Hostesaft hjelper ikke …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Re: Hostesaft hjelper ikke …

Legg inn av Gammelbokser »

SveinHa skrev: 11 jan 2025, 16:00 Det der med vaksiner er et veldig interessant tema. Jeg har lest en masse om vaksiner helt tilbake til 1700 tallet og et gjennomgangstema er at vaksinene IKKE virker OG de tar livet av ganske mange. Jeg tar bare et kort eksempel her men det er ganske beskrivende for vaksineindustrien.

Her er en "berømt" artikkel om Spanskesyken i 1918 som er gjentatte ganger er "Faktasjekket" bl.a. faketisk.no og de har jo naturligvis funnet en masse å sette fingeren på. Det kan godt være de påpekte punktene er fake, det har jeg egentlig ikke noen formening om men det viktigste poenget er overskriften/tittelen: "The 1918 “Spanish Flu”: only the vaccinated died".
I følge den artikkelen ble de som ble "vaksinert" mot "Spanish flu" gitt en vaksine mot bakteriell meningitt (hjernehinnebetennelse), - som på den tiden, da virus ikke var kjent, feilaktig ble antatt å ha forårsaket "The Spanish Flu".

Jeg har ingen grunn til å anta at den vaksinen på noen måte var trygg, og slett ikke effektiv mot influensaviruset som i nyere tid har blitt funnet i flere ofre av den egentlige "Spanish flu", som herjet på den tid.

Dagens vaksiner mot influensavirus er noe helt annet, og de virker, uten å gi vesentlige bivirkninger. Et unntak er vaksiner basert på virusantigen produsert i embryonerte egg, som kan gi allergi-betingete bivirkninger hos personer med allergi mot egg.

Ellers må jeg legge til at dagens vaksiner er basert på en helt annen vitenskapentlig erkjennelse; og de virker - på samme måte som naturlig immunitet etter gjennomgått infeksjon (f.eks etter kusma, eller meslinger) beskytter personer mot ny infeksjon av de samme virus.

Vaksiner basert på nåtidens kunnskap om smittestoffer virker.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 22:18 Nå skal jeg snart sette inn en ny tann ett sted hvor en annen ble trukket grunnet betennelse i tannkjøttet. 33.000 kroner bare. Pyttsan... :lol
:O
Det er ganske mye mer enn hva jeg har brukt på tennene så langt i mitt 66 årige liv!
Tannlegebesøk en gang i året de siste tre-fire årene. Før det var det sånn ca. hvert 5. år.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

AJ skrev: 11 jan 2025, 20:54Mange vaksiner og medisiner har vist seg å fungere godt, blant disse er BCG mot turberkelose og vaksinen mot polio.
Mens andre viste seg å være svært skadelig for mange, blant annet den som førte til urovekkende mange thalidomofre.
Dette skjedde på den tiden min mor var gravid med meg på slutten av 50-tallet Har mange ganger takket henne for at hun ikke lot seg friste til å ta denne vaksinen. evt. medikamentet mot graviditetskvalme.
Med all mulig respekt for dine kunnskaper om motorsykler; her er du ute på tynn is.

Thalidomid er et kjemikalium som ble solgt som en "medisin", bl. a. mot kvalme, dessverre også til gravide kvinner som ofte kan være kvalme i tidlige stadier av graviditeten.

Dessverre viste det seg at dette kjemikaliet hadde en teratogen effekt (utviklings-misdannelser hos fosteret), og som hindret normal celledeling og utvikling av armer og bein. Dette ble ikke oppdaget i EUropa før det var for sent, siden produsenten ikke hadde undersøkt for mulige bivirkninger hos gravide før medikamentet ble anbefalt for godkjenning.

De som er interessert i saklig medisinsk historie kan selv sjekke hvorfor det ikke oppsto tilfeller av fokomeli (utviklingsforstyrrelse som gir "bortfall" av normalt utviklede armer og bein) i USA. Dette fordi en standhaftig kvinne, som på den tid var ansvarlig for utstedelse av godkjennelse for nye medikamenter, bastant nektet å godkjenne thalidomid-preparatet, nettopp fordi det ikke var undersøkt for bivirkninger ved bruk hos gravide kvinner.

