EU- begrenser salg …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

EU- begrenser salg …

Legg inn av dypen »

Det er begrensninger for hvor mange diesel biler en forhandler kan selge, hos Dokken Bil på Vinstra har de ett tak på fire biler i året :scratch
– Vi har solgt fire biler av den nyeste Toyota Land Cruiser. Da var EU-kvoten vår nådd.
Kun fire biler
Toyota-forhandler Dokken bil på Vinstra, er en lokal bedrift som rammes. I løpet av 2025 får de kun selge et begrenset antall av nye Toyota Land Cruiser og Toyota Hilux.

– Vi har solgt fire biler av den nyeste Toyota Land Cruiser. Da var EU-kvoten vår nådd, og salget måtte stoppes av den typen, forteller en noe oppgitt bilselger hos Dokken bil, Tom Erik Hoel.

– Vi har hatt rundt 25 forespørsler fra folk som ønsker å kjøpe seg ny Land Cruiser, men vi må altså si nei. Det er frustrerende å måtte si nei til kunder, og det er frustrerende for oss som lever av å selge biler, tilføyer han.
IMG_2625.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: EU- begrenser salg …

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 28 feb 2025, 14:37 Det er begrensninger for hvor mange diesel biler en forhandler kan selge, hos Dokken Bil på Vinstra har de ett tak på fire biler i året :scratch
Ganske utrolig at vi lar oss styre av EU på denne måten :eh ](*,) !

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Han får lage seg noen underbruk så må det vel gå an å selge flere...

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Legg inn av Spiff »

Dølen er bak en betalingsmur. Dette er jo interessante opplysninger, men jeg klarer ikke å google meg frem til mer opplysninger. Står det noe om hvilket EU-regelverk dette er, eller hva det er som slår inn?

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Ser mot bruktmarkedet
Toyota Hilux er en annen type bil som også rammes hardt av det samme regelverket, ettersom den også har en sterk dieselmotor med tilhørende utslipp.

– Det er omtrent samme leksa der. Vi har solgt åtte biler. Fem ble bestilt i fjor, og en i år. Da var det stopp. Vi får ikke levert og solgt flere på grunn av den nye EU-regelen, selv om biltypen ikke er utsolgt, forteller Hoel.

Nå ser han mot bruktmarkedet for å få kompensert for tapt salg innen nybilsegmentet av denne typen.

– Det er ingen fullgode alternativer til en Land Cruiser og en Hilux, så da må vi være mer aktive på bruktmarkedet for å få tak i det kunden vil ha av slike biler, sier Hoel.

Hoel ser hele tegninga på hva EU vil med dette regelverket.

– Hele intensjonen er å vri salget over på elbliler. Men innen segmentet med sterke varebiler, så er det ingen fullgode el-alternativer. Land Cruiser og Hilux er først og fremst typiske biler brukt ute i distriktene og ikke i byene. Regelverket burde åpnet for at vi kunne hatt et større salg ute i distriktene der temperatur og topografi tilser en helt annen bruk enn bykjøring, mener Hoel.

EU-regelverket
De nye reglene – som går under betegnelsen Corporate Average Fuel Economy (Cafe) – baserer seg på gjennomsnitt av utslipp for hvert bilmerke ved salg av nye kjøretøy. EU reduserer nå snittgrensen for CO2-utslipp fra 116 gram per kilometer til 93,6 gram. EU-regelverket har lagt inn en liten «gulrot»: Skal de selge en ny bil med et høyere utslipp, så må de også selge en bil med et lavere utslipp, for på den måten å holde seg innenfor et gjennomsnitt på 93,6 gram.

– Det tilsier at vi da kanskje kan få solgt en Land Cruiser eller en Hilux ekstra i løpet av året om vi selger nok lavutslippsbiler, men jeg har ikke sett noe regnestykke eller skriv på hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Det jeg vet, er at vi allerede i slutten på februar ikke får selge nybiler folk ønsker seg, og som i realiteten ikke er utsolgt - det har EU bestemt! Ellers går bilsalget hos Dokken bil veldig bra, avslutter Hoel.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Spiff skrev: 28 feb 2025, 18:31 Dølen er bak en betalingsmur. Dette er jo interessante opplysninger, men jeg klarer ikke å google meg frem til mer opplysninger. Står det noe om hvilket EU-regelverk dette er, eller hva det er som slår inn?
50 eller flere :crazy:

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Spiff skrev: 28 feb 2025, 18:31 Dølen er bak en betalingsmur. Dette er jo interessante opplysninger, men jeg klarer ikke å google meg frem til mer opplysninger. Står det noe om hvilket EU-regelverk dette er, eller hva det er som slår inn?
Du ser resten av innlegget over her :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har ikke jeg lest saken, men slik jeg forstår det, så er det slik at Toyota mfl. Kan selge x-antall biler til det europeiske markedet som ikke er elektriske. Hva skjer når hele norge kjøper EL-bil? Jo, produsentene gir norge langt færre bensinbiler og dieselbiler enn andre land hvor disse bilene fortsatt selger. Enkelt og greit.

For meg virker det nesten usannsynlig å kjøpe min neste i bil i Norge. Utvalget på bruktbiler til riktig pris er svært dårlig. Å importere en 20+ år gammel bensinbil burde være mulig i Sverige eller Tyskland.

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Legg inn av Spiff »

dypen skrev: 28 feb 2025, 19:07
Du ser resten av innlegget over her :thumleft
Takker og bukker! :thumleft

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 28 feb 2025, 15:44 Ganske utrolig at vi lar oss styre av EU på denne måten :eh ](*,) !
Ja, og tenk om vi hadde vært fullverdig medlem... :rofl:

Vel, i praksis er vi MER medlem enn de fleste EU-landene, vi implementerer flere EU-direktiv enn de andre. Vi HAR reservasjonsrett men den er ALDRI blitt brukt. Det eneste vi mangler er å få trykket opp medlemskortet... :-i_sv
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 28 feb 2025, 15:44
dypen skrev: 28 feb 2025, 14:37 Det er begrensninger for hvor mange diesel biler en forhandler kan selge, hos Dokken Bil på Vinstra har de ett tak på fire biler i året :scratch
Ganske utrolig at vi lar oss styre av EU på denne måten :eh ](*,) !
Jepp, dessverre @AJ det er rett og slett outsourcing av demokratiet.
Hjelper ikke så mye med demokrati, når man er underlagt såpekokeriet fra Brussel og må rette seg deretter.
Vi har greid oss bra uten og Storbritannia har det heller ikke gått dårlig med etter at de tok til fornuft å meldte seg ut.
Nå har det jo vært litt bråk i det siste også, både med energipakker og grenseforslag.
For min del kan de gjerne oppløse hele skiten.

Skulle gjerne ha sett at vi slapp det der andre pisset også, spesielt nesten alt det med kjøretøy.
Bortsett fra periodisk kontroll av kjøretøy, det har jo noe for seg om man er ærlig med seg selv.
Det luker ut det verste skrammelet fra veiene tross alt.

Var ikke klar over det med diesebiler og antallsbegrensninger, men diesel er fortsatt populært som bruktbil også.
Junior solgte nylig en dieselbil han hadde i 1 år og 3-4 mnd. med kun 1500 kr. i tap (om man ser bort i fra noen oppgraderinger han gjorde).

Svar