Absolutt en interessant sykkel for en luftkjølingsentusiast som meg

https://www.advrider.com/royal-enfield- ... scram-440/
AJ skrev: 08 nov 2024, 19:33 Fikk en e-post i dag som tyder på at amerikanske Big Dog holder på fortsatt.
Jeg trodde de var konkurs, men det ser ut til at de altså eksisterer fortsatt. Og med en luftkjølt V2'er på over 2000 kubikk ...![]()
Ikke akkurat min type sykkel, for å si det mildt. Men at det fortsatt finnes slike MCkreasjoner er jo ganske artig.
Godt polstret sal også, ser det ut som
Tja, den blir kanskje importert.AJ skrev: 23 jan 2025, 19:38 Blir denne luftkjøltskjønnheten å se u Norge, tro?
Honda GB350S.jpg
https://www.motorcyclenews.com/news/new ... da-gb350s/
Ja, se der gitt!
Interessant lesning, helt klart.Jompa skrev: 05 feb 2025, 22:13 Suzuki GSXR 750 var den første store motorsykkelen som brukte olje som aktivt kjølemiddel på toppen. 8 oljerør under toppdekslet sørget for en flom av olje over toppen. Sykkelen har en stor oljekjøler og større oljemengde i motor/gearboks enn det som var vanlig i 85.
Lav vekt, aluminium ramme og ytelse som tusekubikkere var salgsargumenter som falt i smak.
AJ skrev: 05 feb 2025, 22:34Interessant lesning, helt klart.Jompa skrev: 05 feb 2025, 22:13 Suzuki GSXR 750 var den første store motorsykkelen som brukte olje som aktivt kjølemiddel på toppen. 8 oljerør under toppdekslet sørget for en flom av olje over toppen. Sykkelen har en stor oljekjøler og større oljemengde i motor/gearboks enn det som var vanlig i 85.
Lav vekt, aluminium ramme og ytelse som tusekubikkere var salgsargumenter som falt i smak.
Hvor mye motorolje kunne også vært interessant å vite.
Min Moto Guzzi V7 850 med tosylindret motor på 853 kubikk er også luftavkjølt uten oljekjøler og skal ha kun 1,75 liter olje. Tørrkløtsj på denne så ingen felles olje med girkasse og dermed større oljemengde som med andre motorsykler med våtkløtsj (i oljebad).
Så... kun 1,75 liter olje på en 853 kubikks motor uten oljekjøler mener jeg bestemt vitner om god ingeniørkunst. Ikker minst med tanke på kjøleeffekten.
Såvidt jeg husker kostet GSXR 750 nesten hundre tusen da den kom.dypen skrev: 05 feb 2025, 22:35 Var Suzuki GSXR 750 prisgunstig sammenlignet med de andre Japanske … Husker når GSX750 og GSX1100 kom hvor begge var priset gunstig, spesielt 750’n ble det solgt mange av.
IMG_2487.jpeg