MGR1 skrev: 25 jan 2025, 14:36
Vedovner også.... Dette har allerede skjedd i mange europeiske land, og England. Alle SKAL over på strøm. Vesten er blitt Sovjet; staten kontrollerer alt.
Når det gjelder vedovner så er overskriften til Document noe sensasjonspreget: "Vil utfase vedovner" skriver de men det står det ikke i rapporten.
Det står kort sagt at gamle vedovner skal skiftes til nye rentbrennende. Dette ble faktisk påbudt i Bergen for noen år siden og mange av oss skiftet, før det viste seg at vedtaket var ulovlig. NB! Ovner solgt etter 1989 er rentbrennende.
Nå skal ikke jeg forsvare det, og vi som faktisk investerte mye penger i nye vedovner fikk aldri tilbakebetalt noe selv om pålegget var ugyldig. MEN jeg angrer egentlig ikke. Mengden ved jeg brenner er vesentlig redusert og det er knapt røyk fra pipen. Har naboer som røyklegger hele nabolaget når de fyrer opp i sine gamle vedovner.
Direkte fra rapporten:
O02 Forsert utskifting av vedovner
Tiltaket innebærer å redusere utslipp fra vedfyring ved å enten bytte til vedovner med nyeste teknologi, eller gå over til elvarme eller varmepumpe.
Når det gjelder elektrifisering av MCer så frykter jeg også at årsavgift vil øke på sikt, bompenger kommer, parkeringsplasser vil forsvinne sakte men sikkert. I Bergen har de begynt så smått å ta alle som tidligere har benyttet smutthull der de ikke står i veien for noen. Nå skal alt og alle bøtelegges uansett.
For de som vil lese konkret hva som er foreslått og hvor mye det utgjør etc. er alt beskrevet her:
https://www.miljodirektoratet.no/tjenes ... oscootere/