Hostesaft hjelper ikke …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Hostesaft hjelper ikke …

Legg inn av dypen »

Veldig mange har vært eller er forkjølet om dagen, om det er forkjølelse vites ikke men hoste, snørrete, feber, hodepine, uvel er symptom som går igjen. Noen har en av delene, andre har flere og noen har alle igjen. Når symptomene er der kjøper vi diverse remedier inkl tørkepapir for å lindre og bli raskere friske. Hjelper det …

Min erfaring er at Paraset hjelper på dagsformen med moderat bruk, Fribol sine sugetabletter hjelper godt på antall hosteanfall og irritasjon i halsen hvis du begrenser bruken til de gangene du virkelig ønsker å unngå ei hostekule. Hostesaft om det er slimløsende eller mot tørrhoste så hjelper ikke det mot noe som helst, absolutt ingen virkning for min del.

Minus med både Paraset, sukkerfrie Fribol og hostesaft sammen med andre remedier ved bruk over tid er at du blir uvel i magen som igjen påvirker hele din form og dagsform. Kom over en artikkel « – Ingen vits i å bruke hostesaft», viktig å innta vann eller væske. Det som er helt sikkert, det er noen som tjener penger på vårt forbruk av remedier :D

https://www.nrk.no/norge/_-meningslos-h ... -1.7900258
IMG_8045.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Hostesaft hjelper ikke …

Legg inn av SveinHa »

Vel, den godeste Steinar Madsen har en gang uttalt at det beste tegnet for om et medikament virker er at det finnes på apoteket... Sagt i den mening at naturmedisin som ikke finnes på apotek ikke kan virke... Nå er den klovnen heldigvis pensjonist men jeg vet ikke noe om arvtakeren...

Men generelt: Bygg immunforsvar med sunn og ekte mat og unngå ALLE vaksiner, de bygger kun ned immunforsvaret.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har ikke vært forkjøla siden mars i fjor i kombinasjon med korona og var på vei mot 41 i feber. Da fikk jeg streng beskjed av kona om å ta et par Paracet.
Ellers går det lang tid mellom hver gang jeg er forkjøla. Og jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg er mest utsatt for dette om våren og er da spesielt påpasselig å unngå å fryse. Vårvarmen har flere ganger lurt meg trill rundt med sitt "bedragerske" vesen ved at jeg altså ikke har kledd meg godt nok og pådratt meg denne vårforkjølelsen som jeg erfaringsmessig bruker (altfor) lang tid på å bli kvitt.
Hostet på meg ribbeinsbrist for mange, mange år siden.
Så jeg er spesielt forsiktig når våren kommer.

Kan ikke huske sist jeg var vinterforkjølet.

Forebygging fungerer best for meg. Piller og miksturer holder jeg meg stort sett unna.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 11 jan 2025, 14:11 Vel, den godeste Steinar Madsen har en gang uttalt at det beste tegnet for om et medikament virker er at det finnes på apoteket... Sagt i den mening at naturmedisin som ikke finnes på apotek ikke kan virke... Nå er den klovnen heldigvis pensjonist men jeg vet ikke noe om arvtakeren...

Men generelt: Bygg immunforsvar med sunn og ekte mat og unngå ALLE vaksiner, de bygger kun ned immunforsvaret.
Enig i alt om immunforsvar, sunn kost, Madsen og vaksiner ;) .

Har for øvrig ikke tatt noen vaksine siden stivkrampe/difterivaksine i 1978. Før det BCG i '74 eller '75.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Ja vi er forskjellige, jeg har nedsatt immun forsvar pga en medisin jeg tar pga problem med tarmen, så for noen er det ikke bare og spise god og sunn mat. Tar vaksine mot forkjølelse pga nedsatt immunforsvar. Kunne ikke tenke meg og ikke ta denne vaksinen på høsten, eller sagt på en annen måte, tørr ikke la det være.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Det der med vaksiner er et veldig interessant tema. Jeg har lest en masse om vaksiner helt tilbake til 1700 tallet og et gjennomgangstema er at vaksinene IKKE virker OG de tar livet av ganske mange. Jeg tar bare et kort eksempel her men det er ganske beskrivende for vaksineindustrien.

