Gir du tips på restaurant i Norge …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Gir du tips på restaurant i Norge …

Legg inn av FredrikE24 »

Dette med bankterminal og totalbeløp er noe de med skjenkebevilling må ha. Det er ikke for å få deg til å taste inn et høyere beløp.

Det handler om at du skal på egenhånd bekrefte totalbeløpet.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 feb 2025, 10:12 Dette med bankterminal og totalbeløp er noe de med skjenkebevilling må ha. Det er ikke for å få deg til å taste inn et høyere beløp.

Det handler om at du skal på egenhånd bekrefte totalbeløpet.
Kan du forklare hvorfor det er sånn kun på restauranter og i barer og ikke ellers?

Dessuten så tastet jeg inn koden min en gang i dette feltet da jeg trodde det var vanlig og taste koden etter at man dro kortet. Heldigvis starter min kode på et såpass høyt tall at betalingen ble stoppet.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Fordi du skal bekrefte beløpet og ta ansvaret når du er så sveiseblind av alkohol at du ikke klarer noe annet enn å taste koden på muskelminne. Det var ikke unormalt før at bartendere etc. Tastet inn litt større beløp enn det som var riktig på terminalen og man bare betalte uten å se på summen før på kontoutskriften dagen etter og en ganske tom bankkonto.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 feb 2025, 11:48 Fordi du skal bekrefte beløpet og ta ansvaret når du er så sveiseblind av alkohol at du ikke klarer noe annet enn å taste koden på muskelminne. Det var ikke unormalt før at bartendere etc. Tastet inn litt større beløp enn det som var riktig på terminalen og man bare betalte uten å se på summen før på kontoutskriften dagen etter og en ganske tom bankkonto.
Kan nemlig ikke huske å ha sett den funksjonen i taxier? Men man er kanskje edru når man har satt seg inn i en taxi. Det er ikke alle som er sveiseblinde når dem er ute å spiser.

Også er det fortsatt veldig rart at det er KUN utesteder som har dette.

Dessutan kan man bare bli bedt om å taste feks. "0000" hvis beløpet er riktig. Altså at man skal taste inn en kode for å bekrefte og ikke beløpet. For det beløpet kan man taste feil uansett om man er helt sveiseblind.

Når det gjelder ansvar, så må man ta det ansvaret når man slår koden. Man er uansett ansvarlig for å sjekke at bartender eller servitør har skrevet inn riktig beløp.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Den funksjonen finnes i taxier også. Hvertfall de jeg har tatt.

Nå er det jo slik det er bare. Jeg lager ikke reglene :D

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Letet meg opp manualen til en av disse terminalene og der står det svart på hvitt at dette er en tips funksjon eller en kontantuttak funksjon. Jeg tror neppe kontantuttak er aktivert på utesteder....

Se på side 20 i dokumentet:
https://kontrollelektro.no/wp-content/u ... edning.pdf

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

For å ta et scenario....

La oss si man er sveiseblind, og kjøper en øl. (Hvis man ikke har blitt spottet som "for full" og blitt forvist til døren) UTEN denne tips funksjonen så slår bartender inn beløpet for tre øl og man betaler. Hva kan skje feil her? Hvis servitøren har tastet inn for stort beløp og du selvsagt kastet kvitteringen kan du takke deg selv å sette det på sveiseblind kvoten, eller evt. ta kontakt med utestedet etterpå hvis du i det hele tatt husker noe som helst.

Derimot, hvis dem bruker denne tips funksjonen så kan det skape mer rot enn nytte. Sveiseblinde folk taster ofte koden istedenfor totalbeløp og selv om dette blir rettet opp i der og da som oftest så er det jo ikke sikkert den sveiseblinde legger merke til det hvis han har det beløpet på konto. Uansett blir det en merjobb for bartender og rette opp i slikt over disk en hektisk kveld og kunden blir irritert.

Dette er en ren tips funksjon og det er en funksjon jeg missliker sterkt i Norge.

Den undergraver servitøryrket, og pengene går i hovedsak tilbake til utestedet og ikke servitøren. Hvilke avtaler utestedet har med servitøren rundt dette vet vi aldri. Da er jeg mer for å gi kontanter til servitøren direkte evt. Men hvem går med kontanter i dag? Ikke jeg vertfall. Kan ikkenhuske sist jeg hadde mynt i lomma.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde tipset mer hvis bordene hadde en egen servitør med eget vippsnummer. Da kunne vi rundt bordet vippset hen direkte. Da vet jeg vertfall at den hyggelige servitøren sommkanskje er student og sprt trenger pengene får dem å ikke utestedet.

Men uansett, så jobber det også studenter på Kiwi og inhotellresepsjoner og som vaskehjelper etc. eller på bensinstasjoner. Hvorfor skal de som er servitører ha noen fordeler overfor de andre nevnte yrkene?

Tips er noe man kan gi hvis man gir MER service enn det som forventes. Det at en servitør kommer med maten, serverer drikke og er høfflig og blid er forventet. Men hvis hen feks. Blander en drink som dunhar lyst på som ikke står i menyen, eller tørker opp rundt deg samt serverer ny øl hvis du søler den ut vilmjeg si er god service og bør tipses.

Men å legge til 10% tips hver gang man er ute mener jeg rett og slett er feil. I Norge.

Omdal
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.

Legg inn av Omdal »

Ja. Jeg synes også at bankterminal og tasting av beløp er noe tull. Tenker då også gjerne på litt eldre folk/lesebriller mørkt lokale og gjerne litt blinkende lys. + Alkohol. Klart dette går i dass innimellom.

Har selv et eksempel. Vi var på en konsert i høst. 6stk var på en restaurant og spiste. Og dette endte med at en betalte og kode ble tastet som beløp. Resturanten safra om dette var meningen og tipse såpass. Nei, det ble mye styr og resultatet ble at vi fikk et gavekort, lurer på om det var på 1200kr. Nå var ikke dette et problem får oss, vi gjilk tilbake til resturanten etter konserten og drakk opp beløpet. Men ideelt var det ikke. Vis vi hadde hatt andre planer etterpå. Men gikk jo vertfall i restauranten fravør. Noe som sikkert er meningen.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Svar