Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Re: Tradisjonell motorsyklisme under avvikling i Norge...?
Dei får heller forby litt kullkraftverk først, tvile sterkt på at noen skarve vedovner i Norge gjer den store forrskjellen i verdensmiljøet
-
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Det er bare noen måneder siden alle husstander fikk tilsendt brosjyre med "Råd om egenberedskap". Der er første råd for å holde varmen hvis strømmen forsvinner: Sørg for at ildsted og pipe er godkjent og i god stand, og at du har nok ved.
Tror det sitter ekstremt langt inne å innføre totalforbud, og selv MDG har sagt at de ikke ønsker det (de ønsker dog påbud om rentbrennende ovn). Det er dessverre bil, båt og mc som den store stygge ulven i Norge og som nevnt har jeg langt større tro på at det er her de begynner å knipe inn. Håper, som AJ nevnte at NMCU lobbyerer alt de kan og får frem at det er andre tiltak som er mer effektive og heller bør satses på.
Tror det sitter ekstremt langt inne å innføre totalforbud, og selv MDG har sagt at de ikke ønsker det (de ønsker dog påbud om rentbrennende ovn). Det er dessverre bil, båt og mc som den store stygge ulven i Norge og som nevnt har jeg langt større tro på at det er her de begynner å knipe inn. Håper, som AJ nevnte at NMCU lobbyerer alt de kan og får frem at det er andre tiltak som er mer effektive og heller bør satses på.
- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Evt. påbud/forbud er noe som kan presses frem av myndighetene, men produsentene og samfunnet gjør også sitt til at motorsyklisme svinner hen. Motorsykler i dag er nesten umulige å reparere på selv, og det legges opp til at dette skal være vanskelig og dyrt. En motorsykkel er blitt en 'appliance' i mangel av et godt norskt ord. På lik linje med en snøfreser eller gressklipper. Ta den frem når det passer, sett den bakerst i garasjen og glem den når du ikke har bruk for den. Det er ikke lenger vanlig, eller akseptert kanskje, at man gjør noe selv eller at man er interessert i selve kjøretøyet, og ikke bare i bruken av det.AJ skrev: 26 jan 2025, 18:19 Javel...
Vi er altså på vei dit - mot forbudslinja![]()
Med nye bensin- og dieseldrevne med tidenes laveste utslippsmotorer...
Samme gjelder motorsykler.
Og hvor står NMCU når det gjelder dette? Når kommer interesseorganisasjonen vår på banen?
For meg har MC alltid vært en helårsbeskjeftigelse, ikke bare kjøring, men service og mekking, og søking etter informasjon. Alltid noe nytt å lære. Alltid noe som må (kan) gjøres. Før i tiden var det en del andre som delte denne interessen, men slik er det ikke lenger. Hvis jeg prøver å snakke om noe tekniskt med en motorsyklist jeg møter blir de som oftest flakkende i blikket og skifter tema. Interessen er ikke der. For at interessen skal vare må man finne noe mer enn bare selve kjøringen, er min erfaring.
Fortsatt er det noen i veteranmiljøet, men de blir eldre for hvert år, og hobbyen svinner bort. Går nok den veien med tradisjonell motorsyklisme også dessverre. Ungdommen har fokus på helt andre ting.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Mange gode poenger her, jaMGR1 skrev: 28 jan 2025, 08:18 Evt. påbud/forbud er noe som kan presses frem av myndighetene, men produsentene og samfunnet gjør også sitt til at motorsyklisme svinner hen. Motorsykler i dag er nesten umulige å reparere på selv, og det legges opp til at dette skal være vanskelig og dyrt. En motorsykkel er blitt en 'appliance' i mangel av et godt norskt ord. På lik linje med en snøfreser eller gressklipper. Ta den frem når det passer, sett den bakerst i garasjen og glem den når du ikke har bruk for den. Det er ikke lenger vanlig, eller akseptert kanskje, at man gjør noe selv eller at man er interessert i selve kjøretøyet, og ikke bare i bruken av det.
For meg har MC alltid vært en helårsbeskjeftigelse, ikke bare kjøring, men service og mekking, og søking etter informasjon. Alltid noe nytt å lære. Alltid noe som må (kan) gjøres. Før i tiden var det en del andre som delte denne interessen, men slik er det ikke lenger. Hvis jeg prøver å snakke om noe tekniskt med en motorsyklist jeg møter blir de som oftest flakkende i blikket og skifter tema. Interessen er ikke der. For at interessen skal vare må man finne noe mer enn bare selve kjøringen, er min erfaring.
Fortsatt er det noen i veteranmiljøet, men de blir eldre for hvert år, og hobbyen svinner bort. Går nok den veien med tradisjonell motorsyklisme også dessverre. Ungdommen har fokus på helt andre ting.

