Trump, krig og forhandlinger...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Re: Trump, krig og forhandlinger...

Legg inn av MGR1 »

Spiff skrev: 02 mar 2025, 10:02
MGR1 skrev: 02 mar 2025, 08:41
For russerne er dette en eksistensiell kamp. For dem er det Vesten som har pushet og pushet Nato nærmere og nærmere grensene deres, med klart uttalte mål om å ødelegge og splitte opp Russland. Dette har ikke kommet frem i vestlige media i det hele tatt. Det var et møte i EU ca. 2015 hvor man diskuterte hvilke stater Russland skulle splittes opp i. Tidligere har det også kommet ut analyser fra diverse 'tenketanker' om hvordan dette best kunne gjøres, med tanke på naturressurser. Sist nå før jul så sa Kaja Kallas, EUs 'utenriksminister', det rett ut også, video ligger på YT. Russere er veldig klar over at Vesten vil ha landet deres pga naturressursene.
Dette er jo ytterst eksepsjonelle opplysninger du kommer med. Har prøvd å søke for å få litt kjøtt på beinet her men klarer ikke finne noe. Søke på Kaja Kallas på youtube resulterer i så uendelig mange treff.

Så mye info som du sitter med er det vel ikke for mye forlanget at du har en link eller to? og ikke minst til EU møtet hvor man diskuterer oppsplitting av Russland.
Ingen grunn til å bli ufin. Jeg gidder ikke bruke mye tid på det for å lete frem linker; dette er kjent stoff for de som har fulgt med på geopolitiske kanaler som The Duran (Alex Christoforou, Alexander Mercouris), The Grayzone (Max Blumenthal), Aron Matee, The new Atlas (Brian Berlectic) +++. Dette er kanaler som presenterer geopolitiske nyheter som vi normal ikke hører noe om her hjemme. De har de linkene du etterlyser.

Men her er en link med Kaja Kalas:

https://packaged-media.redd.it/t4ijdhsx ... 86fad5201a

At russerne ser på dette som et angrep på dem fra hele Vesten bør vel ikke være 'eksepsjonelt'? Det er helt åpenbart hvis man følger med på medier fra Russland og fra Asia.

OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Legg inn av OttoL »

kan ikke helt se hvem som er ufin her eller hvor den ufine komentaren er.
slenger man ut slike påstander uten dokumentasjon må man regne med tilsvar.

just my two cent.

Ingen grunn til å bli ufin. Jeg gidder ikke bruke mye tid på det for å lete frem linker; dette er kjent stoff for de som har fulgt med på geopolitiske kanaler som The Duran (Alex Christoforou, Alexander Mercouris), The Grayzone (Max Blumenthal), Aron Matee, The new Atlas (Brian Berlectic) +++. Dette er kanaler som presenterer geopolitiske nyheter som vi normal ikke hører noe om her hjemme. De har de linkene du etterlyser.

Men her er en link med Kaja Kalas:

https://packaged-media.redd.it/t4ijdhsx ... 86fad5201a

At russerne ser på dette som et angrep på dem fra hele Vesten bør vel ikke være 'eksepsjonelt'? Det er helt åpenbart hvis man følger med på medier fra Russland og fra Asia.

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Legg inn av Spiff »

Du gikk rett på den ja! "Ufin"! Angrep er beste forsvar :)

Ingen som er ufin her, men du kommer med ekstremt pro-russiske påstander og da syntes jeg det ikke er for mye forlangt at de dokumenteres. Nå liker jeg selv ikke "diskusjoner" der absolutt alt MÅ dokumenteres med konkrete linker etc. men jo det du kommer med mener jeg er ganske eksepsjonelt.

Nå fikk jeg akkurat det jeg forventet og er blitt vant med. Ingenting! Det er typisk diskusjonsmønster som gjenkjennes fort! Først kaste ut påstander og når noen ber om noe konkret så er det som vanlig: "gidder ikke bruke tid på det", "det er allmenn kjent", "dette vet alle som har fulgt med" etc. etc. Aldri, absolutt ALDRI noe konkret!

Jeg vil anbefale alle her inne å se linken MGR1 la ved (takk for den!) som igjen ikke sier noe om at EU ønsker å splitte opp Russland men som selvfølgelig en pro-russisk aktivist vil påstå er det. Man skal ha virkelig god fantasi for å tolke det i den retning.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Det tar mye tid å finne gammel info. Jeg tar 1200,- i timen, gjerne på vipps :). Alternativt får den enkelte orientere seg selv.