Her er en "berømt" artikkel om Spanskesyken i 1918 som er gjentatte ganger er "Faktasjekket" bl.a. faketisk.no og de har jo naturligvis funnet en masse å sette fingeren på. Det kan godt være de påpekte punktene er fake, det har jeg egentlig ikke noen formening om men det viktigste poenget er overskriften/tittelen: "The 1918 “Spanish Flu”: only the vaccinated died". Denne tittelen ble IKKE kommentert av faktasjekkerne og jeg vil anta at det er fordi den er så sann at de ikke KAN motsi den uten å kompromittere seg selv... Uansett så er det gjennomgangstonen i alle vaksineprosjektene i et par hundre år: Vaksinering blir påtvunget av regjeringer selv om de VET at de dreper langt flere mennesker enn de angivelig redder...

...og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt: "...men meslingvaksinen er bra så den må vi ha!". Nope, historien viser at meslingdødsfall var tilnærmet borte på slutten av -50 tallet og meslingvaksinen kom i 1963...

Gjør deres egne valg, folkens, men gjør valget basert på kunnskap og ikke propaganda...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Normal variert sunn kost og godt immunforsvar sammen med ikke røyk og veldig moderat alkohol inntak med ett minimum av fraværsdager på arbeide gjennom hele livet ser jeg på som ett sunnhetstegn. Vaksinert normalt som de fleste men tar ingen forkjølelse vaksine eller lignende på høsten. Det å dra på seg en forkjølelse etter å ha vært uforsiktig av å ha vært nedkjølt har også jeg opplevd.

Selv om symptomene jeg nevnte i første innlegg ofte beskrives som forkjølelse tror jeg ikke det er det og min fastlege er veldig bestemt på medisinering, jeg får ingen ting med mindre det er bakteriell infeksjon og oppfordringen er mye drikke.

Føler også jeg tar mye hensyn vedrørende smitte ute blant folk men er du på butikken opplever jeg hver gang noen som helt klart ikke skulle være ute blant folk og som ikke respekterer hverken avstand eller beskytter seg under hoste / nyse kuler.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

Jeg har kjent noen som ble rammet av polio som barn og som har levd med ulike funksjonsnedsettelser gjennom et langt liv. De er alle gått ut av tiden nå som det heter. Jeg ser ikke bort fra at disse ville syntes det hadde vært fint om poliovaksiden hadde blitt utviklet tidligere enn den ble.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Brigg skrev: 11 jan 2025, 20:36 Jeg har kjent noen som ble rammet av polio som barn og som har levd med ulike funksjonsnedsettelser gjennom et langt liv. De er alle gått ut av tiden nå som det heter. Jeg ser ikke bort fra at disse ville syntes det hadde vært fint om poliovaksiden hadde blitt utviklet tidligere enn den ble.
Mange vaksiner og medisiner har vist seg å fungere godt, blant disse er BCG mot turberkelose og vaksinen mot polio.
Mens andre viste seg å være svært skadelig for mange, blant annet den som førte til urovekkende mange thalidomofre.
Dette skjedde på den tiden min mor var gravid med meg på slutten av 50-tallet Har mange ganger takket henne for at hun ikke lot seg friste til å ta denne vaksinen. evt. medikamentet mot graviditetskvalme.

Som nevnt tidligere har jeg styrt unna vaksiner siden 1978, også denne...
Altså ingen vaksiner på 47 år. Litt tilfeldig og i enkelte tilfeller helt bevisst.

