Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Jeg har Homey Pro. Koblet opp litt styring av lys og varme. "Power of the Hour" er fin for å unngå å gå over forbruksgrense - og "PaperTrails Log" er fin for å logge hva som skjer (for feilsøking)
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Homey pro er helt nytt for meg, men blir artig å teste det ut. Alt samlet på ett sted :)BjørnSover skrev: 25 feb 2025, 13:06 Jeg har Homey Pro. Koblet opp litt styring av lys og varme. "Power of the Hour" er fin for å unngå å gå over forbruksgrense - og "PaperTrails Log" er fin for å logge hva som skjer (for feilsøking)
Mener og huske du fikk Futurehome ifm at du kjøpte elbil lader?
Skal du ha 2 smarthus huber eller skal du flytte ut i fra Futurehome og inn i Homey Pro?
Homey Pro er veldig bra ut i fra hva jeg hører og leser, har ikke eller har hat denne selv, kun hatt Homey Bridge.
Det er lillebroren hvor det er masse begrensinger i, samt at det er bare en brøkdel av appene man kan bruke på den.
Uansett, lykke til med Homey Pro, det blir nok veldig bra :)
Skal du ha 2 smarthus huber eller skal du flytte ut i fra Futurehome og inn i Homey Pro?
Homey Pro er veldig bra ut i fra hva jeg hører og leser, har ikke eller har hat denne selv, kun hatt Homey Bridge.
Det er lillebroren hvor det er masse begrensinger i, samt at det er bare en brøkdel av appene man kan bruke på den.
- Bjerknez
- Kontakt:
Futurehome har vært veldig ustabilt å jeg har hatt mye problemer med det. Det kommer noen å skal se på det (dem som satt det opp). Jeg kjøpte meg Homey Pro for i utgangspunktet å bruke denne samens med Futurehome, men også ha som en backup løsning.Toalmar skrev: 25 feb 2025, 18:37 Mener og huske du fikk Futurehome ifm at du kjøpte elbil lader?
Så langt er jeg dypt imponert over Homey Pro. Mye mer avansert og langt mer stabilt enn FH. Men skal teste litt mer i helgen. :)
Jeg blir overrasket om du ikke setter Homey'n som hoved hub. Tror den overgår Futurehome på det meste.
Uansett lykke til, gleder med til og høre hva du ender opp med
Uansett lykke til, gleder med til og høre hva du ender opp med
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg er såpass glad i mitt 179-instrument at jeg knapt har brukt det. Det er som en gammel venn, får bli litt kjent med det nye også.Bjerknez skrev: 25 feb 2025, 00:45Har litt lust på dette jeg også. Men trenger jeg det? Overhodet ikke, hehe.FredrikE24 skrev: 24 feb 2025, 23:18 Kjøpte meg et flunka nytt Fluke 87V multimeter her forleden. Særdeles fornøyd!
Jeg vurderte faktisk 289, dessverre er det altfor tregt. Virker å være en mikroprosessor man driver og venter på inni der. Hadde man kunnet kjøpe 189 nytt enda så.. Kall meg gjerne utålmodig, men når jeg skrur det på, er jeg klar til å måle med en gang.
- Bjerknez
- Kontakt:
Enig. Fluke 289 har dått en del tyn for skjermen og at den "lagger" litt. Skal man gjøre kjappe målinger så kan det være irriterende vistnok. Og 10-15.000 kr. Er jo helt galematias. Da synes jeg Brymen 869 er føles bedre. Men den diskusjonen har vi hatt før å den gidder jeg ikke dra videre igjen, hehe.
- FredrikE24
Til lab-bruk så hadde jeg nok valgt 289 uansett, men i felten så er det kjekt at man kan skru det av og på fort.
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Som kuldegutta sier hos oss: har du Fluke må du vente en uke...gjelder temperaturmåling..
- FredrikE24
Tenker du på K-elementet som man kan kjøpe til?
Nå er ikke K-element særlig responsivt uansett instrument koblet til.
Nå er ikke K-element særlig responsivt uansett instrument koblet til.
- Bjerknez
- Kontakt:
Har testet ut Homey Pro litt i dag å man kan nesten ikke dorestille seg hva man kan automatisere før man faktisk har prøvd Homey Pro.
