Fordelene med MC fades ut....?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Fordelene med MC fades ut....?

Legg inn av Bjerknez »

For bare kort tid siden så hadde de fleste motorsykler fordeler vedrørende akselerasjon i forhold til biler. Nå begynner dette å vanne seg ut betraktelig og motorsykler er ikke lenger raskest i forhold til mange biler.

Jeg synes det med nettopp akselerasjon i forhold til biler har vært en stor fordel med det å ha motorsykkel og på sikt vil motorsykler ligge bakpå på det punktet.

Jeg forstår selvsagt at det å kjøre motorsykkel er mer enn akselerasjon selvsagt, men samtidig synes jeg helt ærlig at det er på høy tid at det kommer oppegående motorsykler som går på batteri. Men der er ikke MC verdenen engang i nærheten av å komme med noe brukbart.

Jeg skjønner det at mange liker lyden, luft i håret, friluftsfølelsen etc. Det gjør på en måte jeg også, men etter bare ett par måneder som elbil eier så føler jeg alt som er motorisert virker gammeldags.

Er det bare jeg som har disse tankene, eller er det kanskje flere som tenker det samme?

Jeg tenker ikke da nødvendigvis på 0-100 aksellerasjoner, men generelt også.

el-biler i dag går generelt lenger enn motorsykler før lading/fylling. 40 mil rekkevidde sommerstid klarer de fleste el-biler i dag. Mens motorsyklisten på fylle bensin etter 25 mil, så kan elbilen fortsette i 15 mil til før lading. Da må man dog bruke 15-20 minutter på lading, men har da fått et forsprang på sikkert 5 minutter og man kan til fordel ta seg en kaffekopp mens man kjører. Over tid vil en elbil med samme fart komme fortere frem hvis avstanden er stor.

Så vet jeg selvsagt at det ikke er noen konkurranse om å komme først og eller lengst etc. og at motorsykkelkjøring handler om andre ting også, bare så det er sagt.

Men hele essensen med innlegget er å høre litt hva andre tenker rundt dette og hva dere mener om motorsykkelen sin fremtid her i Norge?

raster
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Fordelene med MC fades ut....?

Legg inn av raster »

Er mer bekymret for fossilfrie bykjerner. At det blir noen veldig kjappe biler kan jeg leve med. Det har lenge vært et hærk å parkere i byer i forhold til før, men vi kan enda kjøre i kollektivfelt:) Forgubbing og stadig bedre elsykler er nok mer en trussel for mc-framtida. Og så har vi resten av verden, vil den følge etter Norge og bli like elektrifisert? For meg er det likevel enkelt; vind i håret trumfer alt dette, fartsfølelsen mc gir kan uansett ikke sammenlignes med moderne lydtette biler hvor du nesten ikke merker farten.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Det er bare en løsning på MC rekkeviddeangsten din : B M W R 1 3 0 0 G S A

Pluss du får en griselekker sykkel med på kjøpet :lol

Men skjønner hva du mener (hatt elbil siden 2016). Tror det er lenge før vi ser el-mc med rekkevidde 250km. Revzilla testet "Ninja" hybrid som daily driver - og har testet andre rene el-mc. Foreløpig ligger begrensning i energitetthet i batteriene.

Edit: Forgubbing blir en utfordring hvis det ikke er modeller i 50-100k prisområde som lokker ungdommen

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Helt motsatt for min del. Klart er det litt artig at det skjer ting når man drar på rulla, men mesteparten av det jeg liker med MC har ingenting med hverken fart eller aksellerasjon å gjøre. Det er bare hele følelsen av å kjøre sykkel og jeg syns gjerne det er mer moro å kjøre sakte i litt teknisk utfordrende omgivelser (om det så er "offroad" eller i ubertrange bakgater i Italia) enn det er å kjøre fort med hverken bil eller sykkel.

Når det gjelder el-MC så er jeg helt åpen for det på samme måte som jeg er åpen for elbil. Sistnevnte er foreløpig utelukket for min del pga. prisnivået. På MC vil det nok også gå på rekkevidde da langturer er i ferd med å bli en stadig større del av MC-livet for min del, og da gjerne milevis på grusveier langt inni skauen eller oppå fjellvidder hvor det ikke engang eksisterer tradisjonelle bensinstasjoner.

Sykkelen min har for øvrig en rekkevidde på over 40 mil med forbruk på ca. 0,45/mil og 20 liters tank.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 11 feb 2025, 12:51 Helt motsatt for min del. Klart er det litt artig at det skjer ting når man drar på rulla, men mesteparten av det jeg liker med MC har ingenting med hverken fart eller aksellerasjon å gjøre. Det er bare hele følelsen av å kjøre sykkel og jeg syns gjerne det er mer moro å kjøre sakte i litt teknisk utfordrende omgivelser (om det så er "offroad" eller i ubertrange bakgater i Italia) enn det er å kjøre fort med hverken bil eller sykkel.

Når det gjelder el-MC så er jeg helt åpen for det på samme måte som jeg er åpen for elbil. Sistnevnte er foreløpig utelukket for min del pga. prisnivået. På MC vil det nok også gå på rekkevidde da langturer er i ferd med å bli en stadig større del av MC-livet for min del, og da gjerne milevis på grusveier langt inni skauen eller oppå fjellvidder hvor det ikke engang eksisterer tradisjonelle bensinstasjoner.

Sykkelen min har for øvrig en rekkevidde på over 40 mil med forbruk på ca. 0,45/mil og 20 liters tank.
Jada, jeg ser også den at det er andre gleder enn å kjøre fort eller aksellerere etc. Helt klart.

