eBay bryr seg ikke om VOEC-ordningen.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

eBay bryr seg ikke om VOEC-ordningen.

Legg inn av dypen »

Vil tro de fleste har kjøpt eller vil kjøpe noe på eBay, vel å bra men det er utrolig frustrerende å måtte betale norsk avgift (25% mva pluss gebyr) to ganger. Først via eBay når du betaler for vare med frakt og da kommer også import avgift som legges til automatisk. Har vært i kontakt med Posten som krever 25% mva pluss gebyr av meg når ikke selger har innberettet avgiften via VOEC-ordningen som Posten sjekker. De ber meg ta kontakt med selger, og evt eBay. Har kontaktet flere selgere … Gjorde ett google søk på dette og fikk opp litt informasjon fra en som er i samme situasjon men som bedrift.

Har du løsning / erfaring eller bare betale dobbel avgift?

Ebay og AliExpress bryr seg ikke om VOEC-ordningen.
Hello Christoffer,
Thank you for contacting eBay customer support earlier. My name is B******, and this email is in regards to the TAX exemption for which you have applied on eBay.
Firstly, I would like to apologize for the delay in the response; your case was being reviewed by our team, which took longer than expected.
As your concern was in regards to the VAT that is applied even though you have applied for VAT exemption on eBay.
We have reviewed your case, and I would like to inform you that we have different policies and regulations for the VAT tax for Norway. I would like to inform you that you won't get an exemption by adding a VAT number since you are from Norway. But that doesn't mean you are required to pay the double VAT. I would like to assure you that in cases where Double VAT is charged, we always review the details and refund the amount that is double charged.
How to get the refund for the additional VAT?
Here is what you need to do:
Collect the item from customs and pay the VAT amount, collect a receipt from there, and send it to us.
In order to get the refund for VAT, you need to provide us a receipt of VAT paid at customs while collecting the item. Kindly contact us with an image of the Invoice/Receipt, and we will help you with a refund.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Re: eBay bryr seg ikke om VOEC-ordningen.

Legg inn av Domino »

Jeg har kun opplevd én gang å måtte betale MVA to ganger. Da opprettet jeg en klagesak hos Ebay og fikk tilbake beløpet. Men jeg fikk jo ikke tilbake fortollingsgebyret.

Noen anbefaler å legge in VOEC-nummeret til Ebay som ei linje i adressen. Jeg har ikke prøvd det.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Domino skrev: 25 feb 2025, 12:00 Jeg har kun opplevd én gang å måtte betale MVA to ganger. Da opprettet jeg en klagesak hos Ebay og fikk tilbake beløpet. Men jeg fikk jo ikke tilbake fortollingsgebyret.

Noen anbefaler å legge in VOEC-nummeret til Ebay som ei linje i adressen. Jeg har ikke prøvd det.
Takker! Jeg fikk en skjermdump fra en av selgerne nå som viser VOEC nummer som er lagt ved forsendelsen som Posten sier de ikke kan se. Får høre hva de sier.
We do not pay your import tax, we included the VOEC code paid label, you will need to contact ebay or post Norway, this is nothing to do with us, if you had contacted us prior to paying we would have told you not to pay it and explained the VOEC system, I have attached proof that the shipment was sent with the VOEC number, you can send this to post Norway along with your ebay receipr and they will reimburse you.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Jeg har vel også bare blitt krevd dobbelt MVA en gang og da var FedEx VELDIG pågående for å kreve inn MVA#2 selv om jeg kunne dokumentere at den var betalt gjennom VOEC. Det endte med at JEG ba FuckUp å sende saken til inkasso og inkassobyrået så galskapen og nektet å ta saken...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Det er vel strengt tatt selgers ansvar å påføre VOEC-nummeret før de sender varen.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Domino skrev: 25 feb 2025, 13:32 Det er vel strengt tatt selgers ansvar å påføre VOEC-nummeret før de sender varen.
I dette tilfelle hvor jeg fikk skjermdump var det inkludert men Posten ser ikke det i sine systemer påstår de …

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Vet ikke hvor relevant den Reddit-tråden er mtp. at det dreier seg om import til en bedrift og ikke privatperson i Norge, samt at den er to år gammel og det kom nye regler i fjor.

Problemet er vel normalt at handelen/frakten ikke blir meldt inn digitalt til Tolletaten som har vært et krav siden første januar i fjor. Det holder i prinsippet ikke lenger å bare merke pakken med VOEC-nummer.

Iflg. både Ebay og Tolletaten sine hjelpesider virker det som at det er lagt opp til at dette håndteres av transportøren, men at avsender samtidig er ansvarlig for at transportøren får nødvendig informasjon. Så her er det flere ledd som alle må gjøre "jobben sin".
Fra 1. januar 2024 må du oppgi virksomhetens unike VOEC- nummer digitalt til den som skal frakte varen. Transportøren har da plikt til å oppgi VOEC-nummeret digitalt til Tolletaten.

I tillegg må du oppgi relevant informasjon om innholdet i pakken, inkludert verdi, beskrivelse og mengde varer.
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og- ... ordningen/
Please note: For all items which arrive in Norway after 1 January 2024, the VOEC number needs to be shared electronically by the carrier to the Norwegian Customs authorities, just putting it on the label doesn't work. This means that sellers will need to make sure to give the VOEC number to the carriers as well as listing it on the label.

