Skinnseter som knirker/gnisser
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Skinnseter som knirker/gnisser
Skinnsetene bak i bilen min lager mye knirkelyder. Det virker som det er friksjon mellom setene. Jeg har tenkt at kanskje silikonspray kan være tingen, men litt usikker på om det er det smarteste. Har dere noen forslag til hva jeg kan smøre på siden av setene for at de skal unngå å lage så mye lyd?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Skinnseter som knirker/gnisser
Skudd i blinde, men skinnseter over tid får et fettbelegg som gjør at dem blir litt "seigere", noe som kan fremprovosere litt knirking. Prøv og se om det hjelper med skikkelig skinnrens. Har dem alltid laget knirkelyder?BC45 skrev: 19 feb 2025, 12:55 Skinnsetene bak i bilen min lager mye knirkelyder. Det virker som det er friksjon mellom setene. Jeg har tenkt at kanskje silikonspray kan være tingen, men litt usikker på om det er det smarteste. Har dere noen forslag til hva jeg kan smøre på siden av setene for at de skal unngå å lage så mye lyd?
Silikon blir bare klin tror jeg. Da ville jeg nok heller smurt på noe skinnbalsam i mellom setene. Men prøv å rense dem først.
Akkurat som bilrattet, så merket du over tid at dette blir blankere. Dette er fett fra hendene samt gasser fra plastiken rundt dashbordet, som forøvrig også lager dette belegget på innsiden av ruten. Dette skjer når solen står og steker om sommeren og det er varmt i bilen.
- BC45
Knirkelydene var ikke der da bilen var ny. Det begynte vel litt forsiktig da bilen var et par år gammel, så har det bare blitt verre og verre. Det høres ut som en god idé og starte med en rens, så eventuelt skinnbalsam etter detBjerknez skrev: 19 feb 2025, 13:08 Skudd i blinde, men skinnseter over tid får et fettbelegg som gjør at dem blir litt "seigere", noe som kan fremprovosere litt knirking. Prøv og se om det hjelper med skikkelig skinnrens. Har dem alltid laget knirkelyder?
Silikon blir bare klin tror jeg. Da ville jeg nok heller smurt på noe skinnbalsam i mellom setene. Men prøv å rense dem først.
Akkurat som bilrattet, så merket du over tid at dette blir blankere. Dette er fett fra hendene samt gasser fra plastiken rundt dashbordet, som forøvrig også lager dette belegget på innsiden av ruten. Dette skjer når solen står og steker om sommeren og det er varmt i bilen.

