Vi vil ganske sikkert se mer av dette i andre byer også. Og ganske sikkert på veinettet ellers også.
Kombinasjonen mye salting, tyngre kjøretøy og tele i bakken gjør nok susen...
Heia Norge hump-i-dump !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev: 19 feb 2025, 11:01
Oslolufta kan hende er blitt bedre med den stadig økende antall elbusser og elbiler i byen.
Gatene er det ikke så nøye med...
Vi vil ganske sikkert se mer av dette i andre byer også. Og ganske sikkert på veinettet ellers også.
Kombinasjonen mye salting, tyngre kjøretøy og tele i bakken gjør nok susen...
En faktisksak fra 2017, faktisk.
Som et slags motargument mot hva en miljøetat i Oslo i en fersk rapport i 2025, altså mange år senere, har kommet til denne årsakssammenhengen til veiforfallet i Oslo...
Mye vann under brua siden 2017, for å bruke et slikt bilde på utviklingen. Altså nye erfaringer og kunnskap.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
En faktisksak fra 2017, faktisk.
Som et slags motargument mot hva en miljøetat i Oslo i en fersk rapport i 2025, altså mange år senere, har kommet til denne årsakssammenhengen til veiforfallet i Oslo...
Mye vann under brua siden 2017, for å bruke et slikt bilde på utviklingen. Altså nye erfaringer og kunnskap.
Sant nok. Jeg er nå fortsatt i tvil om det er elbilene sin skyld at veiene blir ødelagt. Men det blir nå uansett bare en mening. Å strengt tatt så gir jeg egentlig litt blaffen i det også. Jeg betaler veiavgift og skatt som alle andre. :)
Jeg husker på 80-tallet at bilene da veide rundt ett tonn.
Men så er det vel også slik at jo tyngere en drivstoff avhengig bil er jo mer forurenset den i form av utslipp. Med elbiler så er det ikke noe utslipp selv om vekten øker. Så den lokale gevinsten mener jeg blir større.
Globalt sitter jeg nok mer på gjerdet... men jeg har uansett mer tro på at det er været, generelt dårlig vedlikehold og tungtransporten samt biler med piggdekk som står for den største slitasjen. Men alle sliter selvsagt på veien. Spesielt dem som kjører på tur bare for å kjøre på tur. Det er unødig slitasje. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Vi betaler 1000 kroner i måneden i bompenger ved siden av veiavgift og ellers masse annet, så jeg sover godt om natten :)
Jeg er født og oppvokst i Oslo og har fått med meg utviklingen her siden 60-tallet, den er det gått nedover med mens veistandarden på de store Europa og Riksveiene er blitt bedre og tryggere. Små fylkesveier og kommunale veier lider nok litt samme skjebne som i Oslo, prioriteres ikke.
Veidekket har ikke blitt noe bedre akkurat, innenfor ring 2 er det vesentlig mer slitasje nå enn tidligere.
Mye av grunnen er både økt trafikk, de blytunge bussene, leddbussene (som nå er enda tyngre som elektrisk) og mer tungtransport.
Godt synlig på steder som det er mye tungt, f. eks. foran ASKO sitt lager (konstant hullete), bussholdeplasser osv., sistnevnte har de begynt å støpe betongsåler ved bussholdeplasser, for det ser ut som nypløyet åker to uker etter asfaltering. Det blir rett og slett dype fårer med skarpe 90 graders kanter i asfalten og siden det gikk av moten med holdeplasser ut av kjørebanen, så kjører man oppi de med mc også... litt ekkelt om man er litt uforberedt.
At det ble gratis å kjøre i bomringen samt lov å kjøre i kollektiv med elbiler, sykelige økninger i kollektivpriser har garantert gjort at mange heller tar bilen enn å stå som sild i tønne på overfylte busser, T-baner og lokaltog (om de i det hele tatt går).
Er nok ikke mange som kjører til jobb innenfor ring 1 og bykjernen grunnet sterkt bregrensede parkeringsmuligheter, men i gjennom fra-til utkantene via innfartsårer og ring 2 og 3.
All infrastruktur er jo bygget så dust at man ikke kan kjøre utenom Oslo by for å komme seg fra A til B på Østlandet selv om man ikke har noe behov i Oslo.
Hvorvidt veldig økt dreiemoment på bilene påvirker slitasjen vet jeg ikke, men det er vel noen fysiske lover som tilsier det egentlig.
Men jeg tror økt trafikkmengde, mer tungtransport og vektøkningen på kjøretøy generelt som er det som utgjør mest.
Saltingen har også gått fra ingenting til å bare øke og øke, faktisk firedoblet siden tidlig 90-tall.