Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Bilen har snart rundet 2000 km. og jeg har så langt til gode og finne negative sider med bilen, utover det jeg viste fra før.
For dette er helt klart en bil som ikke er bygget for familiebruk. Nå er jeg riktignok ikke ung lenger, men man setter seg virkelig NED i bilen. Man "faller" riktignok godt til rette når man først er inne i bilen og sitter som en greve, men den er i utgangspunktet ikke optimal hvis man vil ha en smidig bil og komme inn/ut av. Men dette viste jeg fra før å det er kamelen jeg måtte svelge, å det er helt greit. Jeg angrer ikke et eneste sekund :)
Baksete plassen er helt ok, men adkomsten vedrørende det å sette seg inn gjennom en noe trang åpning er ikke for et voksent menneske hvis man er litt korpulent og eller stiv i kroppen. Kommer man seg først inn, så sitter man veldig godt i baksetet synes nå vertfall jeg. Men som nevnt, dette er ingen familiebil slik jeg ser det.
BMW i4 M50 er rett og slett det jeg vil kalle en veldig fin egobil eller en bil for to personer som gjerne vil ha noe litt utenom det vanlige. Et barn i baksetet på langtur er helt innafor og bagasjeromsplassen er faktisk ganske bra, men dette er altså en bil myntet mer på sportslige egenskaper enn familieturer.
---------------
Det som har imponert meg mest med bilen så langt er kjøreegenskaper jeg så langt ikke har opplevd lignende med andre biler. De demperne og det understellet og ikke minst el-motoren som yter 544 HK'er er helt hinnsides. Infotainment systemet når man først har satt seg inn i hvordan det funker etc. er klasseledende i forhold til alt annet jeg har kjørt.
Jeg fikk prøvekjøre en kompis sin Tesla model 3 her om dagen og selv om jeg skal inrømme at Tesla har noen smarte og forenklede funksjoner som feks at den selv vet hvilket gir den skal velge når man feks. skal kjøre ut av en parkeringsplass da den leser hindringer foran og bak bilen og "gjetter" hvilket gir man skal bruke etc.
Man har mye av dette i BMW i4 M50 også, men det må aktiveres manuelt og skjer ikke automatisk. Noe jeg foretrekker, men når det funker så er det en fin ting.
Derimot er selve kjøreopplevelsen med Tesla totalt annerledes. Man føler ikke at man sitter i en "performance" bil. Man føler heller at man sitter litt litt på utstilling i et ytterst minimalistisk interiør med en stor ipad klistret til dashbordet. For UANSETT hva man skal gjøre MÅ man gjøre via denne skjermen.
Teslaen føles mer som en slags lite raffinert gocart og hver gang jeg møter eller kjører bak en Tesla langs veien, så tenker jeg bare "ahh....nok en Tesla"...
I det hele tatt er det absolutt ingen annen bil i den prisklassen jeg kunne tenkt meg å velge enn BMW'en for øyeblikket. Den bilen som naturlig ligger nærmest er vel Polestar og Tesla slik jeg ser det å det er det. Man har Porshe også, men da snakker vi omtrent doble prisen.
-------------
Nå gleder jeg bare til våren når jeg skal legge på 20" hjulene. Det vil så absolutt gjøre susen både med tanke på utseende og kjøreegenskaper vil jeg tro :)
For dette er helt klart en bil som ikke er bygget for familiebruk. Nå er jeg riktignok ikke ung lenger, men man setter seg virkelig NED i bilen. Man "faller" riktignok godt til rette når man først er inne i bilen og sitter som en greve, men den er i utgangspunktet ikke optimal hvis man vil ha en smidig bil og komme inn/ut av. Men dette viste jeg fra før å det er kamelen jeg måtte svelge, å det er helt greit. Jeg angrer ikke et eneste sekund :)
Baksete plassen er helt ok, men adkomsten vedrørende det å sette seg inn gjennom en noe trang åpning er ikke for et voksent menneske hvis man er litt korpulent og eller stiv i kroppen. Kommer man seg først inn, så sitter man veldig godt i baksetet synes nå vertfall jeg. Men som nevnt, dette er ingen familiebil slik jeg ser det.
