Hostesaft hjelper ikke …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Hostesaft hjelper ikke …

Legg inn av AJ »

Karve skal visstnok hjelpe mot forkjølelse og hoste.
Karvefrø virker urindrivende, slimløsende, luftrørsutvidende og styrkende. De brukes derfor ofte i preparater mot forkjølelse, hoste, luftrørskatarr og bronkitt, spesielt til barn.
En stor kopp vann kokes opp med én teskje nyknuste karvefrø og får deretter trekke i ca. 10 minutter under lokk før frøene siles fra og teen drikkes. En kopp karvete drikkes på tom mage en stund før maten eller mellom måltidene, og rett før sengetid. Man kan også innta karve ved å svelge én teskje karvefrø rett ned med et glass vann.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

SveinHa skrev: 13 jan 2025, 01:31 De av dere som har tatt influensa-19 vaksine uten å ha bivirkninger av det er heldige. Jeg kjenner 3 mann som høylydt skrøt av vaksinen og de er ikke med oss lengre.
Det er heller ikke han i en mye omtalt låve på Hadeland som gikk hardt ut mot Covid, så fikk han det selv og døde av den...

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Og husk at vi under coronaen ikke telte de som tilvanlig døde av influensa, de ble telt som døde av corona

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

SveinHa skrev: 12 jan 2025, 22:54
Toalmar skrev: 12 jan 2025, 22:27Så du mener at MMR vaksinen som gis til barn i dag fint kunne vært spart?
Ja, jeg mener det. Du får selv avgjøre hva som er best for deg og dine men ta den avgjørelsen basert på kunnskap og ikke propaganda...
Du være helt trygg på at jeg kommer til og gjøre som min doktor sier og ikke hva jeg leser om, hverken her eller andre steder :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 13 jan 2025, 18:04
SveinHa skrev: 13 jan 2025, 01:31 De av dere som har tatt influensa-19 vaksine uten å ha bivirkninger av det er heldige. Jeg kjenner 3 mann som høylydt skrøt av vaksinen og de er ikke med oss lengre.
Det er heller ikke han i en mye omtalt låve på Hadeland som gikk hardt ut mot Covid, så fikk han det selv og døde av den...
Høyst anekdotisk og ikke minst tendensiøst eksempel, vil jeg bestemt påstå :[-X .
Denne personen, som jeg i farten ikke husker navnet på, var bla. sterkt overvektig og hadde også et par ikke ubetydelige underliggende sykdomstilstander i tillegg.
Kan fort hende at en eller flere koronavaksiner ikke ville gjort noen forskjell, som å hindre smitte og sykdom eller ført til fatale bivirkninger. Umulig å si og vil for all tid forbli ubesvart.
Hva vedkommende døde av er ikke fastslått med sikkerhet, om det var koronasykdom eller pga. av andre underliggende helsemessige årsaker.

Folk dør av ulike årsaker, også av vanlig influensa, faktisk. Både vaksinerte og uvaksinerte.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Toalmar skrev: 13 jan 2025, 18:09 Og husk at vi under coronaen ikke telte de som tilvanlig døde av influensa, de ble telt som døde av corona
Det er et meget godt poeng men hvor ble influensaen av da "koronaen" herjet som verst?
Flu2020-21.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

SveinHa skrev: 13 jan 2025, 01:31De av dere som har tatt influensa-19 vaksine . . .
"influensa-19" er sammenblanding av to helt ulike infeksjoner.
SveinHa skrev: 13 jan 2025, 18:26 . . . hvor ble influensaen av da "koronaen" herjet som verst?
Flu2020-21.jpeg
Det ble vel forklart ganske greit av alle restriksjonene på reising pga Covid-19-pandemien; sesong-influensa skyldes at personer som reiser tar med seg (nye varianter av) influensaviruset, som regel fra asia og til vestlige land (inkl Europa). Ingen reising = ingen spredning av influensavirus, og dermed få tilfeller av infeksjon med influensavirus.

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Legg inn av Spiff »

Det er et meget godt poeng men hvor ble influensaen av da "koronaen" herjet som verst?
Ja det er et mysterium. Det er nesten som en begynner å tro at det kan ha sammenheng med bruk av maske, forbud mot å samles, påbudt hjemmekontor, generell nedstenging av samfunnet og både en og to-meters regel, hånd-sprit over alt etc. men vi vet jo alle at det umulig kan stemme så det er nok myndighetene som trikser med tallene tenker jeg.