Thalidomid-preparater HAR ALDRI VÆRT VAKSINER, og dersom slike argumenter brukes for å snakke "ned" vaksiner, så burde slike innlegg slettes eller modereres av en moderator.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 jan 2025, 22:26
Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 22:18 Nå skal jeg snart sette inn en ny tann ett sted hvor en annen ble trukket grunnet betennelse i tannkjøttet. 33.000 kroner bare. Pyttsan... :lol
:O
Det er ganske mye mer enn hva jeg har brukt på tennene så langt i mitt 66 årige liv!
Tannlegebesøk en gang i året de siste tre-fire årene. Før det var det sånn ca. hvert 5. år.
Betennelse i tannkjøttet er dyrt. Å bygge opp en helt ny tann fra bunnen av inkludert å skru den fast i kjeven krever litt mer innsats enn en valig rens :)

Hva jeg har brukt hos tanlegen de siste 20 årene vet jeg ikke, men beløpet er 6-siffret. Det er jeg sikker på :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tilbake til dette med hostesaft; hva med å prøve en enkel te av ekte ingefær, sitrondråper, honning og litt sort kvernepepper?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Eller en rødvinstoddy :vin :knegg

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 11 jan 2025, 22:49 Tilbake til dette med hostesaft; hva med å prøve en enkel te av ekte ingefær, sitrondråper, honning og litt sort kvernepepper?
Vi drikker ingefær sitron te med honning som er veldig godt å pleie kroppen med under slike stunder, fruen er stor tilhenger av te :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 jan 2025, 22:49 Tilbake til dette med hostesaft; hva med å prøve en enkel te av ekte ingefær, sitrondråper, honning og litt sort kvernepepper?
Det har jeg testet. Det vil simmadammen har trøkket i meg dette når jeg lå rett ut og hostet. Jeg vet ikke hva alle ingrediensene var, men ho er litt alternativ og har litt peiling på slikt (visstnok). Det var vertfall te med noe honning i samt andre ting. Hjalp ikke en dritt på meg vertfall. Bortsett fra akkurat når jeg drakk da og halsen var opptatt med å svelge faenskapet, hehe.

Men alkohol hjelper. En sterk likør gjør susen og gjerne flere. Etter ett 3-4 snaps, så får man vertfall sove :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 11 jan 2025, 22:53
Vi drikker ingefær sitron te med honning som er veldig godt å pleie kroppen med under slike stunder, fruen er stor tilhenger av te :thumleft
Husk litt kvernet sortpepper i tillegg. Gir en ekstra spiss på smaken og gir litt mer effekt på luftveiene :prf .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Forebygging er det beste for å unngå forkjølelse, influensa osv. og da er det om å gjøre å opparbeide best mulig immunitet ved å opprettholde best mulig tarmhelse siden svært mye av immunforsvaret vårt faktisk er i dette fordøyelsessystemet.
Og for å gjøre tarm- og fordøyelsessystemet mest mulig immunrobust så er det å sørge for jevnlig inntak av fermenterte (melkesyrebaserte) grønnsaker og drikke, som rødvin og øl i ikke overdrevne mengder, når det gjelder de to sistnevnte... ;) .

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Så i hovedsak et normalt sundt kosthold vel og merke.

Så kan man jo diskutere i det vide og brede hva som er sundt og ikke. Det før rosabloggerne ta seg av. Eller enda bedre, spør en lege som kan litt om ernæring.

Å med det så takker jeg for meg i denne tråden :lol

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 22:18 Jeg er vel ikke den som flyr ned tannlegekontoret og går dit som regel kun når jeg har tannverk. Det betyr rotfylling i de fleste tillfeller. Men det fine med rotfylling er at man aldri før vondt i disse tennene igjen, hehe. Men det koster jo litt selvsagt. Nå skal jeg snart sette inn en ny tann ett sted hvor en annen ble trukket grunnet betennelse i tannkjøttet. 33.000 kroner bare. Pyttsan... :lol
Hadde noen år i mine yngre dager som jeg ikke løp ned tannlegen, men fant ut at det er bedre (og i lengden billigere) å ta en årlig "EU-kontroll" på tenna. Så jeg får innkalling årlig, men han kan bare drite i å borre eller gjøre smertefulle ting inni der uten bedøvelse.
Jeg koser meg ikke akkurat i tannlegestolen, men gjør det likevel årlig.

Når det gjelder hostsaft eller medisin, er jeg gæærn i magen funker Ünderberger (selv om den smaker litt tannlege :-) ).
Vondt i halsen eller andre halsproblemer kureres med Jägermeister, det er også morsommere enn hostesaft :D

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Ünderberger er bra, tilogmed en akevitt roer halsen :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 12 jan 2025, 00:14 Ünderberger er bra, tilogmed en akevitt roer halsen :thumleft
Jepp. Det er min erfaring også. Alkohol generelt. Men må være sterkt ja. 30+ % :)

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Jeg kan huske noe min bestefar ga meg: Kamferdråper, det var jævlig sterkt men har en erindring om at det virket. Her jeg bor på rismarkene sverger jeg til akevitt. Hoste og halsvondt behandles med gurgling av akevitt, før den selvsagt svelges. Siden tro kan flytte fjell er jeg overbevist på at det hjelper. :D
En advarsel: En kamerat i Norge som også bedriver selvmedisinering med akevitt prøvde dette mot bihule betennelse. Noen dråper akevitt i hvert nesebor. IKKE gjør det! Han var sikker på at hans siste time var kommet :lol
Jeg foretrekker forøvrig Gammel Oppland
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Svar