BMW i4 M50 er rett og slett det jeg vil kalle en veldig fin egobil eller en bil for to personer som gjerne vil ha noe litt utenom det vanlige. Et barn i baksetet på langtur er helt innafor og bagasjeromsplassen er faktisk ganske bra, men dette er altså en bil myntet mer på sportslige egenskaper enn familieturer.
---------------
Det som har imponert meg mest med bilen så langt er kjøreegenskaper jeg så langt ikke har opplevd lignende med andre biler. De demperne og det understellet og ikke minst el-motoren som yter 544 HK'er er helt hinnsides. Infotainment systemet når man først har satt seg inn i hvordan det funker etc. er klasseledende i forhold til alt annet jeg har kjørt.
Jeg fikk prøvekjøre en kompis sin Tesla model 3 her om dagen og selv om jeg skal inrømme at Tesla har noen smarte og forenklede funksjoner som feks at den selv vet hvilket gir den skal velge når man feks. skal kjøre ut av en parkeringsplass da den leser hindringer foran og bak bilen og "gjetter" hvilket gir man skal bruke etc.
Man har mye av dette i BMW i4 M50 også, men det må aktiveres manuelt og skjer ikke automatisk. Noe jeg foretrekker, men når det funker så er det en fin ting.
Derimot er selve kjøreopplevelsen med Tesla totalt annerledes. Man føler ikke at man sitter i en "performance" bil. Man føler heller at man sitter litt litt på utstilling i et ytterst minimalistisk interiør med en stor ipad klistret til dashbordet. For UANSETT hva man skal gjøre MÅ man gjøre via denne skjermen.
Teslaen føles mer som en slags lite raffinert gocart og hver gang jeg møter eller kjører bak en Tesla langs veien, så tenker jeg bare "ahh....nok en Tesla"...
I det hele tatt er det absolutt ingen annen bil i den prisklassen jeg kunne tenkt meg å velge enn BMW'en for øyeblikket. Den bilen som naturlig ligger nærmest er vel Polestar og Tesla slik jeg ser det å det er det. Man har Porshe også, men da snakker vi omtrent doble prisen.
-------------
Nå gleder jeg bare til våren når jeg skal legge på 20" hjulene. Det vil så absolutt gjøre susen både med tanke på utseende og kjøreegenskaper vil jeg tro :)
- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bet meg merke i et ord jeg ikke har hørt eller lest på lenge i innlegget ditt Bjerknez.... Korpulent. Ordforrådet som brukes i dagens samfunn synes jeg mister slike perler. Jeg liker det ordet godt
. Det gir en viss raffinert beskrivelse av en ellers så kanskje kvapsete eller kanske slapp og halvfeit kropp som jeg liker å sammenligne det med
. Så det er i mine øyne ikke et veldig positivt ord, men en fornøyelig måte å si noe grovt på.
Vi kunne sikkert hatt en egen forum tråd med slike ord og utrykk som er på vei ut av vokabularet med dagens unge som fornyer språket i et tempo som jeg ikke henger med på lengre. Og nye ord og utrykk for den del.
Hærlig

Vi kunne sikkert hatt en egen forum tråd med slike ord og utrykk som er på vei ut av vokabularet med dagens unge som fornyer språket i et tempo som jeg ikke henger med på lengre. Og nye ord og utrykk for den del.
