Her er det IKKE noe knirking ihvertfall. Kvalitets følelsen er høy.
Forbruk ca rundt 19/21 men har ikke kjørt noe med den nesten ser du.
Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Godt og høre :)ErikW skrev: 18 jan 2025, 17:27 Her er det IKKE noe knirking ihvertfall. Kvalitets følelsen er høy.
Forbruk ca rundt 19/21 men har ikke kjørt noe med den nesten ser du.
Artig hvis du oppdaterer det med forbruket når du får kjørt litt :)
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Ja, skal prøve å huske på det. Kjørt som sagt bare en tur på 2,4 mil og 2 ganger til jobb, så den brukes lite.
Skal se litt på App’n senere. Men nå er det straks fest LG øøøøl.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Fest med måte.ErikW skrev: 18 jan 2025, 17:49Ja, skal prøve å huske på det. Kjørt som sagt bare en tur på 2,4 mil og 2 ganger til jobb, så den brukes lite.
Skal se litt på App’n senere. Men nå er det straks fest LG øøøøl.![]()

PS! Legg vekk nøklene til bilen

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Jeg har nå hatt bilen i ganske nøyaktig to måneder å jeg har rundet 2.400 km. i min aller første elbil og jeg lar meg ikke stoppe og bli fasinert over hvor behagelig det er med elbil. Den største redselen mange har å som jeg også var spent på selv er den berømte rekkeviddeangsten. Nå har jeg aldri hatt noe rekkeviddeangst, men jeg har vel heller vært litt nyskjerrig på hvor langt man kommer i virkeligheten.
På Youtube og tester rundt om finner man samme bil med forskjellig forbruk og det er gjerne entusiastene som liker og skryte på seg litt ekstra rekkevidde.
Men jeg kan nå vertfall komme med mine synspunkter rundt BMW i4 M50 som slett ikke er den mest effektive bilen med tanke på forbruk, men heller ikke den værste tror jeg.
Merk at jeg enda ikke har testet den i over 7 varmegrader og som oftest har det vært rundt 0 grader eller under.
På motorvei hastighet med 125 km/t stilt inn på Cruice control over en strekning på 6 mil, så ble snittforbruket 23kwt /100km i rundt 5 varmegrader.
Med en 83kwt batteripakke så tilsvarer dette 36 mil i praksis hvor snitthastigheten er 125km/t. Å det er på vinteren. Trolig blir kjørelengden enda lenger når batteriene blir varmere etc.
På sommeren er jeg ganske overbevist om at denne bilen lett klarer opp mot det BMW oppgir som er 47 mil.
På landeveien, med varmt batteri på vinteren har jeg sett den krype ned mot 18kwt/100km i forbruk ved normal pen kjøring. Det tilsvarer rundt 47 mil rekkevidde.
MEN.... BMW i4 M50 bruker MYE strøm midtvinters når man skal kjøre kun 1.5 mil hver vei til jobb i snøslaps. Da rekker ikke batteriene å bli skikkelig varme heller. Da er forbruket godt opp mot 30kwt /100km. Dette er uansett ikke noe krise ved småkjøring for min del da jeg uansett lader den hver dag å jeg har lademuligheter over alt.
Men selv med jobbpendling hver dag midtvinters, så holder batteriet helt fint i nesten 2 uker hvis jeg ikke kjører mye i helgene. Så jeg har uansett veldig god margin.
Det skal sies at jeg gleder meg til sommerferien hvor jeg skal teste den på langtur i sommervarme. Jeg skal da til Molde fra Fredrikstad og da er jeg ganske sikker på at jeg trenger kun to ladinger på den turen å da er jeg innafor med veldig god margin. Teoretisk klarer jeg det på kun en hurtiglading, men jeg har ikke tenkt til å parkere bilen når jeg når målet med 0% på batteriet.
Så jeg ser for meg en 20 minutters lading på Lillehammer, og en 20 minutters lading i Åndalsnes slik at jeg ankommer målet med noenlunde fullt batteri.
På Youtube og tester rundt om finner man samme bil med forskjellig forbruk og det er gjerne entusiastene som liker og skryte på seg litt ekstra rekkevidde.
Men jeg kan nå vertfall komme med mine synspunkter rundt BMW i4 M50 som slett ikke er den mest effektive bilen med tanke på forbruk, men heller ikke den værste tror jeg.
Merk at jeg enda ikke har testet den i over 7 varmegrader og som oftest har det vært rundt 0 grader eller under.
På motorvei hastighet med 125 km/t stilt inn på Cruice control over en strekning på 6 mil, så ble snittforbruket 23kwt /100km i rundt 5 varmegrader.
Med en 83kwt batteripakke så tilsvarer dette 36 mil i praksis hvor snitthastigheten er 125km/t. Å det er på vinteren. Trolig blir kjørelengden enda lenger når batteriene blir varmere etc.
På sommeren er jeg ganske overbevist om at denne bilen lett klarer opp mot det BMW oppgir som er 47 mil.
På landeveien, med varmt batteri på vinteren har jeg sett den krype ned mot 18kwt/100km i forbruk ved normal pen kjøring. Det tilsvarer rundt 47 mil rekkevidde.
MEN.... BMW i4 M50 bruker MYE strøm midtvinters når man skal kjøre kun 1.5 mil hver vei til jobb i snøslaps. Da rekker ikke batteriene å bli skikkelig varme heller. Da er forbruket godt opp mot 30kwt /100km. Dette er uansett ikke noe krise ved småkjøring for min del da jeg uansett lader den hver dag å jeg har lademuligheter over alt.
Men selv med jobbpendling hver dag midtvinters, så holder batteriet helt fint i nesten 2 uker hvis jeg ikke kjører mye i helgene. Så jeg har uansett veldig god margin.
Det skal sies at jeg gleder meg til sommerferien hvor jeg skal teste den på langtur i sommervarme. Jeg skal da til Molde fra Fredrikstad og da er jeg ganske sikker på at jeg trenger kun to ladinger på den turen å da er jeg innafor med veldig god margin. Teoretisk klarer jeg det på kun en hurtiglading, men jeg har ikke tenkt til å parkere bilen når jeg når målet med 0% på batteriet.
Så jeg ser for meg en 20 minutters lading på Lillehammer, og en 20 minutters lading i Åndalsnes slik at jeg ankommer målet med noenlunde fullt batteri.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Bra du er fornøyd, flott bil
Husk … du nevner ankommer med nogenlunde strøm på batteriet, det er da du må lade når du har varmt batteri og da har du godt med strøm på batteriet til avreise dagen. I verste fall risikerer du å måtte lade igjen på for kaldt batteri på avreisedagen.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Ingen problem med for kaldt batteri midt på sommeren. Batteriet lades uansett mer enn fort nok, så det tenker jeg ikke på. På vinteren er dette mer viktig når man er på langtur, men sommeren er ikke det noe å tenke på :)dypen skrev: 07 feb 2025, 08:33 Bra du er fornøyd, flott bilHusk … du nevner ankommer med nogenlunde strøm på batteriet, det er da du må lade når du har varmt batteri og da har du godt med strøm på batteriet til avreise dagen. I verste fall risikerer du å måtte lade igjen på for kaldt batteri på avreisedagen.
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Har over 30k kilometer i el-bil så litt har jeg lært, erfaring er å lade når du er ankommet målet da det er lite gunstig å lade tidlig på avreise dag for både passasjerer og bil.
Det er veldig behagelig når det viser 100% på batteri indikator, ikke fullt så moro når det viser 15% som reduseres raskere enn ønsket og neste ladestopp virker veldig langt unna. Da blir snitthastighet lav (rekkevidde angst) på de siste milene noe du ser ofte i trafikken.
Jeg ser ikke på dette som problem hos deg og bil da du vil håndtere dette helt fint men det er mange som ikke gjør det
Når du ligger å gnur i 80 km på motorvei med 110 km fartsgrense har du valgt feil kjørerute ja kanskje feil bil også
Blir spennende å høre hvilke ladestasjoner du velger på tur og hvilke betalingsløsninger de har da min erfaring er bare fra Tesla sine.
Det er veldig behagelig når det viser 100% på batteri indikator, ikke fullt så moro når det viser 15% som reduseres raskere enn ønsket og neste ladestopp virker veldig langt unna. Da blir snitthastighet lav (rekkevidde angst) på de siste milene noe du ser ofte i trafikken.
Jeg ser ikke på dette som problem hos deg og bil da du vil håndtere dette helt fint men det er mange som ikke gjør det


