Tenker her på tilstandsvurdering / tilstandskontroll uten hensyn til salgspris på brukte motorsykler. Tror ikke det er mange private som tar turen innom en teststasjon (ex NAF) eller et motorsykkel verksted for tilstandsvurdering før sykkel’n legges ut for salg. Usikker på om det er utbredt blant mc forhandlere å legge ved, tror ikke det. Forhandler tar en tilstandsvurdering ved innbytte av brukt mc som jeg ikke tror blir brukt ved videresalg.
Tilstandskontroll sammen med dokumentert service historikk og gode bilder vil helt klart «booste» et salg av din motorsykkel som gir en uavhengig vurdering av tilstand, det vil også skape trygghet for kjøper og selger. Har du en potensiell kjøper som ikke bor i nærheten vil det helt klart være mye enklere å ta en avgjørelse for kjøp. På eldre motorsykler og veteran motorsykler er det helt klart et behov men det er ikke sikkert selger ser det eller ønsker det.
Legger ved bilde og link av en finn annonse med tilstandskontroll.
Ville du tatt en tilstandskontroll ved privat salg av din motorsykkel?
https://www.finn.no/mobility/item/394512559
Web-basert system for takst- og tilstandsvurdering for MC
https://triolinktakst.no/web-basert-sys ... ng-for-mc/
Tilstandskontroll / tilstandsvurdering av mc.
Tilstandskontroll / tilstandsvurdering av mc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tilstandskontroll / tilstandsvurdering av mc.
Må si jeg synes dette kontrollskjemaet ser ryddig og greit ut.
Men følger det med en forklaring på vurderingskriteriene? Kan vel muligens være greit med info om hvordan kontrollen faktisk utføres...
Et par ting til; hva koster en slik kontroll?
Og i hvilken grad vil en slik kontroll evt. føre til favorisering av forhandlerens og verkstedets egne MC-merker? Altså at de vurderes til å være i en bedre tilstand enn hva de faktisk er?
Men følger det med en forklaring på vurderingskriteriene? Kan vel muligens være greit med info om hvordan kontrollen faktisk utføres...
Et par ting til; hva koster en slik kontroll?
Og i hvilken grad vil en slik kontroll evt. føre til favorisering av forhandlerens og verkstedets egne MC-merker? Altså at de vurderes til å være i en bedre tilstand enn hva de faktisk er?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tilstandskontroll / tilstandsvurdering av mc.
Ja skjema er oversiktelig og fint, forklaring på vurdering se vedlagt bilde.
Sist jeg sjekket var det ca 1300,- for en tilstandskontroll på 900’n hos Kawasaki forhandler. Hva skulle de tjene på å gi en god vurdering når jeg skal selge privat, det ville jo i tilfelle slå tilbake på de. Kjøpte bil av forhandler i høst hvor jeg ba om å få deres tilstandsvurdering fra bilen kom inn, det fikk jeg og så også da hva som var utbedret før videresalg. Vil tro du får den beste jobben hos de som har god kunnskap om din sykkel, KTM hos KTM forhandler som kjenner syklene. Men ett hvilke som helst godkjent mc verksted eller NAF vil klare å fungsjonsteste etter skjema forutsatt de har ansatte med erfaring.
Sist jeg sjekket var det ca 1300,- for en tilstandskontroll på 900’n hos Kawasaki forhandler. Hva skulle de tjene på å gi en god vurdering når jeg skal selge privat, det ville jo i tilfelle slå tilbake på de. Kjøpte bil av forhandler i høst hvor jeg ba om å få deres tilstandsvurdering fra bilen kom inn, det fikk jeg og så også da hva som var utbedret før videresalg. Vil tro du får den beste jobben hos de som har god kunnskap om din sykkel, KTM hos KTM forhandler som kjenner syklene. Men ett hvilke som helst godkjent mc verksted eller NAF vil klare å fungsjonsteste etter skjema forutsatt de har ansatte med erfaring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tilstandskontroll / tilstandsvurdering av mc.
Muligens litt upresist fra min side.
For å konkretisere; inngår f.eks en testtur i kontrollen eller er det kun en visuell kontroll? Gjøres det trykktest (eller hva det nå heter...) av dempere, ventilsjekk osv. ?
For å konkretisere; inngår f.eks en testtur i kontrollen eller er det kun en visuell kontroll? Gjøres det trykktest (eller hva det nå heter...) av dempere, ventilsjekk osv. ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tilstandskontroll / tilstandsvurdering av mc.
For å kunne kontrollere alle punktene på den første testen må sykkel prøvekjøres, alle væsker måles (bremsevæske, frostvæske etc), batteri og lading etc måles, alle punkter kontrolleres visuelt og under prøvekjøring, motorgangen med eksosutslipp (blå røyk sort røyk etc noteres), måle bremseskiver, måle dekkslitasje etc … ja det som må gjøres for å kunne fylle ut skjema. På nyere sykler vil jeg tro de kjører feilkodelesing men ser ikke noe punkt for det. Ikke noe demonteres for å kontrollere. Ønsker du noe mer får du det men da blir prisen deretter.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1