Jeg er jo helt i startfasen rundt dette, men har nå laget en automasjon som dimmer opp belysningen sagte samt aktiverer varmen i Bimmern så fort jeg slår av alarmen på telefonen når den ringer.
Når jeg forlater huset så slukkes alle lys automatisk og slår seg automatisk på igjen når jeg er ca. 50 meter fra Homey Pro hub'en.
Skal kjøpe meg Ismartgate garasjeportåpner og noen sensorer etc, så dette kan bli gøy og leke litt med :)
Jeg er jo helt i startfasen rundt dette, men har nå laget en automasjon som dimmer opp belysningen sagte samt aktiverer varmen i Bimmern så fort jeg slår av alarmen på telefonen når den ringer.
Når jeg forlater huset så slukkes alle lys automatisk og slår seg automatisk på igjen når jeg er ca. 50 meter fra Homey Pro hub'en.
Skal kjøpe meg Ismartgate garasjeportåpner og noen sensorer etc, så dette kan bli gøy og leke litt med :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Etter noen dager til med Homey Pro så må jeg si at denne dingsen er for spesielt interreserte (slike som meg). Her kan man automatisere en hel haug med ting rett ut av boksen.
Kombinert med "Shortcut" appen til iPhone som kan aktivere flows i Homey Pro automatisk basert på ting man gjør med telefonen etc.
Det vanskeligste i starten er å se for seg scenarioer hvor flows kan være en hjelper i hverdagen. Klart, man står litt fast hvis man bor i et analogt hjem med halogenpærer uten sensorer, kjlrer en 20 år gammel Hyundai og ellers ikke liker duppeditter som kan forenkle hverdagen.
Når det gjelder integreringen med FutureHome så funker ikke dette med billaderen da det er denne som sturer lastbalanseringen i hjemmet etc. så jeg kan ikke feks. Justere ladehastighet eller slå av/på laderen med gjennom Homey Pro.
Lastbalanseringen er uansett ikke viktig for meg. Vi sløser jo ikke med strøm uansett og vi bruker strøm når vi trenger det. Med 230V 3-fas og hovedsikring på 63A så har vi rundt 25kwt til gode før hovedsikringen sier takk for seg og det er tross alt umulig eller lite sannsynlig for at så høyt strømtrekk forekommer. Det eneste vi må huske på er å sette timer på bilene slik at dem aldrimlader dør kl. 21:00 feks. For når vi kommer fra jobb og dusjer, samt lager mat samtidig som begge bilene lader så kan vi teoretisk komme opp i 16-17kwt en kort periode, hvis begge bilene lader på full guffe.
Men vi prøver og holde oss under 10kwt for å hindre og gå over ett effektledd. Dette klarer vi lett uten lastbalansering.
Så hvis man skal bruke mindre strøm som jo er hele poenget med enovetiltak (vil jeg tro?) så skjønner jeg ikke poenget med lastbalansering. Joda, man kan spare noen få slanter ved å unngå effektledd hvis man selv ikke har oversikt eller skjønner greia, men man bruker jo ikke noe kindre strøm av den grunn....?
Altså, om bilen lades opp på dagen på 8 timer eller på nattten med dobbel hastighet på 4 timer er jo ett fett med tanke på det totale strømforbruket mener jeg. Eller tar jeg feil?
Uansett, Futurehome funker bra hos meg nå, men stoler ikke helt på den lastbalanseringen. Brått så kutter den ut og lade og starter ikke igjen før det har gått veldig lang tid, selv om effektforbruket gikk ned for lenge siden. Merker jeg er bitteliitt feddup på Futurehome. Nå kostet uansett ikke Futurehome noe da jeg fikk dette på kjøpet grunnet enovastøtten som kostet staten 10.000 kr. I mitt tillfelle. Så jeg kan fint røske ut kontakten på hub'en og kaste den i søpla og heller bruke BMW appen for å styre ladingen av bilen samt Homey Pro for å styre de andre sensorene som kom med Fiturehome.
Det er nok det jeg kommer til å gjøre til slutt.
Kombinert med "Shortcut" appen til iPhone som kan aktivere flows i Homey Pro automatisk basert på ting man gjør med telefonen etc.