Det vil ikke forundre meg mye om skadevirkningene etter korona mRNA vaksinen etter hvert vil vise seg å være enda verre.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 11 jan 2025, 20:54 Det vil ikke forundre meg mye om skadevirkningene etter korona mRNA etter hvert vil vise seg å være enda verre.
Svineinfluensavaksinen i 2009/10 er jo betegnet som "Tidenes vaksineskandale" og jeg så nylig noen tall som viser at influensa-19 injeksjonene ser ut til å være 13 ganger verre så langt... og vi har bare sett starten av langtidsvirkningene enda...

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke huske sist jeg tok paracet eller hostesaft eller andre medikamenter. Jeg har ikke noe tro på det rett og slett.

Mot tannverk lindrer man dette med kaldt vann. Hodepine lindrer man ved å legge seg på sofaen en time eller to. Forkjølelse får man ikke gjort noe særlig med. Det går over av seg selv. Det beste mot hoste som funker ganske kjapt er en skikkelig sterk likør. Alkoholen bedøver litt og seigheten gjør at den ligger lenger.

Ikke akkurat noen medisinskt argument fra min side, men det funker vertfall på meg hvis jeg får en real irriterende hostekule en sjelden gang når jeg er syk.

Jeg tar bedøvelse hos tannlegen for DEN funker! Snakker jo ikke reint på flere timer etterpå... men bortsett fra det så rører jeg fint lite som selges på apoteket.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 21:50
Jeg tar bedøvelse hos tannlegen for DEN funker! Snakker jo ikke reint på flere timer etterpå... men bortsett fra det så rører jeg fint lite som selges på apoteket.
Ingen bedøvelse hos tannlegen heller med mindre tann/tenner skal trekkes. Og det har ikke vært aktuelt siden en visdomstann måtte ofres på 80-tallet.
Litt boring i forb. med bytte av utdaterte plomber de siste årene, men altså uten bedøvelse.

Derimot full narkose i forbindelse med øreoperasjonen rett før jul. Slett ingen ubehagelig opplevelse, for å si det sånn... :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 jan 2025, 21:55
Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 21:50
Ingen bedøvelse hos tannlegen heller med mindre tann/tenner skal trekkes. Og det har ikke vært aktuelt siden en visdomstann måtte ofres på 80-tallet.
Litt boring i forb. med bytte av utdaterte plomber de siste årene, men altså uten bedøvelse.

Derimot full narkose i forbindelse med øreoperasjonen rett før jul. Slett ingen ubehagelig opplevelse, for å si det sånn... :knegg
Jeg har rotfyllt en del tenner å i den forbindelse vil jeg ha bedøvelse. Det koster meg ett par hundrelapper for å slippe dundrende hodepine lenge etterpå. Derimot snakker jeg som en full sjømann grunnet bedøvelsen, men jeg fungerer vertfall :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 22:03
Jeg har rotfyllt en del tenner å i den forbindelse vil jeg ha bedøvelse. Det koster meg ett par hundrelapper for å slippe dundrende hodepine lenge etterpå. Derimot snakker jeg som en full sjømann grunnet bedøvelsen, men jeg fungerer vertfall :lol
OK, da er det selvfølgelig forståelig at du foretrekker bedøvelse. Selv har jeg vært heldig å aldri måttet rotfylle.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 jan 2025, 22:09
Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 22:03
OK, da er det selvfølgelig forståelig at du foretrekker bedøvelse. Selv har jeg vært heldig å aldri måttet rotfylle.
Jeg er vel ikke den som flyr ned tannlegekontoret og går dit som regel kun når jeg har tannverk. Det betyr rotfylling i de fleste tillfeller. Men det fine med rotfylling er at man aldri før vondt i disse tennene igjen, hehe. Men det koster jo litt selvsagt. Nå skal jeg snart sette inn en ny tann ett sted hvor en annen ble trukket grunnet betennelse i tannkjøttet. 33.000 kroner bare. Pyttsan... :lol

Svar