Since VAT has already been charged on the items, provided the goods are cleared electronically through the VOEC system, there should be no additional VAT collected at the border for VOEC items.

However, if the parcel cannot be identified as within the VOEC scheme, there are risks of delayed border crossing and double taxation. For transactions where eBay has collected VAT, eBay will issue an invoice to the buyers confirming the VAT amount charged and showing the eBay’s VOEC number. If the buyer is asked to pay VAT again on import of the items into Norway, please inform the buyer to check the invoice and share it with customs. You can also share the order details with the buyer where eBay’s VOEC number and the VAT amount collected by eBay will be visible.
https://export.ebay.com/en/fees-and-pay ... or-norway/

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

SveinHa skrev: 25 feb 2025, 13:25 Jeg har vel også bare blitt krevd dobbelt MVA en gang og da var FedEx VELDIG pågående for å kreve inn MVA#2 selv om jeg kunne dokumentere at den var betalt gjennom VOEC. Det endte med at JEG ba FuckUp å sende saken til inkasso og inkassobyrået så galskapen og nektet å ta saken...
Fikk du utlevert pakke før avgift var betalt?

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 25 feb 2025, 14:37 Fikk du utlevert pakke før avgift var betalt?
Ja, FuckUp leverer og sender MVA krav separat.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

@kaLARSnikov Takker :thumleft

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

Det er nok den nye ordningen med elektronisk innrapportering som er problemet slik @kaLARSnikov skriver.

Men mitt innrykk er at Ebay begynner å få til dette nå. Jeg har mottatt tre-fire pakker det siste hvor jeg ikke har måttet betale dobbel mva. Men jeg kom ikke unna dobbel mva når jeg bestilte dobbelstøtte-dolly sist høst. Og verken selger i Tyskland eller Ebay i Sveits var å rikke når det gjaldt refusjon. Jeg prøvde også mot Paypal og deres svindelgaranti, men de mente at mva-svindel ikke er ordentlig svindel så det dekket de ikke.

Jeg har funnet ut at når det er beløp av litt betydning (men under 3.000 som er øvre grense for VOEC-ordningen) så er det tryggest få pakken levert på Storlien på svensk side av grensen. I alle fall når selger er innenfor EU. Om jeg tar med kvoten fra Systemet også er besparelsen så stor at jeg har helt grei km-godtgjørelse for å kjøre frem og tilbake.

Når jeg kjøpte ultralydvaskerfra Aliexpress i fjor vår ble denne levert fra Ungarn (tror jeg det var) og hit til Trondheim. Måtte betale mva også til Posten for å få ut pakken. Etter mye styr, så mye at det ble dårlig timesbetaling for meg, fikk jeg refundert mva innbetalt til Ali. Men etter dette har jeg ikke fått til å logge meg på brukeren min igjen, av en eller annen grunn.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 25 feb 2025, 21:49 Jeg har funnet ut at når det er beløp av litt betydning (men under 3.000 som er øvre grense for VOEC-ordningen) så er det tryggest få pakken levert på Storlien på svensk side av grensen. I alle fall når selger er innenfor EU. Om jeg tar med kvoten fra Systemet også er besparelsen så stor at jeg har helt grei km-godtgjørelse for å kjøre frem og tilbake.
Takker for info :thumleft En tur over grensa for min del er overkommelig da raskeste vei er ca 9 mil til nærmeste tettsted, hva er «Dummies Guide» for å kunne benytte seg av denne muligheten som høres ut som en god løsning i mange tilfeller …

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Jeg opplever også dette av og til. Man må sette inn VOEC-nummeret (VOEC 2024926) i adressefeltet, og gjøre senderen oppmerksom på at VOEC-nummeret må legges inn elektronisk i tillegg.

Men hvis selgeren ikke har gjort dette, og det kan skje hvis de har en transportør som ikke er klar over det, så melder man sak til eBay og får tilbake pengene. Fra Posten får man ingenting.

https://export.ebay.com/en/fees-and-pay ... or-norway/

From 1 January 2024, you must always provide the VOEC number to your carrier as the carrier will be responsible for electronic transmission of the number to the Norwegian Customs.

Please note: For all items which arrive in Norway after 1 January 2024, the VOEC number needs to be shared electronically by the carrier to the Norwegian Customs authorities, just putting it on the label doesn't work. This means that sellers will need to make sure to give the VOEC number to the carriers as well as listing it on the label.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Har brukt litt tid på eBay i ett forsøk på å sende spørsmål info til de med mine vedlegg men det orker jeg ikke … uansett hvor du forsøker å opprette kontakt dukker det opp nye valg «bokser» for å komme videre … fy f…. for et system. De du kan kontakte er de du har kjøpt av.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Man må gå på chat'en, skrive 'i want to talk to a human!!!' et par ganger. Når man kommer i kontakt med noen i India eller tilsvarende kan man be om at de registrerer en sak på det. Man får da en e-post med en lenke hvor man kan legge inn kvitteringen på at man har betalt lokal moms. De sjekker sporingen, og man får en refusjon i løpet av kort tid. Gebyret får man ikke tilbake, men bedre enn ingenting.

Jeg handler mye på eBay, og har opplevd dette noen få ganger. Når jeg handler større ting legger jeg alltid inn info under 'note to seller' om at selgeren plikter å registrere VOEC-nummeret elektronisk, og jeg legger ved linken jeg viste til i min forrige post.

Svar