Hærlig

Yamaha XJR 1300
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tror AJ har en fetish for slike ordgreier og har laget en egen tråd om det :)
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Her er du helt ute å kjøre... Ingen fetisj for "ordgreier", selvfølgelig. Men lar meg gjerne fascinere av nyord og uvanlige ordsammensetninger.Bjerknez skrev: 17 jan 2025, 10:50 Jeg tror AJ har en fetish for slike ordgreier og har laget en egen tråd om det :)
Så ja, "AJ har en interesse for slike ordgreier". Så får du heller bruke feilplasserte ord som fetish, eller den norske varianten fetisj i andre og mer riktige sammenhenger.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Må ikke finne på og lese innlegget mitt som noe annet enn fientlig 
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Intet mindre enn "fientlig", faktiskBjerknez skrev: 17 jan 2025, 11:14 Må ikke finne på og lese innlegget mitt som noe annet enn fientlig![]()

Går vel litt surr i ordbruken din nå...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det virket i såfall som at du ikke tok det positivt eller humoristisk ment.
Men for all del... La oss håpe skrev svaret ditt i gledesrus
Men for all del... La oss håpe skrev svaret ditt i gledesrus

-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Tja, man kan jo se til NAOB...
https://naob.no/ordbok/fetisj
"Back on topic":
https://naob.no/ordbok/fetisj
3 overført, i videre betydning noe som vises lidenskapelig interesse
Dette er forenlig med mine personlige erfaringer av hvordan en del folk i dag benytter begrepet i dagligtalen. Mulig det ikke er like utbredt utenfor Østfold4 overført, i videre betydning lidenskap; dille

"Back on topic":
Og bilen din er vel også omtrent dobbel pris fra en standard Model 3 xD Jeg er ganske enig med din oppfatning av Tesla, det er mye bra med de, men også en del punkter hvor jeg syns mange andre har løst ting på en bedre måte. Ulempen er at innenfor rammene av min personlige økonomi så er det egentlig ikke noe annet enn Tesla som gir mening dersom jeg skulle gått over til elbil nå i dag. Jeg har et lite håp om at dette vil bedre seg etter hvert som at det rimeligere sjiktet av bruktmarkedet begynner å fylle seg opp med noe annet enn Tesla og Leaf. Toyotas nye Urban Cruiser som kommer utpå høsten en gang kan være midt i blinken for mitt behov (liten firehjulstrekker som gjerne kan være kjedelig), men de må nok alikevel få en del år og et par kilometer under beltet før de kommer ned på en pris som er interessant for meg...I det hele tatt er det absolutt ingen annen bil i den prisklassen jeg kunne tenkt meg å velge enn BMW'en for øyeblikket. Den bilen som naturlig ligger nærmest er vel Polestar og Tesla slik jeg ser det å det er det. Man har Porshe også, men da snakker vi omtrent doble prisen.
- Bjerknez
- Kontakt:
Joda, men jeg hadde uansett valgt en Tesla Performance AWD etc hvis jeg skulle hatt tesla.
Men ja, i4 M50 er fortsatt 100.000 dyrere, å det merker man også godt synes jeg.
Tesla er på ingen måte en dårlig bil. Den blir bare litt mjeeeh… på en måte. Det blir på en måte elbilenes svar på folkevogn. Alle har den, den scorer gjevnt over bra generelt sett, men litt traust, på en måte.
EDIT:
Angående "fetisj" så mener jeg selv at man kan kalle det det når man lager en egen tråd om "ord og utrykk" etc.
Fetisj var egentlig bare en litt overdreven bruk av "veldig interessert" eller "veldig opptatt av".
Men ja, i4 M50 er fortsatt 100.000 dyrere, å det merker man også godt synes jeg.
Tesla er på ingen måte en dårlig bil. Den blir bare litt mjeeeh… på en måte. Det blir på en måte elbilenes svar på folkevogn. Alle har den, den scorer gjevnt over bra generelt sett, men litt traust, på en måte.
EDIT:
Angående "fetisj" så mener jeg selv at man kan kalle det det når man lager en egen tråd om "ord og utrykk" etc.
Fetisj var egentlig bare en litt overdreven bruk av "veldig interessert" eller "veldig opptatt av".
- Bjerknez
- Kontakt:
Den videoen underbygger vel ganske greit mye av det jeg også mener.
