Nomade skrev: 07 sep 2021, 10:19
Anna Grechishkina er en dame fra Kiev som har vært på tur siden 2012, nå er hun i Noreg og virker å være storlig imponert over landet vårt
Nettside: http://www.ihaveadreamtravel.info/en/
Hun kom til Norge midt i august og du kan følge henne på Facebooksiden her:
Tøff dame med en tøff og robust verdenstursykkel -
He chose the Honda XL for the trip because of the bike’s simplicity and durability. According to Marek, it was important to have a carbureted bike that would run on low quality or contaminated petrol if need be. The XL is air and oil-cooled, which meant there was no coolant to freeze …
dypen skrev: 04 des 2021, 11:34
Polsk motorsykkelist gjennom Sibirs kalde ødemarker på en gammel Honda XL600 …
He chose the Honda XL for the trip because of the bike’s simplicity and durability. According to Marek, it was important to have a carbureted bike that would run on low quality or contaminated petrol if need be. The XL is air and oil-cooled, which meant there was no coolant to freeze …
Jeg kan vel også skrive under på det med Honda sin driftssikkerhet etter å ha kjørt en nå 20 år gammel XL650V i tre sesonger.
Det har ikke vært snev av noe som lukter trøbbel og starter tvert man er borti startknappen enten det er kaldt eller varmt.
Blir spennende å se om min kommende 2022 BMW GS kommer til å bli like feilfri - selv ut fra start/transportkassa.
dypen skrev: 04 des 2021, 11:34
Polsk motorsykkelist gjennom Sibirs kalde ødemarker på en gammel Honda XL600 …
LM utgaven har jo el starter...hadde han gått for R utgaven hadde han nok fått et godt utviklet høyreben i den kulda...
600R min skal man kjenne godt for å ikke tråkke seg fordervet eller knekke leggen..spesielt litt lunken..
sujhgbSiwA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er sikkert mange her som følger Itchy Boots. Hun har i årevis publisert top notch reisevideoer, og det er alltid spennende å følge med på hvor hun er og hva hun gjør. Jeg ser at hun nå er 'testfører' for Royal Enfield, og kjører den nye Himalayen i India:
Det er andre også, mindre kjente. Jeg likte denne videoserien fra Katy and John. To litt naive noobs på MC som bestemte seg for å kjøre fra England til Japan, og tilbake .
Og så er det Marc Travels, som har reist rundt i Europa i ett års tid nå, Først med en sliten Honda Dominator, deretter med en ZERO
SR/F elektrisk MC :) . Nå er han på vei til New Zealand (!) og gjør en stopp innom Iran (!!!). Jeg ser at det er blitt god infrastruktur for lading nesten overalt i relativt siviliserte strøk. Det beste til nå har vært Tyrkia .
Nomade skrev: 07 sep 2021, 10:19
Anna Grechishkina er en dame fra Kiev som har vært på tur siden 2012, nå er hun i Noreg og virker å være storlig imponert over landet vårt
Nettside: http://www.ihaveadreamtravel.info/en/
Hun kom til Norge midt i august og du kan følge henne på Facebooksiden her:
Tøff dame med en tøff og robust verdenstursykkel -
Livet tok en tøff vending for Anna senvinteren/våren 2022, hun valgte da å reise tilbake til Ukraina og kjempe for sitt land!
Episk video fra Marc - el-motorsykkel på verdens høyeste vei som er åpen for vanlig trafikk, helt på grensen mot Kina.
Men mesteparten av dagene hans går åpenbart med til å finne ladestasjoner. Problemer med elektronikk, software og apper er det også.
Må innrømme at el-mc ikke er noe som frister, enda.
Siste video fra Marc er fra Nepal. Han er på vei til Kina med sin Zero batteri-MC. Virkelig en episk reise de siste to årene. 65000 km på en elektrisk motorsykkel. Men nå er det slutt - lagrene i motoren er defekte, og disse kan ikke byttes. Ifølge Zero kan motoren ikke demonteres, og en ny motor må registreres på nytt i sykkelens computer, og til dette trengs en proprietær løsning fra Zero. Han får uansett ikke tak i ny motor i Nepal. Altså er sykkelen ferdig.
Underveis har han allerede byttet et batteri, og hatt uttalige problemer med softwarefeil og lading. Supporten fra Zero har vært lik null; de bryr seg ikke. At han har holdt ut så langt er et under. 65000 km er jo et stykke, men hva gjør man når ting ikke kan repareres? Dessverre er det slik med moderne maskiner, MC og biler.
Noraly fra Itchy Boots valgte å gå tilbake til en oppbygd 80-talls Yamaha XT600 med forgassere. Ingen ABS, ingen traction control eller annet IT-tull. En mye mer robust løsning. Hun er i Irak nå ifølge siste videoer. Sykkelen ble stjålet (men funnet igjen). De hadde kappet ledningsnettet ved styrehodet, men den går enda. Prøv det med en GS eller en KTM .
Jeg prøver å holde meg unna de moderne kjøretøyene så lenge jeg klarer. All elektronikken, batteriene og IT-systemene er bare trøbbel. Det enkle er ofte det beste, for å sitere en gammel Rema-reklame.
Enig med deg @MGR1 at alle nyere motorsykkler har alt for mye elektronikken men må nevnes at Noraly siste sykkel er custom made og de (https://www.motoritz.de/?lang=en) tok høyde for at elektronikk kan svikte eller kan bli ødelagt :)
AJP motorsykkler er kanskje veien å gå https://ajpnorway.no/motorsykler?
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)
Jeg husker Helge Pedersen som tidlig på 80-tallet sa opp jobben som journalist, kjøpte seg en BMW R80 G/S, og kjørte avgårde til Afrika. Det ble jorda rundt etter hvert... Jeg fulgte med i MC-avisa på hans turer (internett fantes ikke da) og det var skikkelig spennende. Han fikk litt motvillig support fra BMW Norge i starten. BMW'en var en enkel og robust maskin, og til tross for at Helge ikke var så veldig teknisk og utsatte sykkelen for strabaser den ikke var beregnet på, gikk den vel 150'km før motoren måtte overhales, og til slutt gikk 400'km før den ble byttet ut. Mener å huske at BMW kjøpte tilbake denne sykkelen og at den står på museum et eller annet sted. Jeg har vanskelig for å tro at en moderne GS hadde holdt så lenge som den R80'en gjorde under samme forhold.
Helge kjører jorda rundt enda et eller annet sted såvidt jeg vet. Boka hans, 10 år på 2 hjul anbefales.
MGR1 skrev: 20 jan 2025, 09:57
Jeg husker Helge Pedersen som tidlig på 80-tallet sa opp jobben som journalist, kjøpte seg en BMW R80 G/S, og kjørte avgårde til Afrika. Det ble jorda rundt etter hvert... Jeg fulgte med i MC-avisa på hans turer (internett fantes ikke da) og det var skikkelig spennende. Han fikk litt motvillig support fra BMW Norge i starten. BMW'en var en enkel og robust maskin, og til tross for at Helge ikke var så veldig teknisk og utsatte sykkelen for strabaser den ikke var beregnet på, gikk den vel 150'km før motoren måtte overhales, og til slutt gikk 400'km før den ble byttet ut. Mener å huske at BMW kjøpte tilbake denne sykkelen og at den står på museum et eller annet sted. Jeg har vanskelig for å tro at en moderne GS hadde holdt så lenge som den R80'en gjorde under samme forhold.
Helge kjører jorda rundt enda et eller annet sted såvidt jeg vet. Boka hans, 10 år på 2 hjul anbefales.