DIY vindskjerm - trenger tips

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

DIY vindskjerm - trenger tips

Legg inn av pingvin »

En god del vindskjermer tilgjengelig for Scrambler 1200 men stort sett bare "vanlige" klart/røkt pleksiglass. På en Speed Twin 1200 hadde dette vært helt greit men synes ikke passer til Scrambler designet. Kunne riktignok akseptere en litt mindre plastskjerm som på bilde under men manglet litt på langturer så satt på en spoiler med hensikt å kun bruke på langturer...og siden har den stått på selv om 3min jobb å ta av/på. Og selv om OK funksjon nå så synes jeg ikke direkte vakkert:

Bilde

Så tenkte at kunne lage en egen i metall (kommer tilbake på dette), tenkte først en skikkelig Rally-look men ble über-ugly :eh

Bilde

Så gradvis trimmet ned til noe som synes både ser OK ut og tror gjør en grei jobb, tanken er å ha svart skjerm med gult startnr som matcher de har på siden:

Bilde

Så spørsmålet er, er alu det greieste alternativet og hvilken tykkelse bør jeg bruke? Eneste alternative kan tenke meg er noe rustfritt men alu virker intuitivt bedre. Og hva slags verktøy trenger jeg, har baufil, filer og vinkelsliper, greit nok eller burde jeg noe stikksag opplegg?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin

Re: DYI vindskjerm - trenger tips

Legg inn av pingvin »

Ikke det at ikke finnes voksne skjermer og mulig funker topp men dette setter jeg ikke på sykkelen :O :

Bilde

Også har du denne da fra Baak, hvis målet var å gjøre en av de peneste syklene til den aller styggeste, lyktes de bra :[-(

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 19 feb 2025, 21:25 Ikke det at ikke finnes voksne skjermer og mulig funker topp men dette setter jeg ikke på sykkelen :O :

Bilde
:knegg
Nei, denne så virkelig ikke bra ut.

Men hva en liten flyscreen.
Minst mulig skjerme er ofte det beste viser det seg i mange tilfeller.

Her et eksempel:
https://dartflyscreens.com/

Men dette og lignende alternativer har du vel allerede sjekket nærmere?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

For metall så er en enkel hånddreven plateknekker ikke så dumt, men det er for knekker i valgfrie vinkler og ikke buede former naturligvis.
Men de koster jo fort en 12-1500 kr skal det være brukbart.
Eller varme opp og vakumforme "plexiglass" / Plastglass med hjemmelaget MacGyver form tilkoblet støvuger eller tilsvarende.
Har hørt at en eller to spalter/"kanaler" i nedre halvdel kan gjøre godt for luftstrømmen og turbulens.
Litt prosjekt da men resultatet med vakumforming kan bli bra, men litt arbeid med formen/verktøyet.

Edit: Om du skal bruke alu og lakkere den så husk å bruke etseprimer for å få feste, ellers så flasser den nok fort.

Jeg har en lik knekker som dette, kjekt å ha :D bildet er lånt fra et forum:
plateknekker.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 19 feb 2025, 22:43
Men hva en liten flyscreen.
Minst mulig skjerme er ofte det beste viser det seg i mange tilfeller.
Begynte først uten, så en liten en ref bilde, så litt større ref første bilde i første post (men uten spoiler). Men den på bilde hjalp lite, veldig mye godt å si om Scrambler 1200 men ikke så bra på dette området. Og ikke det at bortskjemt på området, de fleste sykler har hatt har vært nakne og ingen problemer med forrige sykkel, KTM 890 Duke, uten noe form for kåpe og lykten under styret men fungerte helt greit.

Så motvillig innsett at må ha større skjerm, motvillig fordi forplikter litt å ha en slik sykkel, om man gir beng i det estetiske så er sikkert en GS objektivt sett bedre (og 50% dyrere). Men vil se om får noe som passer sykkelen, noe jeg ikke synes vanlige plastskåper gjør.

Så i prinsippet enig i det du sier, men funker ikke så bra i dette tilfelle.

Bilde

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 19 feb 2025, 23:20 For metall så er en enkel hånddreven plateknekker ikke så dumt, men det er for knekker i valgfrie vinkler og ikke buede former naturligvis.
Men de koster jo fort en 12-1500 kr skal det være brukbart.
Eller varme opp og vakumforme "plexiglass" / Plastglass med hjemmelaget MacGyver form tilkoblet støvuger eller tilsvarende.
Har hørt at en eller to spalter/"kanaler" i nedre halvdel kan gjøre godt for luftstrømmen og turbulens.
Litt prosjekt da men resultatet med vakumforming kan bli bra, men litt arbeid med formen/verktøyet.

Edit: Om du skal bruke alu og lakkere den så husk å bruke etseprimer for å få feste, ellers så flasser den nok fort.
Håpet å slippe å investere for mye, tanken var å bare få litt bueform på midten ved å bare legge over noe buet (låret?) og bare bruke kroppsvekt og litt rå kraft men mulig optimistisk. Avhengig av platetykkelse selvfølgelig. må ha litt bueform for å passe brakettene selv om sikkert kunne bøyd disse litt, men bueformen gir oss økt stivhet og ser bedre ut (om klarer å lage jevn bue...).