Det understellet og dempingen samt drivverket i den bilen er hinnsides alt annet jeg har kjørt. Volvo EX30 feks. Danset jo rundt på veien og krenget i svinger. Tesla ligger milevis bak mener jeg ettermå kjørt en Tesla Model 3. sistnevnte er stiv og ligger bra på veien, men man kjenner forskjell. Stor forskjell. Kombinasjonen mellom komfort og sport er helt unik på M50 i forhold.
Så M50 er regelrett en kjøremaskin. Tesla Model 3 er mer en mindre sofistikert gocart. Jeg liker dem begge, men på hver sin måte. Merk at man får M50 fra 599.000 i skrivende stund. Men skal man ha den med 20" hjul og M-sport pluss pakke så legg på ca. 50.000 kroner. Jeg tror dem aller aller fleste velger den pakken. :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg har kjørt Model3 og Model Y en hel del både long range og performance. Er det noe de ikke score r bra på i mine øyne så er det styrefølelse og understell. De er stumpete og stive i fjæringen og veifølelsen gjennom rattet ikke-eksisterende.
Jeg forundrer meg over at Tesla Model 3 og Model Y eiere sier det er den beste bilen de har kjørt, da har de ikke kjørt mye annet.
Når det er sagt har jeg også kjørt Model S. Understellet her er hentet fra Mercedes. Den er klart bedre, men også dyrere.
Jeg har ikke kjørt i4, men jeg håper det er en mer kjøreglad bil enn konkurrenten. Snakket med noen kollegaer som har den, de er superfornøyd.
Jeg forundrer meg over at Tesla Model 3 og Model Y eiere sier det er den beste bilen de har kjørt, da har de ikke kjørt mye annet.
Når det er sagt har jeg også kjørt Model S. Understellet her er hentet fra Mercedes. Den er klart bedre, men også dyrere.
Jeg har ikke kjørt i4, men jeg håper det er en mer kjøreglad bil enn konkurrenten. Snakket med noen kollegaer som har den, de er superfornøyd.
Det er veldig mye som kommer fra Mercedes på Model S og det samme på Model X, begge disse kan ikke sammenlignes med Model 3 og Model Y som heller ikke har justering av regenerering som standard noe som er «must» for meg for å ha samme opplevelse som i en bensin / diesel bil. Men du kan faktisk ettermontere justerbar regenerering på Model 3 og Model Y som heller ikke koste mange kronene.FredrikE24 skrev: 18 jan 2025, 07:52 Jeg har kjørt Model3 og Model Y en hel del både long range og performance. Er det noe de ikke score r bra på i mine øyne så er det styrefølelse og understell. De er stumpete og stive i fjæringen og veifølelsen gjennom rattet ikke-eksisterende.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bjerknez skrev: 29 des 2024, 17:12 Ble en meget uhøytidelig tur i nabolaget i går med litt lading for å teste ut litt. Funker som bare det :)
IMG_1170.jpeg
IMG_1171.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Grattis med bil :)
Hvordan er det med "knirkeplast" i denne når du presser rundt på flatene i dashbordet?
Den AMG'en jeg kjørte kunne man nesten ikke slippe en fis uten at det knirket i et panel. Når jeg trykket på en av knappene følte jeg nesten den skulle forsvinne inn i dashbordet.
Men den AMG'en var en 2022 modell skal sies. Mye har sikkert skjedd siden det :)
Hvordan er det med forbruket? Fått noen indikasjon på hvor landetmligger så langt i forbruket når du kjører?
Hvordan er det med "knirkeplast" i denne når du presser rundt på flatene i dashbordet?
Den AMG'en jeg kjørte kunne man nesten ikke slippe en fis uten at det knirket i et panel. Når jeg trykket på en av knappene følte jeg nesten den skulle forsvinne inn i dashbordet.
Men den AMG'en var en 2022 modell skal sies. Mye har sikkert skjedd siden det :)
Hvordan er det med forbruket? Fått noen indikasjon på hvor landetmligger så langt i forbruket når du kjører?