- Bjerknez
- Kontakt:
Ja, jeg ville vertfall startet der.BC45 skrev: 19 feb 2025, 13:19Knirkelydene var ikke der da bilen var ny. Det begynte vel litt forsiktig da bilen var et par år gammel, så har det bare blitt verre og verre. Det høres ut som en god idé og starte med en rens, så eventuelt skinnbalsam etter detBjerknez skrev: 19 feb 2025, 13:08 Skudd i blinde, men skinnseter over tid får et fettbelegg som gjør at dem blir litt "seigere", noe som kan fremprovosere litt knirking. Prøv og se om det hjelper med skikkelig skinnrens. Har dem alltid laget knirkelyder?
Akkurat som bilrattet, så merket du over tid at dette blir blankere. Dette er fett fra hendene samt gasser fra plastiken rundt dashbordet, som forøvrig også lager dette belegget på innsiden av ruten. Dette skjer når solen står og steker om sommeren og det er varmt i bilen.![]()
Skinn kan vel bli mer "pløsete" og utvide seg litt over tid også...
- Bjerknez
- Kontakt:
Anbefaler forøvrig denne:
https://qvi.no/products/renapur-200ml?u ... R8QAvD_BwE
https://qvi.no/products/renapur-200ml?u ... R8QAvD_BwE
-
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
Problemet er at skinnet tørker ut, satrt med å støvsuge godt og så bruk en skinnrens. Når du har fått det rent kan du tilføre fuktighet ved bruk av en skinnbalsam. Jeg pleier å smøre litt tjukt på, jobbe det inn og la det ligge på en god stund, gjerne et døgn før du tørker av overflødig fett. Brukte helst minkolje før, men det er jo ikke så populært for tida, har hatt god virkning og med Renapur.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- BC45
Fristet ikke så veldig å gå løs på full rens av alle skinnseter nå i kulda, derfor tok jeg lettvintvarianten og bare smørte litt skinnbalsam mellom de nefellbare bakseteryggene og mellom sitteputene og ryggputene. Det funket som bare det. Så å si all knirking som jeg har vært plaget av ganske lenge nå ble borte med en gang:) Jeg får heller gjøre jobben litt skikkelig når det blir varmere i været. Takk for tips:)
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Vent til våren og "vask" de først med våte kluter og skinnsåpe og masse tørre kluter for å unngå at skinnet trekker til seg for mye fukt, men få bort mest mulig skinnsåpe.
Har god erfaring gjennom mange år og flere biler med Autoglym sine produkter for skinnseter (Leather Care).
Det må tørke etter vask men ikke for raskt, så ikke i sola eller solvarm kupé. De selges også i kit med såpe og balsam. https://bilpleiekongen.no/produkt/autog ... -care-kit/
Jeg jobber/masserer balsamen inn i skinnet, varmeutviklingen gjør også at det trekker litt bedre inn.
Lar det stå til dagen etter og da bruker jeg små rene/tørre bommullskluter for å få bort overskytende.
Jeg har brukt dette både på lyse skinnseter og svarte, de blir finere etter noen dager da de blir mattere igjen enn med en gang etter behandling.
Har god erfaring gjennom mange år og flere biler med Autoglym sine produkter for skinnseter (Leather Care).
Det må tørke etter vask men ikke for raskt, så ikke i sola eller solvarm kupé. De selges også i kit med såpe og balsam. https://bilpleiekongen.no/produkt/autog ... -care-kit/
Jeg jobber/masserer balsamen inn i skinnet, varmeutviklingen gjør også at det trekker litt bedre inn.
Lar det stå til dagen etter og da bruker jeg små rene/tørre bommullskluter for å få bort overskytende.
Jeg har brukt dette både på lyse skinnseter og svarte, de blir finere etter noen dager da de blir mattere igjen enn med en gang etter behandling.
Har selv brukt «AUTOGLYM LEATHER CARE KIT» som @Gammelsmurfen linker til her. Ta vare på interiøret jo før jo bedre, bruk tid og følg anbefalt guide.
https://bilpleiekongen.no/produkt/autog ... -care-kit/
How to use Autoglym Leather Cleaner.
How to use Autoglym Leather Care Balm.
https://bilpleiekongen.no/produkt/autog ... -care-kit/
How to use Autoglym Leather Cleaner.
How to use Autoglym Leather Care Balm.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Hva med å tenke litt utradisjonelt og prøve dette remediet fra Felleskjøpet:BC45 skrev: 19 feb 2025, 20:15 Fristet ikke så veldig å gå løs på full rens av alle skinnseter nå i kulda, derfor tok jeg lettvintvarianten og bare smørte litt skinnbalsam mellom de nefellbare bakseteryggene og mellom sitteputene og ryggputene. Det funket som bare det. Så å si all knirking som jeg har vært plaget av ganske lenge nå ble borte med en gang:) Jeg får heller gjøre jobben litt skikkelig når det blir varmere i været. Takk for tips:)
https://www.felleskjopet.no/husdyr/hest ... AWgBegJ3YQ

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Kontakt:
Den "hestekremen" der ville jeg holdt meg langt unna.
Denne inneholder masse giftstoffer etc.
Renapur er 100% "naturlig" og inneholder ikke giftstoffer overhodet.
Denne inneholder masse giftstoffer etc.
Renapur er 100% "naturlig" og inneholder ikke giftstoffer overhodet.
- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Enig, har brukt samme settet selv i mange år i mine biler og er alltid like fornøyd etter behandling. Men er det lenge siden de har fått pleie så kan det være greit å ta en runde 2 etter en uke eller 2 for å få litt "metning" i skinnet. Det trekker overraskende mye fuktighet til seg.Gammelsmurfen skrev: 20 feb 2025, 03:34 Vent til våren og "vask" de først med våte kluter og skinnsåpe og masse tørre kluter for å unngå at skinnet trekker til seg for mye fukt, men få bort mest mulig skinnsåpe.
Lukter og ser godt ut etterpå.
Thansen bruker å ha gode rabatter på Autoglym til tider så følg med. fort 50% å spare.
Yamaha XJR 1300
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kan godt være at denne er renere, mer naturlig og bedre.
Hatt god erfaring med den selv i hvertfall:
https://bondekompaniet.no/heimer-laerba ... 0005225005

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
Kittet fra Autoglum ser veldig greit ut, så tror jeg satser på det. Takk for gode tipsGammelsmurfen skrev: 20 feb 2025, 03:34 Har god erfaring gjennom mange år og flere biler med Autoglym sine produkter for skinnseter (Leather Care).

- BC45
Hmmm. Litt usikker på om dette er ment å bruke til seter i bil. Det ser nesten ut som det er ment å bruke til seletøy osv til hestAJ skrev: 20 feb 2025, 08:20 Hva med å tenke litt utradisjonelt og prøve dette remediet fra Felleskjøpet:
https://www.felleskjopet.no/husdyr/hest ... AWgBegJ3YQ