TIG sveiseapparat

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: TIG sveiseapparat

Legg inn av SveinHa »

Roargutten skrev: 18 jan 2025, 10:43HF start er også et must, skrapestart er ikke ideelt da du fort enten brenner deg fast, eller uanset skader spissen du har slipt på wolframelektroden.
Jeg hadde et Kemppi TIG apparat for 2-3 tiår siden (Super Kempak?) med kontakttenning og det synes jeg var helt suuuupert. Sett elektroden ned der du vil begynne, trykk knappen og i det du løfter tennes flammen.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

mekkern skrev: 17 jan 2025, 16:18 Etter å ha jobbet som sveiser i verkstedindustrien siden 1980 med skip papirindustri forsvar skipsutstyr robot og kjernefysikk så må jeg si at et godt rimlig TIG/elektrode med ac/dc Hf tenning og puls (Og at jeg har et selv)er et slikt:https://sveiseprodukter.no/produkt/svei ... -208p-acdc
begrensningen ligger i 1 fas 16a -Kompletter gjerne med fotpedal.
Bilde
Dette ser jo helt perfekt ut! Takk for tipset :thumleft

Brukeravatar
Roargutten
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020

Legg inn av Roargutten »

Jompa skrev: 18 jan 2025, 10:54 Man må ikke ha AC for å sveise aluminium selv om det kan være en fordel.
Ja og nei, kommer ann på krav til sveiseresultat.
Du kan selvsagt sveise på med DC og helium som gass. Men samme hvor rent du gjør det vil du da få forurensninger i sveisen, samt at du mest sannsynlig ikke har helium stående for sveis.

Med AC og argon flaske får du rensing av sveisebadet, som gir det et mye bedre resultat. Og som også ville blitt godkjent i en røntgensjekk om du har gjort godt nok arbeid.
SveinHa skrev: 18 jan 2025, 11:27
Roargutten skrev: 18 jan 2025, 10:43HF start er også et must, skrapestart er ikke ideelt da du fort enten brenner deg fast, eller uanset skader spissen du har slipt på wolframelektroden.
Jeg hadde et Kemppi TIG apparat for 2-3 tiår siden (Super Kempak?) med kontakttenning og det synes jeg var helt suuuupert. Sett elektroden ned der du vil begynne, trykk knappen og i det du løfter tennes flammen.
Må ikke ha HF start som nevnt flere ganger her, men skal du ha et apparat med AC/DC er dette stort sett med, og uansett en funksjon man bør ha med når man kjøper et apparat som man kan bruke til det meste. Det letter også sveisejobben.

Apparatet som @mekkern refererer til her vil være et helt supert apparat til trådstarter her.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Svar