Det vanskeligste i starten er å se for seg scenarioer hvor flows kan være en hjelper i hverdagen. Klart, man står litt fast hvis man bor i et analogt hjem med halogenpærer uten sensorer, kjlrer en 20 år gammel Hyundai og ellers ikke liker duppeditter som kan forenkle hverdagen.
Når det gjelder integreringen med FutureHome så funker ikke dette med billaderen da det er denne som sturer lastbalanseringen i hjemmet etc. så jeg kan ikke feks. Justere ladehastighet eller slå av/på laderen med gjennom Homey Pro.
Lastbalanseringen er uansett ikke viktig for meg. Vi sløser jo ikke med strøm uansett og vi bruker strøm når vi trenger det. Med 230V 3-fas og hovedsikring på 63A så har vi rundt 25kwt til gode før hovedsikringen sier takk for seg og det er tross alt umulig eller lite sannsynlig for at så høyt strømtrekk forekommer. Det eneste vi må huske på er å sette timer på bilene slik at dem aldrimlader dør kl. 21:00 feks. For når vi kommer fra jobb og dusjer, samt lager mat samtidig som begge bilene lader så kan vi teoretisk komme opp i 16-17kwt en kort periode, hvis begge bilene lader på full guffe.
Men vi prøver og holde oss under 10kwt for å hindre og gå over ett effektledd. Dette klarer vi lett uten lastbalansering.
Så hvis man skal bruke mindre strøm som jo er hele poenget med enovetiltak (vil jeg tro?) så skjønner jeg ikke poenget med lastbalansering. Joda, man kan spare noen få slanter ved å unngå effektledd hvis man selv ikke har oversikt eller skjønner greia, men man bruker jo ikke noe kindre strøm av den grunn....?
Altså, om bilen lades opp på dagen på 8 timer eller på nattten med dobbel hastighet på 4 timer er jo ett fett med tanke på det totale strømforbruket mener jeg. Eller tar jeg feil?
Uansett, Futurehome funker bra hos meg nå, men stoler ikke helt på den lastbalanseringen. Brått så kutter den ut og lade og starter ikke igjen før det har gått veldig lang tid, selv om effektforbruket gikk ned for lenge siden. Merker jeg er bitteliitt feddup på Futurehome. Nå kostet uansett ikke Futurehome noe da jeg fikk dette på kjøpet grunnet enovastøtten som kostet staten 10.000 kr. I mitt tillfelle. Så jeg kan fint røske ut kontakten på hub'en og kaste den i søpla og heller bruke BMW appen for å styre ladingen av bilen samt Homey Pro for å styre de andre sensorene som kom med Fiturehome.
Det er nok det jeg kommer til å gjøre til slutt.
-
OnlineJohnnyTh
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Jeg har bare en elbil, så problemet er ikke like stort hos meg. Jeg har lagt inn automasjon i Homey som skrur av panelovner og varmtvannsbereder når bilen lader. Lading av bilen starter midnatt hver dag. Stort sett så er strømmen billigst da.
Den automasjonen jeg liker best er den jeg håper å aldri få bruk for. Hvis brannalarmen utløses så skrus lyset på i hele huset. Konas favoritt er lysstripen i taket som fungerer som vekkerklokke. Lyset kommer gradvis på 20 minutter før alarmen starter. Nesten som å våkne til en soloppgang
Den automasjonen jeg liker best er den jeg håper å aldri få bruk for. Hvis brannalarmen utløses så skrus lyset på i hele huset. Konas favoritt er lysstripen i taket som fungerer som vekkerklokke. Lyset kommer gradvis på 20 minutter før alarmen starter. Nesten som å våkne til en soloppgang
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Hvilken app bruker du for denne funksjonen?JohnnyTh skrev: 01 mar 2025, 07:59 Konas favoritt er lysstripen i taket som fungerer som vekkerklokke. Lyset kommer gradvis på 20 minutter før alarmen starter. Nesten som å våkne til en soloppgang
- Bjerknez
- Kontakt:
Regner med han bruker Homey appen? Der kan man lage avanserte flows etc.BjørnSover skrev: 01 mar 2025, 11:07Hvilken app bruker du for denne funksjonen?JohnnyTh skrev: 01 mar 2025, 07:59 Konas favoritt er lysstripen i taket som fungerer som vekkerklokke. Lyset kommer gradvis på 20 minutter før alarmen starter. Nesten som å våkne til en soloppgang