Blir spennende å høre hvilke ladestasjoner du velger på tur og hvilke betalingsløsninger de har da min erfaring er bare fra Tesla sine.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
Jeg ser du trolig "overtenker" dette litt mer enn meg, hehe.
Til daglig når jeg er hjemme (340 dager i året) så har jeg ladestasjoner rundt meg over alt og jeg har to ladere hjemme også. Det er overflod av ladere. Til og med på jobben. Så jeg tenker ikke på oppvarming avbatteri og lading i det hele tatt.
På langtur sommerstid så er det heller ingen problem. Jeg kommer uansett til å stoppe i godt over en halvtime for å spise etc. på halvveien. Da lader jeg trolig batteriet helt opp uansett om det er forvarmet eller ikke. På sommeren med 15-20 grader i luften og etter en time eller mer med kjøring trenger ikke batteriet og varmes opp ytterligere. Det er bare å plugge i en passende lader.
Jeg har forøvrig testet mange ladere med BMW sitt ladekort. Mer, Fortum Charge, ReCharge og iOnity. Funker som bare det. :)
Om den lader med 50-70kwt eller 200kwt spiller egentlig liten trille. Det skiller kun en halvtimes tid i værste fall og SÅ travelt har jeg det ikke i sommerferien :)
Til daglig når jeg er hjemme (340 dager i året) så har jeg ladestasjoner rundt meg over alt og jeg har to ladere hjemme også. Det er overflod av ladere. Til og med på jobben. Så jeg tenker ikke på oppvarming avbatteri og lading i det hele tatt.
På langtur sommerstid så er det heller ingen problem. Jeg kommer uansett til å stoppe i godt over en halvtime for å spise etc. på halvveien. Da lader jeg trolig batteriet helt opp uansett om det er forvarmet eller ikke. På sommeren med 15-20 grader i luften og etter en time eller mer med kjøring trenger ikke batteriet og varmes opp ytterligere. Det er bare å plugge i en passende lader.
Jeg har forøvrig testet mange ladere med BMW sitt ladekort. Mer, Fortum Charge, ReCharge og iOnity. Funker som bare det. :)
Om den lader med 50-70kwt eller 200kwt spiller egentlig liten trille. Det skiller kun en halvtimes tid i værste fall og SÅ travelt har jeg det ikke i sommerferien :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez sin BMW i4 M50 | Erfaringer og skjitprat...
På vinteren eller når det er kaldt og man er på jobb eller har det travelt så stemmer det du sier. Da er det viktigere med forvarming for å tilrettelegge for hurtigere lading. Altså hvis minuttene teller.