Og så en litt skarpere knekk på sidene, tenkte kanskje å bøye rundt noe 2x4 eller noe, kanskje bolte to 2x4'er sammen med plata i mellom og så bøye rundt kanten eller noe. Dette vil ytterligere gi mer stivhet.

Tror prøver aluplate først, sett andre gjøre det du bekriver med plexiglass men litt mer jobb en tenker og ikke helt det utseendet ute etter.

Men takk for innspill og tips, ikke minst mhp etseprimer :thumleft

Rha
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha »

Litt usikker med tanke på at du får en "kniv" rett foran deg, minsker sjansen for rullestol da :-k
Kan bli fint utseende uansett. Ville jaffal montert den på en slik måte at den løsnet lett, skulle det bli behovet for det.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Legg inn av haakeik »

Synes ikke denne skjermen gjorde seg bort på en Scrambler XE :-)

https://www.unitgarage.com/special_part ... 1200_xc-xe

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Rha skrev: 20 feb 2025, 07:35 Litt usikker med tanke på at du får en "kniv" rett foran deg, minsker sjansen for rullestol da :-k
Kan bli fint utseende uansett. Ville jaffal montert den på en slik måte at den løsnet lett, skulle det bli behovet for det.
Er jo slike gummiplugger som ekspanderer når skrur inn boltene, antar man dytter disse ut om får kraft utover og med høyere skjerm få man desto høyere moment på de øverste boltene. Men kan jo se om kan legge en skumplate eller noe på innsiden når toppen for å minske kniv-effekten :thumleft
haakeik skrev: 20 feb 2025, 14:25 Synes ikke denne skjermen gjorde seg bort på en Scrambler XE :-)

https://www.unitgarage.com/special_part ... 1200_xc-xe
Ikke uenig, på short lista allerede så ikke umulig blir denne :thumleft

Om lander på tradisjonell plastskjerm er ikke denne fra Ali Express så dum heller, liker den litt klassiske formen :-)

Bilde

Mulig druknet i bildene av kåpeglass, men noen som har noe anbefaling mhp tykkelse på aluplate, 2mm?

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Legg inn av haakeik »

Finnes ikke annen skjerm som passer så bra til Scrambler'n :twothumbs:

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... 8cba5af86d

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 20 feb 2025, 03:52
Bilde
Liten og lekker, den likte jeg :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ser jo greit ut det, men @Rha er inne på noe kanskje, det kan nok ha betydning hvordan man treffer den ved et evt. uhell. Så en i fjor gå over styret med en salto, så nesten ut som turn...
Sånn list beregnet for bilplatekanter vil hjelpe på det, har transparant versjon liknende denne som jeg har brukt på aluplater for å unngå skarpe kanter. Linken i fra min ordreliste funket ikke lenger, men det er noe i denne gata. Det var dekkpapir og noe tape/lim inne i de rullene jeg kjøpte.
En svart en kunne kanskje passet vel så bra på den skjermen din.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ry_from%3A

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kom til å tenke på at det korrekte i trådtittelen vel er er DIY og ikke DYI... :scratch ?
Altså "Do It Yourself"...

Så jeg tar sjansen på å rette fra DYI til DIY....

Så får trådstarter koriigere medg om jeg har misforstått.

Brukeravatar
pingvin

Re: DIY vindskjerm - trenger tips

Legg inn av pingvin »

Ups, DIY skal det selvfølgelig være, takk :thumleft

Gammelsmurfen skrev: 20 feb 2025, 23:56 Ser jo greit ut det, men @Rha er inne på noe kanskje, det kan nok ha betydning hvordan man treffer den ved et evt. uhell. Så en i fjor gå over styret med en salto, så nesten ut som turn...
Sånn list beregnet for bilplatekanter vil hjelpe på det, har transparant versjon liknende denne som jeg har brukt på aluplater for å unngå skarpe kanter. Linken i fra min ordreliste funket ikke lenger, men det er noe i denne gata. Det var dekkpapir og noe tape/lim inne i de rullene jeg kjøpte.
En svart en kunne kanskje passet vel så bra på den skjermen din.

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ry_from%3A
Ja, noe slik er nok en god idé, takk :thumleft

Googlet litt og fant denne på FZ09 forum, nettopp noe slikt tenkte meg. Han brukte 1/16" tykkelse som er ca 1.5mm så 2mm kanskje ikke så dumt da min skjerm er større og mer på fri arm. Får kjenne litt på stivhet i alu-plate butikken (hva nå det enn er) og ta det litt på magefølelsen.

Bilde

Han brukte folie tror jeg men ser andre nevner anodisering, det blir jo helt sjef men vet ikke om dyrt.

PaleRider
Motorsykkelen din: Honda CM400T

Re: DIY vindskjerm - trenger tips

Legg inn av PaleRider »

Kjøpte den her til min gamle Honda:

https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A

Svar