NMCU eller MCTA? En av dem eller begge?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

NMCU eller MCTA? En av dem eller begge?

Legg inn av AJ »

For ikke altfor lenge siden kom det på plass et nytt styre i NMCU, som tok over styringen etter det forrige styret som hadde gjort mye rart, for å si det sånn, med henblikk på bl.a. kostbare vervepremier og inngått avtale med Bikelife.no med en skandaløs bruddavtale, som av det nye styret nå synes å være reforhandlet og dermed ikke lenger framstår som like skandaløs som den altså var i utgangspunktet.

Dette med mer ble det forrige styret konfrontert med og som følge av dette fratrådte hele styret og det sittende overtok.
Ledende personer i det gamle styret etablerte så MCTA, som altså er en ny medlemsbasert interesseorganisasjon for oss gatemotorsyklister.

Dermed har vi to slike med så og si samme agenda her i landet.
Og det er åpenbart ingen samarbeidsdialog mellom disse...

Jeg skal ikke gå nærmere inn på uenighetene og konfliktene som førte til nyetableringen MCTA, noe de som evt. har interesse av dette får gjøre på egenhånd.

Men jeg kan godt tenke meg å høre hva MCsiden brukerne mener om dette, å ha to slike organisasjoner side om side her i landet, hvor MCTA ble opprettet fordi NMCU medlemmer på siste årsmøte påpekte kritikkverdige forhold på hvordan den forrige styret hadde håndtert diverse ting, som ikke minst påvirket NMCUs økonomi.

Hvilke av disse er best egnet som ivaretakere av våre interesser overfor myndigheter og andre aktuelle aktører som direkte påvirker vår MC-interesse?

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Re: NMCU eller MCTA? En av dem eller begge?

Legg inn av Spiff »

NMCU. Var på vei til å melde meg ut under forrige styre. Klarte ikke å forstå motivene for de valgene det styret tok og jeg har ingen tillit til de. At de starter en ny organisasjon er bare trist for MC-Norge siden vi trenger EN sterk organisasjon som fronter vår sak mot stadig nye "angrep". Nå er jeg samtidig klar over at det ikke er vanskelig å finne ting å kritisere NMCU for, men med nytt styre fortjener de en sjangs føler jeg. Så må jeg legge til: Jeg kjenner mange som kjører mc, men ingen, som gidder å påta seg den jobben NMCU gjør, meg selv inkludert, så derfor prøver jeg å legge bånd på meg når det kommer til kritikk.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Som medlem av valgkomite i Hordaland kjenner eg til problemet med frivillig innsats, men har inntrykk av at det gjelder veldig mange organisasjoner.
Vi var vel 10 stk på årsmøte forrige uke, av ca 1000 medlemmer, litt dårlig kan eg vel meine

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

MCTA er helt uaktuelt for meg etter deres handlinger i NMCU som jeg fortsatt støtter en så lenge. Ta ett google søk på vedkommende fra det gamle styret så er det ikke bare en plass det har vært bråk. Må si meg enig med alt i innlegget til @Spiff :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 30 jan 2025, 00:33 MCTA er helt uaktuelt for meg etter deres handlinger i NMCU som jeg fortsatt støtter en så lenge. Ta ett google søk på vedkommende fra det gamle styret så er det ikke bare en plass det har vært bråk. Må si meg enig med alt i innlegget til @Spiff :thumleft
Årelang mistillit fra såvel styre som ansatte i en bedrift hvor den tidligere NMCU styrelederen var adm.dir. Hvor han gikk til rettssak - og tapte.

I fjor ble han FEMA-president ... - https://scanbike.one/no/archives/news-n ... -i-europa/
Hvor mye vil han greie å rote til der, kan man jo lure på med den forhistorien denne konfliktskapende personen har... :scratch

Forøvrig står ikke MCTA listet opp i landoversikten på FEMAsidene. Det er derimot NMCU.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

De har da "kontakt skjema" på nettsiden, men ser ut som de har hatt et skifte i styret (eller husker jeg feil?).

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.js ... =933090698
AJ skrev: 30 jan 2025, 10:28
dypen skrev: 30 jan 2025, 00:33 MCTA er helt uaktuelt for meg etter deres handlinger i NMCU som jeg fortsatt støtter en så lenge. Ta ett google søk på vedkommende fra det gamle styret så er det ikke bare en plass det har vært bråk. Må si meg enig med alt i innlegget til @Spiff :thumleft
Årelang mistillit fra såvel styre som ansatte i en bedrift hvor den tidligere NMCU styrelederen var adm.dir. Hvor han gikk til rettssak - og tapte.