Men jeg tenker også at når det etter hvert blir flere og flere elbiler og fossilbilene blir faset ut så vil kansje enkelte bensinstasjoner også forsvinne, eller omvandles til ladepunkter i steden. Dem har allerede begynt, men foreløpig har ingen fjernet bensinpunpene. Men den dag kommer den også.

Men klart, det skjer ikke i morgen, men det går den veien.... tror jeg.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Har mc som greier 0-100 på 2.7sek og det holder for meg-eller så kan en jo ta en speedwaysykkel da. 0-100 på ca 2 sek på grus...
Får nok tak i bensin i noen år til så da går det nok bra for min del-kjører for morro skyld og vil ha litt brumm.
Så får alle som føler seg opphøyet av batteri kose seg med det.🤣
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 11 feb 2025, 12:57 Men jeg tenker også at når det etter hvert blir flere og flere elbiler og fossilbilene blir faset ut så vil kansje enkelte bensinstasjoner også forsvinne, eller omvandles til ladepunkter i steden. Dem har allerede begynt, men foreløpig har ingen fjernet bensinpunpene. Men den dag kommer den også.

Men klart, det skjer ikke i morgen, men det går den veien.... tror jeg.
Det forutsetter jo at dagens strutsehodepolitikk virkelig blir gjennomført til punkt og prikke og skjer det er det vel bare en håndfull år til fossilbrensel er borte... og det kommer ikke til å skje...

MC kjøring handler for min del verken om fart eller aks, det er mye mer en opplevelse å være på 2 hjul og ta inn over seg naturen og omgivelsene mye mer direkte enn i bil. Hvilken motor er også av mindre betydning men siden jeg har hatt diesellukt i nesen i et halvt århundre så er det noe mer med en forbrenningsmotor enn el.motor selv om jeg har jobbet med elektro/elektronikk/automasjon i like lang tid...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Motorsykkel som må fylle bensin etter 25 mil? Det var da veldig kort rekkevidde, tror aldri jeg har hatt en sykkel som ikke klarte 30 mil mellom fyllingene. Den jeg har nå klarer 60 mil hvis jeg kjører pent. I hverdagen så tror jeg man kommer fortere frem på mc enn i bil de aller fleste steder. Man mister fort gjennomsnittlig hastighet når man blir liggende i kø og der kommer man som regel lettere frem med en mc.

Men en ting er jeg enig i. Håper det kan bli noen brukende el-motorsykler snart.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Berbu
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Berbu »

Tror du må holde deg til bilforumet.no fremover..

Her sitter vi å surmuler over glatt føre og lengter etter mc sesongen igjen så ikke kom å ødelegg dagen med bilsnakk😂

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En diskusjon om motorsykkelens fremtid hører nok mer hjemme i et MC forum enn et bilforum :)

@JohnnyTh
De fleste motorsykler må man planlegge bensinfylling når man nærmer seg 25 mil. Men selvsagt ikke alle. Det er uansett ikke hovedpoenget her.

Poenget mitt her er egentlig at slik jeg ser det, så havner motorsyklister fort litt utenfor, hvis ikke MC produsentene begynner å tenke litt annerledes.

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

Tror det fleste mc i Norge er entusiastkjøretøy. For prisen av en sliten gen.1 Leaf får man en MV agusta Brutale med 136hk. I kjøreglede og ytelse blir det nok rått parti....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 11 feb 2025, 12:51 mesteparten av det jeg liker med MC har ingenting med hverken fart eller aksellerasjon å gjøre. Det er bare hele følelsen av å kjøre sykkel og jeg syns gjerne det er mer moro å kjøre sakte i litt teknisk utfordrende omgivelser (om det så er "offroad" eller i ubertrange bakgater i Italia) enn det er å kjøre fort med hverken bil eller sykkel.
Veldig enig i dette :drg . Smidigheten i trafikken vil alltid være en fordel i favør MC i forhold til bil.

Også er det slik at man helt klart er mer til stede i kjøringen på MC enn i bil, mer skjerpet. Noe som er helt avgjørende siden en MC ikke er like tilgivende som en bil om du skulle være uoppmerksom eller uforvarende havne i en trafikkfelle (veidekkeskader, olje på veidekket osv).
I tillegg mestringsfølelsen ved å håndtere respektfullt et kjøretøy som krever mer av føreren enn hva som kreves av en bilfører.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Poenget med tråden er å diskutere motorsykkelens fremtid, og ikke hvorfor man ønsker å kjøre motorsykkel. Den biten skjønner jeg veldig godt fra før.

Vi kan alle være enige om at det ikke er mulig og omvandle en MC entusiast til en bilentusiast i et MC forum, så den biten kan vi legge død og er heller ikke formålet med tråden :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Uansett, motorsykler er kommet for å bli - med forbrenningsmotor eller el-motor.
Godt over 100 års motorsykkelhistorie viskes ikke ut med et pennestrøk.
Og ikke minst fordi bil- og motorskjøring er nesten som dag og natt, to ganske forskjellige kjøreopplevelser på omtrent alle måter.

Dessuten er jeg rimelig sikker på at mange flere enn vi kanskje tror vil bevare og vedlikeholde det bestående jo mer dette klimafokuset forsterkes og som det nå er en gryende skepsis til etter hvert som bl.a. disse "grønne" satsningene her i landet synes å ligne mer og mer som skjøre korthus.
Satsninger som signaliserer at vi nærmest skal "tvinges" over på nye måter å leve på.
Tror folk flest begynner å bli lei av dette...

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

MC har aldri vært raskere enn bil på banen. Hvis man skal sammenligne eple for eple og appelsiner for appelsiner. Fordelen med MC fremfor bil i hverdagen, er at den tar mye mindre plass fysisk. Dermed kan snike mye fram i trafikken og spare tid.

Svar