokost eller lunsj.

Grattis med flott EQC og gjør el-bil livet behagelig for deg og dine :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Å lade min fra 10-80% tar ca. 30 min. Å lade den til 100% tar rett under en time. Så man bruker en halvtime på de siste 20 prosentene. Du kan dog spare inn noen minutter hvis du avslutter ladingen på 95%. De siste 5 prosentene er utrolig seige.... :)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 00:34 Å lade min fra 10-80% tar ca. 30 min. Å lade den til 100% tar rett under en time. Så man bruker en halvtime på de siste 20 prosentene. Du kan dog spare inn noen minutter hvis du avslutter ladingen på 95%. De siste 5 prosentene er utrolig seige.... :)
Har du fysisk testet tallene dine på en ladestasjon eller er det tall fra spec eller andres test tall …

De gangen jeg har fått opp mot maks ladehastighet er i sommervarme, med driftsvarmt batteri starter lading pent men kommer fort opp i maks ladehastighet som avtar gradvis mot 80%. Under topping av batteri dvs de siste % forsøker jeg å ikke sitte i bilen da det fort blir frustrerende. Ja jeg er klar over tiden du sparer ved å avslutte lading tidligere men de gangene jeg gjør det er rett å slett for å slippe en ladestopp.

Det har endret seg mye siden jeg hadde el-bil, alle bompasseringer var gratis, hadde gratis lading fra Tesla og gratis lading på jobben, på den tiden var strøm prisen litt hyggeligere under hjemmelading. Første året sammenlignet jeg vårt totalforbruk hjemme med året før uten å kunne se noen økning i strømforbruk, det vil ikke si at jeg ikke ladet hjemme noe jeg bestandig gjorde før lengre turer men i kroner snakker vi om en årlig kostnad på å toppe en bensintank kanskje.

Verditapet på bilen var også lavt sammen med drivstoff besparelse og bompenger som på den tiden for min del utgjorde 100k og 40k på hver av drivstoff og bompenger. Hyggelige tall :D
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 06 jan 2025, 07:37
Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 00:34 Å lade min fra 10-80% tar ca. 30 min. Å lade den til 100% tar rett under en time. Så man bruker en halvtime på de siste 20 prosentene. Du kan dog spare inn noen minutter hvis du avslutter ladingen på 95%. De siste 5 prosentene er utrolig seige.... :)
Har du fysisk testet tallene dine på en ladestasjon eller er det tall fra spec eller andres test tall …

De gangen jeg har fått opp mot maks ladehastighet er i sommervarme, med driftsvarmt batteri starter lading pent men kommer fort opp i maks ladehastighet som avtar gradvis mot 80%. Under topping av batteri dvs de siste % forsøker jeg å ikke sitte i bilen da det fort blir frustrerende. Ja jeg er klar over tiden du sparer ved å avslutte lading tidligere men de gangene jeg gjør det er rett å slett for å slippe en ladestopp.

Det har endret seg mye siden jeg hadde el-bil, alle bompasseringer var gratis, hadde gratis lading fra Tesla og gratis lading på jobben, på den tiden var strøm prisen litt hyggeligere under hjemmelading. Første året sammenlignet jeg vårt totalforbruk hjemme med året før uten å kunne se noen økning i strømforbruk, det vil ikke si at jeg ikke ladet hjemme noe jeg bestandig gjorde før lengre turer men i kroner snakker vi om en årlig kostnad på å toppe en bensintank kanskje.

Verditapet på bilen var også lavt sammen med drivstoff besparelse og bompenger som på den tiden for min del utgjorde 100k og 40k på hver av drivstoff og bompenger. Hyggelige tall :D
Jeg har testet med lading fra rundt 70% til 100% og grovt tatt tiden.

Tiden fra 0-80% har jeg fra spec.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Min elbil var oppgitt til maks ladehastighet på 120 kw, noe jeg aldri opplevde men 114 kw var jeg oppe i på varmt batteri fra 10 - 15 % oppover på en god varm dag … Din i4 M50 klarer vel 200 kw men er det mange ladestasjoner som kan levere 200 kw eller mere …

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 06 jan 2025, 08:01 Min elbil var oppgitt til maks ladehastighet på 120 kw, noe jeg aldri opplevde men 114 kw var jeg oppe i på varmt batteri fra 10 - 15 % oppover på en god varm dag … Din i4 M50 klarer vel 200 kw men er det mange ladestasjoner som kan levere 200 kw eller mere …
Det er mange ladestasjoner som klarer over 200kw her i Øsfold/Fredrikstad ja.

Men strengt tatt er det ikke mye tid man tjener på og bruke en 150kw lader kontra en 200kw. lader.

Vi snakker kun noen få minutter i forskjell og ingen forskjell om man lader fra rundt 40% og oppover.

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Min Etron bruker på en god sommerdag like mye strøm som din på en kald vinterdag, men så er jo Etron egentlig en mur kloss i fasongen og bruken av nyere elmororer med forbedret teknologi gir nye el biler til lavere forbruk. Parkerer i oppvarmet garasje for å slippe nedising og er enig med dypen at det er digg å starte dagen med en ren, tørr og oppvarmet bil. Usikker på hvordan det er på Etron da jeg aldri har sjekket, men på A7'n jeg hadde med LED hovedlys så var det varmluft sirkulasjon i lykteglasset om jeg ikke husker feil som fjernet problemet med is og snø og det forundrer meg om det ikke er det samme på Etron også, for jeg har ikke merket noe problem med lys eller at det klabber igjen... enn så lenge. Det er ofte slike løsninger som også er med på å dra opp prisen på de såkalte premium merkene, men det står sjelden på salgs plakatene og er vel ikke noe folk flest tenker på når de velger bil. Men detaljene teller spør dere meg.