I fjor ble han FEMA-president ... - https://scanbike.one/no/archives/news-n ... -i-europa/
Hvor mye vil han greie å rote til der, kan man jo lure på med den forhistorien denne konfliktskapende personen har... :scratch

Forøvrig står ikke MCTA listet opp i landoversikten på FEMAsidene. Det er derimot NMCU.
Ellers liten (eller ingen?) aktivitet på nettsidene til MCTA heller, så vidt jeg kan se. Og ingen kontaktinfo, noe de hadde tidligere, bla. oversikt over styrets medlemmer, hvor Døvik sto oppført som styremedlem.
Sist redigert av Canutus den 30 jan 2025, 10:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Canutus skrev: 30 jan 2025, 10:35 De har da "kontakt skjema" på nettsiden, men ser ut som de har hatt et skifte i styret.
Stemmer det. Jeg som blingsa... :redface
Så jeg fjernet de to siste setningene i forrige innlegg, som du åpenbart fikk med deg før jeg fjernet disse... ;)
Flere nye saker nå i 2025 under "Artikler" også hvor jeg overså + tegnet...

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker at det kanskje kan være litt sundt at det startes en slik organisasjon til. jeg tror ikke det er plass til to slike i Norge, men enn så lenge tror jeg dette kommer oss brukere til gode med tanke på konkurransen mellom disse som vil få begge organisasjonene til å være litt mer på tå hev.

På sikt gir jeg blaffen i hvem som "vinner" av disse.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 31 jan 2025, 07:04 Jeg tenker at det kanskje kan være litt sundt at det startes en slik organisasjon til. jeg tror ikke det er plass til to slike i Norge, men enn så lenge tror jeg dette kommer oss brukere til gode med tanke på konkurransen mellom disse som vil få begge organisasjonene til å være litt mer på tå hev.

Konkurranse er absolutt av det gode.
Men i dette tilfellet tror jeg bestemt vi er best tjent med én sterk interesseorganisasjon, NMCU, for oss gatemotorsyklister.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 31 jan 2025, 19:47
Bjerknez skrev: 31 jan 2025, 07:04 Jeg tenker at det kanskje kan være litt sundt at det startes en slik organisasjon til. jeg tror ikke det er plass til to slike i Norge, men enn så lenge tror jeg dette kommer oss brukere til gode med tanke på konkurransen mellom disse som vil få begge organisasjonene til å være litt mer på tå hev.

Men i dette tilfellet tror jeg bestemt vi er best tjent med én sterk interesseorganisasjon, NMCU, for oss gatemotorsyklister.
Å det tror jeg kanskje vil bedre seg med to organisasjoner til stede. På sikt... en gang i fremtiden så vil begge organsisasjonene få nye ledere og jeg tror at hvis ikke en av dem går nedenom og hjem så vil dem kanskje slå seg sammen eller bli kjøpt opp av den andre. Rett og slett for å overta kundedatabasen etc.

Det ser litt rart ut med to slike organisasjoner i dag i lille Norge, men på sikt tror jeg dette holder begge mer skjerpet.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 01 feb 2025, 01:22
AJ skrev: 31 jan 2025, 19:47

Å det tror jeg kanskje vil bedre seg med to organisasjoner til stede. På sikt... en gang i fremtiden så vil begge organsisasjonene få nye ledere og jeg tror at hvis ikke en av dem går nedenom og hjem så vil dem kanskje slå seg sammen eller bli kjøpt opp av den andre. Rett og slett for å overta kundedatabasen etc.

Det ser litt rart ut med to slike organisasjoner i dag i lille Norge, men på sikt tror jeg dette holder begge mer skjerpet.
Hvis motorsykkelister er en utdøende rase blir livsgrunnlaget dårlig på sikt :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg tenker litt slik at motorsyklister er en utdøende rase. På sikt. Så sant ikke mc produsentene stepper opp gamet og trår til på elektrisk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Det som skjærer seg hos meg er at denne konfliktskapende personen er president i FEMA og som skal fronte NMCU interesser iflg. dette profilbildet på FEMA sidene, er styremedlem i en konkurrerende interesseorganisasjon til nettopp NMCU :scratch ?

Bilde

MCTA ble jo opprettet som en ren protest mot det nye styret i NMCU, som tok ansvar for at de tok tak i de bortimot fatale feilprioriteringene som ble gjort med det forrige styret med denne personen, Odd Terje Døvik, som styreleder!
Som nå altså er FEMA president. Ubegripelig at det skjedde forøvrig...

Minner igjen på at det kun er NMCU som står oppført i landsoversikten over godkjente organisasjoner på listen hos FEMA.
Altså NMCU og ikke MCTA.

Hvordan dette samarbeide4t mellom FEMA presidenten og NMCU vil fungere kan man jo med all grunn lure på...

Svar