Som mye annet her i landet... praktisk kunnskap som har gått i arv i generasjon og som nå forvitrer og forsvinner i et stadig raskere tempo.
Og som derfor vanskelig raskt kan tas i bruk igjen om den riktig store krisen kommer. Kunnskap og virkemidler overlatt til andre langt utenfor våre egne grenser...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Her var jeg enig i veldig mye og som du skriver er vi en utdøende rase. Motorsykkelister som ikke er interessert eller kunnskapsløse opplever vi men det overrasker meg at de ikke ønsker å vite … dette ser du på mange andre områder også.MGR1 skrev: 28 jan 2025, 08:18Evt. påbud/forbud er noe som kan presses frem av myndighetene, men produsentene og samfunnet gjør også sitt til at motorsyklisme svinner hen. Motorsykler i dag er nesten umulige å reparere på selv, og det legges opp til at dette skal være vanskelig og dyrt. En motorsykkel er blitt en 'appliance' i mangel av et godt norskt ord. På lik linje med en snøfreser eller gressklipper. Ta den frem når det passer, sett den bakerst i garasjen og glem den når du ikke har bruk for den. Det er ikke lenger vanlig, eller akseptert kanskje, at man gjør noe selv eller at man er interessert i selve kjøretøyet, og ikke bare i bruken av det.AJ skrev: 26 jan 2025, 18:19 Javel...
Vi er altså på vei dit - mot forbudslinja![]()
Med nye bensin- og dieseldrevne med tidenes laveste utslippsmotorer...
Samme gjelder motorsykler.
Og hvor står NMCU når det gjelder dette? Når kommer interesseorganisasjonen vår på banen?
Men så har du de som er helt i andre enden, har flere kompiser som ikke har noen begrensning, de gjør alt selv. Alt kan repareres og feilsøkes på, alle kanaler brukes for å løse problemer, alt av mekanisk verktøy og utstyr er på plass, pc med software feilkodelesere osv ja det vil si alt skaffes til veie for å komme i mål og de gjøre alt selv uansett hva det er

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Skulle svært gjerne ønske jeg var en av disse.dypen skrev: 28 jan 2025, 19:40 Men så har du de som er helt i andre enden, har flere kompiser som ikke har noen begrensning, de gjør alt selv. Alt kan repareres og feilsøkes på, alle kanaler brukes for å løse problemer, alt av mekanisk verktøy og utstyr er på plass, pc med software feilkodelesere osv ja det vil si alt skaffes til veie for å komme i mål og de gjøre alt selv uansett hva det er![]()
For 20-30 år siden...
Men har dessverre ikke tiltak nok til å etablere meg som en av disse i dag...

Men

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Det eneste jeg mangler er en kodeleser med "forhandler modus" til biler jeg eier og Polaris sin "digital wrench".vanlige lesere har jeg til det meste.
Jeg kan fixe "alt" men gidder/orker ikke lengre å ligge under biler i timesvis-men litt hjuloppheng dempere lagere og bremser på egne biler er jo grei skuring-og service.
Hadde jeg derimot hatt et lokale med 2søylers løftebukk så...Muligens.....men bil har jeg for mange timer med kjenner jeg.
Men MC der får jeg løftet ting til riktig høyde-men noen må jo fullstendig demonteres for enkelte jobber og da får jeg noen ganger litt vondt i viljen..
men de fleste i dag vil bare "bruke" og ikke fixe noe selv.
se bare på fremveksten av dekkhoteller.
Og mange motorcyklister i dag skulle helst ønsket å ha følgebil.
Mange som kjører bil synes det er direkte plagsomt å kjøre men "må" det-disse har 0 interesse for kjøretøyet utenom muligens fargen.
For meg er det en glede å kjøre både 2 og flere hjul -dog i arbeid så er interessen noe slunken..
Jeg kan fixe "alt" men gidder/orker ikke lengre å ligge under biler i timesvis-men litt hjuloppheng dempere lagere og bremser på egne biler er jo grei skuring-og service.
Hadde jeg derimot hatt et lokale med 2søylers løftebukk så...Muligens.....men bil har jeg for mange timer med kjenner jeg.
Men MC der får jeg løftet ting til riktig høyde-men noen må jo fullstendig demonteres for enkelte jobber og da får jeg noen ganger litt vondt i viljen..

men de fleste i dag vil bare "bruke" og ikke fixe noe selv.
se bare på fremveksten av dekkhoteller.
Og mange motorcyklister i dag skulle helst ønsket å ha følgebil.
Mange som kjører bil synes det er direkte plagsomt å kjøre men "må" det-disse har 0 interesse for kjøretøyet utenom muligens fargen.
For meg er det en glede å kjøre både 2 og flere hjul -dog i arbeid så er interessen noe slunken..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后