Selv likte jeg hele den perioden. Har aldri vært så frisk som under og etter covid-tiden. Bare synd at en del lærer så lite av det. Nå har enkelte syke begynt å møte opp på jobben igjen, full i influensa for å vise hvor mye de ofrer seg. Selv om de har mulighet for å ta hjemmekontor.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelbokser skrev: 13 jan 2025, 21:17
SveinHa skrev: 13 jan 2025, 01:31De av dere som har tatt influensa-19 vaksine . . .
"influensa-19" er sammenblanding av to helt ulike infeksjoner.
SveinHa skrev: 13 jan 2025, 18:26 . . . hvor ble influensaen av da "koronaen" herjet som verst?
Flu2020-21.jpeg
Det ble vel forklart ganske greit av alle restriksjonene på reising pga Covid-19-pandemien; sesong-influensa skyldes at personer som reiser tar med seg (nye varianter av) influensaviruset, som regel fra asia og til vestlige land (inkl Europa). Ingen reising = ingen spredning av influensavirus, og dermed få tilfeller av infeksjon med influensavirus.
Dette er hva man blir fortalt.
Men det vi blir fortalt samsvarer ikke alltid med virkeligheten.
Faktum er vel heller at dette ikke er tilfelle i svært mange tilfeller.

De har vært kraftige influensaperioder tidligere også hvor folk har reist atskillig mindre.
Så denne "fortellingen" om reiser som tar med seg nye varianter av influensaviruset holder vel strengt tatt ikke vann...

I tillegg, hvordan forutse årets virus og utvikle influensavaksine med en vaksine før man har studert årets nye virus :scratch ?
Hvor treffsikre er slike forhåndsutviklede vaksiner, tro :scratch ...
Har vel strengt tatt aldri fungert særlig godt siden influeansedødsfallene blant såvel uvaksinerte som vaksinerte i mange år har vært svært høye.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 13 jan 2025, 08:05 Skjønner.

Jeg var hos bedriftslegen for noen år siden hvor jeg fikk beskjed om at jeg burde ta B12 ett eller annet. Jeg viste ikke helt hvorfor men han sa jeg manglet dette. Jeg har aldri begynt med B12 å jeg lever enda og er frisk som en fisk.

Men det kan jo hende du faktisk blir dårlig av å ikke gå på vitamintilskudd selvsagt. Det vet jo ikke jeg noe om :)
Går man med D-vitaminmangel lenge nok så merker man at noe er galt. Jeg var trøtt 24/7 og veik i kroppen. Etterhvert blir man deprimert og lei. Dette var under Covid, så man var ikke mye ute i sola, og var jeg det, så var det med full motorsykkelbekledning.
Var hos legen og tok blodprøve. Da prøvesvaret kom ble jeg oppringt av legen som stresset at jeg skulle begynne på tilskudd med en eneste gang.
Etter et års tid slakket jeg av litt og reduserte til 10ug D-vitamin daglig. Blodprøven hos bedriftslegen fortalte igjen at jeg hadde for lite D-vitamin. Så nå er jeg på 60ug i døgnet og jeg ble kvikkere igjen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 13 jan 2025, 21:43 Etter et års tid slakket jeg av litt og reduserte til 10ug D-vitamin daglig. Blodprøven hos bedriftslegen fortalte igjen at jeg hadde for lite D-vitamin. Så nå er jeg på 60ug i døgnet og jeg ble kvikkere igjen.
Anbefaler gjerne soltørket sopp (bla. kantarell, steinsopp, furu- og granmatriske, blek piggsopp. duftriske og fåresopp) gjennom vinteren som et naturlig D3 supplemet :thumleft .

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 13 jan 2025, 21:51
FredrikE24 skrev: 13 jan 2025, 21:43 Etter et års tid slakket jeg av litt og reduserte til 10ug D-vitamin daglig. Blodprøven hos bedriftslegen fortalte igjen at jeg hadde for lite D-vitamin. Så nå er jeg på 60ug i døgnet og jeg ble kvikkere igjen.
Anbefaler gjerne soltørket sopp (bla. kantarell, steinsopp, furu- og granmatriske, blek piggsopp. duftriske og fåresopp) gjennom vinteren som et naturlig D3 supplemet :thumleft .
Jeg er svært lite interessert i sopp, så tabletter er topp :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 13 jan 2025, 21:58 Jeg er svært lite interessert i sopp, så tabletter er topp :thumleft
Ok...
Da går du glipp av mye go'saker :-) .
Soppstuing og saus er prikken over i'en i mange middagsretter, etter min mening!
Men det er selvfølgelig helt opp til deg.

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

FredrikE24 skrev: 13 jan 2025, 21:58 Jeg er svært lite interessert i sopp, så tabletter er topp :thumleft
Kunne ikke være mer enig her :thumleft
Har selv hatt behov for D vitamin og det ble tabletter ja :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 13 jan 2025, 22:51
Kunne ikke være mer enig her :thumleft
Har selv hatt behov for D vitamin og det ble tabletter ja :twothumbs:
Mest mulig naturlig her i gården uten å ha fått påvist behov for ekstra tilskudd. Penger, om ikke altfor mye, spart også.
I tillegg til de trivelige og helsebringende turene ut i naturen for å sanke soppen.
Men det er det naturligvis opp til hver enkelt å avgjøre ;) .

Svar