Yamaha XS500D 1H2

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Nye dekk og slanger :thumleft
IMG_8127.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Jompa »

Jeg er litt forundret over at du bruker slanger i dekkene når det er støpte felger, men det skal vel være slanger?
Du kjører med diagonaldekk?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da jeg fikk sykkel’n var det ikke slanger i hjula men det var heller ikke luft i hjula :D det var vel @mekkern som fortalte at det skulle være slanger i disse felgene noe jeg også har hørt fra andre hold. Derfor har jeg montert slanger @Jompa og dekkene er det billigste av nye dekk som er å få tak i kr 1823,- inkl mva og frakt levert hjemme. Montering er dagens trening for trådstarter :thumleft

Dekk foran er Maxxis Classic M6011 90/90-19 Speed index H (up to 210 km/h) og bak er Maxxis ProMaxx M6103 110/90-18 Speed index H (up to 210 km/h) begge svarte og runde :twothumbs:
IMG_8128.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 05 feb 2025, 18:40, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 05 feb 2025, 17:51 Dekk foran er Maxxis Classic M6011 90/90-19 og bak er Maxxis ProMaxx M6103 110/90-18 begge svarte og runde :twothumbs:
Har Maxxis Promaxx på Guzzi'en og strålende fornøyd så langt.
Kan fort hende det blir Maxxis ved neste dekkbytte også :-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

«On the Road Again» eller rettere sagt i garasjen igjen :D Det ramla i postkassa og der var nye gummi fester til bensintanken.
IMG_8208.jpeg
Ny runde på hjula, montert nye hjullager med simmringer og flytta over avstandshylser foringer bremseskive samt nytt bakdrev. Rensa, pussa og vaska alt før montering. Det eneste som mangler nå er låse blikk på bremseskive og bakdrev, låse blikk ligger i vaskern så får jeg se om noen av de kan brukes om igjen.

Ved demontering av bakhjulet som satt på XS500’n satt både høyre og venstre simring feil vei, godt gjort det og er du usikker sørg for at det blir riktig.
IMG_8207.jpeg
IMG_8209.jpeg
IMG_8210.jpeg
IMG_8211.jpeg
IMG_8215.jpeg
IMG_8214.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 20 feb 2025, 15:22 «On the Road Again» eller rettere sagt i garasjen igjen :D

Bilde
Du verden :O !

Ser jo ut som ndettopp levert fra fabrikken!
Voldsomt dyktig utført jobb, må jeg sdi :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Toalmar
Innlegg: 534
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Toalmar »

Ja disse trådene hvor man kan følge de forskjellige "redningsaksjonene" på disse 2-hjulingene er svært interresante og lese
Godt jobba @dypen

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Takker @AJ og @Toalmar :D

Venter på en liten pakke fra Tyskland med to innsugsgummier til forgasserne som jeg hadde glemt å bestille, ikke akkurat hyllevare og vanskelig å finne så da ble det to brukte til EUR 38,-

Her er to bilder av de brukte jeg har kjøpt fra Tyskland.
IMG_2553.jpeg
IMG_2552.jpeg
For sammenligning her er to bilder av mine gamle innsugsgummier :sorry
IMG_8183.jpeg
IMG_8182.jpeg
Etter å ha søkt på nettet en stund dukket det først opp to nye Yamaha innsugsgummier, sjekk prisen fra Canada … og nå ser jeg de er allerede solgt på en uke noe jeg aldri trodde var mulig. Det hadde blitt NOK 5500,- levert i Norge :O
IMG_2551.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Skal vaske ned ramma før jeg monterer igjen, har også en plan for å pensle lakk sår og avflassing på ramma. Plutselig hadde jeg «plenty» med hjullager og simmringer :D Låseblikk for bolter på plass :thumleft

Støtdempere bak og eksosanlegget må demonteres for en runde med vask / polering.
IMG_8219.jpeg
IMG_8220.jpeg
IMG_8218.jpeg
IMG_8217.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Etter demontering ser eksosanlegget overraskende bra ut … både lyddemperne og fremre rør, det blir litt jobb for å få de fremre røre litt blankere men selve lyddemperne skal få en god runde med polering så blir de bra. Drenshull ser også bra ut, utvendig på lydpottene viser det innvendig aktivitet. Måtte jobbe med varme, rustolje, smøring med mere for å løsne skjøtemuffa på venstre potte og heldigvis hadde jeg en justerings nøkkel for Øhlins støtdemper liggende som gjorde underverket.
IMG_8225.jpeg
IMG_8224.jpeg
IMG_8229.jpeg
Ryobi muttertrekker på batteri tar de største mutterne med glans (har en på luft også hvis batteri blir for dårlig), gearvelgeren må stå i nøytral / fri også låser jeg drevet ogda vipper muttertrekkern av den store muttra på fremre drevet lett.
IMG_8228.jpeg
Overraskelser dukker opp bestandig, feste for venstre eksospotte var bolten knekt tvers av og sitter igjen i ramma. Pakninger til eksosen der var det ingen, må ha to pakninger mellom sylinder og fremre røra og to til mellom fremre røra og lydpottene. Støtdemperene bak er stygge og disse er billige så de kjøper jeg nye, 325 mm fra senterhull til senterhull.
IMG_8232.jpeg
IMG_8241.jpeg
IMG_8235.jpeg
En runde i garasjen så har jeg jo eksospakninger til Z1 som kan brukes på XS500’n. Får se hva jeg kan bruke mellom fremre rør og lydpottene … Pakninger som er i «parts manual» finner jeg ikke noe sted …
IMG_8243.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Pakningene fra Z1 kan brukes men har litt liten diameter, pakning mellom fremre rør og bakre eksospotte er litt spesiell. Fremre eksospakning anlegg har en ytterdiameter på 45 mm og innerdiameter på 32 mm.

2 pc Gasket Front Exhaust pipe 1A8-14613-00-0
IMG_2582.jpeg
Mellom fremre og bakre rør er det en asbest lignende pakning med ytterdiameter 46 mm og innerdiameter ca 39 - 40 mm

2 pc Exhaust Gasket between Front Pipe and Rear Silencer 371-14714-03
IMG_2581.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Forgassere montert, ser jeg kunne polert de ytteste skruene sammen med metallcover på innsugsgummien :-k
IMG_8247.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Jompa »

Prøv med aluminiumsfolie på grenrørene hvis du ikke allerede har gjort det.
Rust på krom er mange ganger over 90 % overflaterust og gravrusten er ofte bare en liten prikk.
Det ser ut til at rustflekkene drøyer med å komme tilbake når det er brukt alufolie.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 25 feb 2025, 23:01 Prøv med aluminiumsfolie på grenrørene hvis du ikke allerede har gjort det.
Rust på krom er mange ganger over 90 % overflaterust og gravrusten er ofte bare en liten prikk.
Det ser ut til at rustflekkene drøyer med å komme tilbake når det er brukt alufolie.
Har ikke startet på eksosen enda, har fått tak i alle fire pakningene så da er det håp om å få en eksos som ikke lekker når den tiden kommer. Takker for tips med alufolie på grenerøra noe jeg kommer til å bruke :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Hva med bilder fra nettet det første av forgjengeren til XS500’n som i mine øyne er en estetisk flottere sykkel, nemlig Yamaha TX500 som var den første twin med 8 ventiler. Det andre bilde er en XS500 med Dunstall halvkåpe, clip-on styre, bakoverflytta fothviler kit og forskjerm som jeg kan se.
IMG_2594.jpeg
IMG_2595.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar