Fordelene med MC fades ut....?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Re: Fordelene med MC fades ut....?

Legg inn av greina »

Bjerknez skrev: 11 feb 2025, 16:41 Poenget med tråden er å diskutere motorsykkelens fremtid, og ikke hvorfor man ønsker å kjøre motorsykkel. Den biten skjønner jeg veldig godt fra før.
Her i Norge med kort kjøresesong kommer nok motorsykkel til å være for spesielt interesserte i fremtiden som det har vært siden bilsalget ble frigitt en stund etter krigen. I land hvor det er kjøresesong hele året (og langt flere folk og dårligere veier) kommer neppe motorsykkelen til å gå av moten med det første.

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

For meg: Bil = nødvendig transport. MC = tur og rekreasjon. Er ikke opptatt av toppfart og akselrasjon. Etter snart 13 000 km på min AT er ennå ikke maks aks eller toppfart for den saks skyld testet ut. I min alder så skjønner man at men ikke er udødelig og kjører deretter, men det er må meg.
Her i Thailand er nok hovedkjøretøyet til de fleste familier en motorisert tohjuling av en aller annen type. Bil er dyrt mc er billig og folk flest har ikke råd til bil.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

greina skrev: 11 feb 2025, 23:02
Bjerknez skrev: 11 feb 2025, 16:41 Poenget med tråden er å diskutere motorsykkelens fremtid, og ikke hvorfor man ønsker å kjøre motorsykkel. Den biten skjønner jeg veldig godt fra før.
Her i Norge med kort kjøresesong kommer nok motorsykkel til å være for spesielt interesserte i fremtiden som det har vært siden bilsalget ble frigitt en stund etter krigen. I land hvor det er kjøresesong hele året (og langt flere folk og dårligere veier) kommer neppe motorsykkelen til å gå av moten med det første.
Ja, motorsykkelen blir nok neppe utryddet med det første. Det jeg vil frem til er om motorsykkel interessen med tanke på antall motorsykler langs veiene er nedadgående eller motsatt i fremtiden.

Jo færre motorsykler jo mindre får man å si å mindre blir man hørt fra statlige instanser. Bensinstasjoner bryr seg nok ikke om en håndfull motorsyklister som kun kjlrer 3 måneder i året når dem skal trappe ned eller evt. bytte ut bensinpumpene med ladere etc. uno-x er allerede i gang med dedikerte ladestasjoner.

Det legges stadig ned flere og flere bensinstasjoner i Norge, og eller så blir dem gjort om til ladpunkter. Om ti år sies det at en tredjedel av bensinstasjonene i dag er borte eller omgjort til ladestasjoner.

Å enda har ikke MC produsentene klart og komme med noe som helst elektrisk som funker for dem som vil ut på langtur med motorsykkel. Jeg tipper at her må kineserne in hvis det i det hele tatt skal være håp for motorsyklister i fremtiden. Jeg snakker da ikke om de 5 neste prene, men la oss si 30 år frem i tid. Folk som blir født i dag som blir 20 år i 2045. Vil det da være like populært med motorsykkel?

Jeg tviler...

Megaoctane
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024

Legg inn av Megaoctane »

Jeg har kjørt vanlig bil og elbil i mange år. Min MB EQB350 4Matic som faktisk spinner på bakhjula ved akselerasjon, gir meg all akselerasjonen jeg trenger. Men jeg var ferdig med bånn gass ut av lyskrysset eller konkurrere mot andre på motorveien når jeg var 22.

MC og bilkjøring for meg er kun for kos. Ikke interessert i 0-100 eller forbikjøring. På MC prøver jeg ikke engang, vet at jeg vil bli parkert av en Nissan Leaf 😅

EL MC kommer nok snart. Men ikke aktuell før den gir 300km eller mer, og prisen går ned.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Megaoctane skrev: 12 feb 2025, 03:26 Jeg har kjørt vanlig bil og elbil i mange år. Min MB EQB350 4Matic som faktisk spinner på bakhjula ved akselerasjon, gir meg all akselerasjonen jeg trenger. Men jeg var ferdig med bånn gass ut av lyskrysset eller konkurrere mot andre på motorveien når jeg var 22.

MC og bilkjøring for meg er kun for kos. Ikke interessert i 0-100 eller forbikjøring. På MC prøver jeg ikke engang, vet at jeg vil bli parkert av en Nissan Leaf 😅

EL MC kommer nok snart. Men ikke aktuell før den gir 300km eller mer, og prisen går ned.
0-100 er jo bare fjas, men forbikjøring er jo en del av hverdagen når jeg kjørte motorsykkel. Lå det en bil forran meg i 60km/t i 70 sone så blåste jeg forbi. Det er mnge av dem som ligger under fartsgrensen. Forbikjøring med motorsykkel er jo bare gøy og er fort gjort.

Å ligge i 10km/t under fartsgrensen i kolonnekjøring er jo forferdelig. En motorsykkel midt i en bilkolonne. Kom deg forbi og vekk fra bilene. Det har funket for meg vertfall.

Men uansett, dette har ingenting med aksellerasjon og bil vs mc i lyskryss å gjøre. Tråden handler som nevnt om motorsykkelens fremtid i et litt større perspektiv. :)

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

Tror du kan være trygg på at brorparten av bensinstasjonene vil bestå. Det vil uansett komme skjerpet krav om desentralisert drisvstofflagring, nå vi nå går inn i en ny kald krig. Naturlig at bensinstasjoner blir en del av det nettverket. Eiere av drivstoffdrevne firehjulstrekkere fikk brev om forhåndsrekvirering. Ingen el-bil eiere fikk det samme, naturlig nok.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Er vel kunn endringen til tungbilfelt inn mot Oslo som har redusert en "MC-fordel" her til lands, og det gjelder bare den gruppen som pendler med mc på det/de strekkene. Ja, også noen kommunale vedtak om stenging av popelære møteplasser. Ellers vet jeg ikke hvilke fordeler du tenker på som fases ut.....
Dette med aks, er jo bare en veldig liten del av det å kjøre mc. Sikkert noen som må parkere slukøret etter å tapt en duell mot en elbil, men for min del trives jeg best på smale svingete veier. Digger å ha godt med NM tilgjengelig, men det er ikke for å kjøre duell mot andre enn meg selv. Ellers gir mc-kjøringen meg frisk luft rett i ansiktet, med de lukter og temperaturforskjeller en treffer på, noe en ikke får i bil (kanskje til en viss grad i cab). Så kommer selve følesen av å mestre kjøringen, den kan ikke sammenlignes med bil, hvis en ser bortifra isbanekjøring, og bilcross/rallycross osv.
Angående rekvirering av dieselbiler, så har vi 3 firehulsdrevne biler og to traktorer på diesel, og det var bare den minste som vi fikk varsel om rekvirering på :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Vi får ta opp igjen denne tråden om 10 år tenker jeg, så får vi se hvilken vei det har gått.

Tar jeg feil er jo det egentlig bra, å har jeg rett, ja... så har jeg rett... :)

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Det største problemet er at ungdommen har ingen interesse for hverken motorsykler eller tekniske ting, og at mesteparten av befolkningen er ute av stand til å gjøre vedlikehold eller reparasjoner selv. Det med vedlikehold og reparasjoner er en viktig del av det å eie en motorsykkel, og bidrar til å holde interessen oppe. Hvis man bare er ute etter kicket med hestekrefter eller annet overfladisk fader hobbyen fort bort.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg tror det er veldig vanskelig å spå den langsiktige fremtiden til noe som helst akkurat nå, så det blir uansett bare vill gjetting.

Hvorvidt MC-interessen øker eller faller i Norgede neste tiårene spørs nok i stor grad på hvordan økonomien utvikler seg. Om folk flest får bedre råd så vil nok flere være interessert i MC. Om folk flest får dårligere råd så er det også færre som vil ta seg råd til MC.

Når det gjelder bensinstasjoner så er bilparken i Norge fortsatt i snitt over 10 år gammel og det store flertallet er fortsatt fossilbiler. Frem til denne statistikken endrer seg så vil det fortsatt være aktuelt med bensinstasjoner. Vi har også såpass mange bensinstasjoner her til lands at jeg tror ikke det er noen umiddelbar krise om en tredjedel av de forsvinner eller gjøres om til ladestasjoner.

Så gjenstår det å se om det kommer et gjennombrudd eller to innenfor el-MC de kommende årene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Sier han som har "konvertert" :crazy: Når våren og sommeren kommer kan det fort være det begynner å krible :knegg

Og hvilke fordeler med mc fades ut? Utover opplevelsen og gleden ved det, så er det fortsatt gratis i bommer på offentlige veier og lov å kjøre i kollektiven overalt. Det kan ikke du lenger med den powerbanken din :lol
Så du burde endre tittel på tråden til "Fordelene med el-bil fades ut..." :knegg

25 mil på en tank du liksom... hvis man har moped kanskje, uansett tar det 2-3 minutter å fylle.
I pressområder eller utfartstider rekker du flere burgere før det er din tur i ladekøen... det er fortsatt mangel på ladestasjoner mange steder i forhold til behovet. Gøy å bare kjøre videre med bensinbilen etter 5 minutter å se på de som står i ladekø på vei til fjellet i påsken :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Etter 25 mil på det jeg kaller "vanlige" motorsykler er ganske vanlig. Etter 25 mil bør man seriøst begynne å planlegge fylling. Å det Triumph Rocket'en jeg hadde var så absolutt ingen "moped". Det var ikke mine to BMW S1000R heller. Etter 25 mil var det ikke mye suppe igjen...

Uansett... så tenker jeg ikke hva som skjer med motorsykkel og dens eksistens til neste uke eller neste år. Jeg tenker på et langt perspektiv. La oss se 20 år frem i tid. Har MC produsentene klart og hoste opp motorsykler med respekt for seg selv som går på strøm og tilfredstiller brukernes krav?

Hvis ikke... så TROR jeg motorsykler og motorsyklister blir "skviset" ut...

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det er viktig å huske at Norge er et lite land, og et lite marked, som har valgt å kaste ufattelige summer i en incentivstruktur for å oppnå elektrifisering. Verden ser ganske annerledes ut bare noen timer unna. Og når økonomien i Norge etterhvert ikke tåler dette samtidig med at velgerne i store deler av verden foretrekker en annen politikk kan ting endre seg også her på berget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Norsense skrev: 13 feb 2025, 09:23 Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det er viktig å huske at Norge er et lite land, og et lite marked, som har valgt å kaste ufattelige summer i en incentivstruktur for å oppnå elektrifisering. Verden ser ganske annerledes ut bare noen timer unna. Og når økonomien i Norge etterhvert ikke tåler dette samtidig med at velgerne i store deler av verden foretrekker en annen politikk kan ting endre seg også her på berget.
Det blir helt klart spennende å se hva som skjer. Jeg har vertfall ikke noe tro på at trenden blir snudd 180 grader. Vi går mot elektrifisering. Men prosessen kan kanskje stagnere litt... noe som gir MC produsentene mer tid til å komme opp med noe vettugt.

Svar