Pakking i hjulhusene er ikke noe problem for min del så langt, men merker noe forverring etter jeg monterte gode gammeldagse skvettlapper i formpresset plast til denne vinteren. De samler fra bunnen og det bygger på seg de ikke er helt glatte på innsiden. Fordelen er jo en renere bil uten møkk opp til rutene i tillegg til at jeg kanskje sparer en frontrute eller 2 i løpet av vinteren på de som ligger bak med mindre sjans for stein sprut, eller kanskje noen færre som får lakken full av hakk.

Lader hjemme til hverdags, men de gangene vi er på tur og skal hurtig lade så synes jeg at Audi'n er god på lading, raskt opp til topp ladehastighet og med en jevn og flat kurve opp til 80%. På vinteren noe lavere, men det skyldes jo kaldere batteri selv om jeg synes det er ofte man treffer på ladere som er ute av drift eller gir fryktelig lite guffe. Bytter til nabo kontakten så er det full fres så jeg tror de sluntrer unna med en del reparasjoner. Lade hastigheten er såpass bra at man med ei skikkelig "festblære" rekker kun et piss og fylling av kaffekoppen før man er på veien igjen. Vi synes det ble mindre stress på tur med el bil da pausene kommer enten man vil eller ikke og må bare innrette seg deretter. Med diesel dyret ble det gjerne kjørt litt til... litt til og kanskje enda litt før man tok stoppen for man MÅTTE jo ikke stoppe før man ble gul i øya.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvor mye bruker bilen din sånn i snitt da, en god sommerdag og hvor stor er batteripakken?

Jeg har hatt min ned i litt over 18kwh/100km. i mellom +5 og +10 grader. Jeg vil tro at på en god sommerdag så er det nok der jeg ligger med det jeg kaller for "normal" kjøring.

Brukeravatar
Audi Mannen

Snittet nå på vinteren har jeg ikke korrekte tall på over lengre tid da jeg har en del "tomgang" som også teller inn på Audi. Rent kjøreforbruk nå om dagene med en del minus ligger vel på 32-35kwh/100km ish mener jeg å huske. Ca. 30 min kjøring hver vei til og fra jobb, varmt ut av garasje om mårran og kald om ettermiddagen. Men jeg kjører ikke i eco modus og kjører det som er av varme i seter og full klima, spiller musikk og koser meg. Det er foreløpig nok strøm i laderen på veggen så jeg bekymrer meg ikke. Men den er som vi kalte våre fossile biler av den tørste typen.

Batteriet er vel på 95kwh om jeg ikke husker feil og 86 kwh er tilgjengelig for bruk. Nye Audi med samme batteri størrelse i dag har en kjørelengde som er minst 50% lengre enn på min. Så teknologi og aerodynamikk spiller mye inn.

Lett å bli nerd av elbiler, og jeg kjører 3.1 bar i alle dekk. Det er akkurat maks av det jeg kan ha for at dekket skal slites jevnt over hele banen. Audi anbefaler litt mindre.

Satte på 22" felger på sommer, senka den med senkestag på luftfjæringa og skrella fort av en del km på kjørelengde når det kom på ekstra død vekt. De orginale 21" felgene som var på er utrolig lette sammenlignet med felger fra andre produsenter. Så jeg kvitta meg med 22"erne og satte på de orginale igjen. 19" felger på vinter.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Audi Mannen skrev: 06 jan 2025, 09:23 Lade hastigheten er såpass bra at man med ei skikkelig "festblære" rekker kun et piss og fylling av kaffekoppen før man er på veien igjen. Vi synes det ble mindre stress på tur med el bil da pausene kommer enten man vil eller ikke og må bare innrette seg deretter. Med diesel dyret ble det gjerne kjørt litt til... litt til og kanskje enda litt før man tok stoppen for man MÅTTE jo ikke stoppe før man ble gul i øya.
Helt enig, er selv ganske fersk elbileier siden mai i fjor. Har hatt et par langturer, en i sept og en nå før jul. Jeg slapper mye mer av i elbil, lar teknologien jobbe for meg, er mye mindre sliten etter 50 mil :thumleft
Man lader ikke bare bilen på ladestopp, men kroppen får seg en hvil også som igjen fører til en sikrere sjåfør ;)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Kjørte med 20 tommer s + v hjul og 50 pund i alle, snitt forbruk sommer og vinter over 30k kilometer 21.8 kWh per 100 km. I dag vil jeg tro forbruket ligger lavere på tilsvarende bil.

Brukeravatar
Audi Mannen

Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 10:23 Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?
veier vel oppunder 2900 kg.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 06 jan 2025, 14:42
Bjerknez skrev: 06 jan 2025, 10:23 Ja, da bruker den veldig mye synes jeg. Det skal nok sies at forbruket trolig går mer ned på lengre turer. Hva veier den Audien da?
veier vel oppunder 2900 kg.
Såpass ja… da er det jo nesten forståelig. Da veier den 700 kg. Mer enn min og min er ikke lett den heller.

Svar