Poenget mitt var at 'den andre siden' ser disse videoene, og annen type informasjon som vi ikke ser i media her, som gir dem grunn til å tro at det er Vesten som angriper dem.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

En ting jeg ikke har funnet dokumentasjon på men bare hørt rykter om er at da Sovjetunionen gikk i oppløsning tok alle de frigjorte landene grep og etablerte offisielle stater men Ukraina "bare ble frigjort og fortsatte som før", de har altså på en måte ikke tinglyst eiendommen sin. Noen som vet eller har dokumentasjon på dette?
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 02 mar 2025, 07:51 Du synes presidenten fra Ukraina så forvirret og bortkommen ut? Er dette egentlig så rart?

Han virker som en president som er en del av folket i Ukraina. Han virker som et oppriktig godt menneske. Men uansett så er han en liten tass i forhold til gærningene på andre siden av dammen som sitter der med et arsenal av "eksperter" og rådgivere med Trump i spissen. Trump fyrer løs og han blir til og med mobbet for klesvalget. Hva pokker spiller det for noen rolle?

Alle vet jo at han kler seg som han gjør for at han vil vise solidaritet for dem på slagmarken i Ukraina.

Å styre et lite land som er angrepet av en atom makt og atom makt nummer to (USA) også vurderer å vise han ryggen kan jo være alt annet enn enkelt. Du så hvordan det gikk med Bondevik her hjemme når han var statsminister. Han ville ikke sende fly for å hjelpe USA fordi han var i mot krig. Det tok vel ikke mange dagene før han var sykemeldt og overlot roret til andre.

Jeg annser den Ukrainske statsministeren som en meget mentalt stabil og oppegående mann. Det at han blir satt ut av byråkratiet og maktspillet rundt han vel vitende om at hele greia kan gå adundas ved at han ikke går i dress og oppfører seg litt kritisk viser bare at han har langt mer baller enn mange tror.

Nå tror jeg heller ikke Trump er HELT på jordet ALLTID, men det er lenge mellom hvert lysglimt fra den siden mener nå jeg. At det blir våpenvile er nok ganske sikkert tror jeg, men det er kun forsi Trump har brukt andre som martyr og handler lite om veldreven politikk mener jeg.
Det er historisk en tradisjon for at statsledere for Nuland som er i krig kler seg casual i møter. Det er også en tradisjon for at de statsledere som møter statsledere fra land som er i krig å kle seg ned lit. For eksempel ikke bruke slips.
At Trump manglet denne respekten er vel ikke overraskende for noen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Spiff

Legg inn av Spiff »

Det som er mest skremmende her er at vi i det hele tatt aksepterer at diskusjonen får lov å vendes over til hvordan Zelensky kler seg. Det er så nedlatende og fordummende at det fullstendig mangler sidestykke i historien. Om han gikk naken eller kom i Hawaii-skjorte og strå-hatt så skulle jeg til nød vært med på at det kunne diskuteres men dette er bare for dumt.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 02 mar 2025, 11:57
Bjerknez skrev: 02 mar 2025, 07:51 Du synes presidenten fra Ukraina så forvirret og bortkommen ut? Er dette egentlig så rart?

Han virker som en president som er en del av folket i Ukraina. Han virker som et oppriktig godt menneske. Men uansett så er han en liten tass i forhold til gærningene på andre siden av dammen som sitter der med et arsenal av "eksperter" og rådgivere med Trump i spissen. Trump fyrer løs og han blir til og med mobbet for klesvalget. Hva pokker spiller det for noen rolle?

Alle vet jo at han kler seg som han gjør for at han vil vise solidaritet for dem på slagmarken i Ukraina.

Å styre et lite land som er angrepet av en atom makt og atom makt nummer to (USA) også vurderer å vise han ryggen kan jo være alt annet enn enkelt. Du så hvordan det gikk med Bondevik her hjemme når han var statsminister. Han ville ikke sende fly for å hjelpe USA fordi han var i mot krig. Det tok vel ikke mange dagene før han var sykemeldt og overlot roret til andre.

Jeg annser den Ukrainske statsministeren som en meget mentalt stabil og oppegående mann. Det at han blir satt ut av byråkratiet og maktspillet rundt han vel vitende om at hele greia kan gå adundas ved at han ikke går i dress og oppfører seg litt kritisk viser bare at han har langt mer baller enn mange tror.

Nå tror jeg heller ikke Trump er HELT på jordet ALLTID, men det er lenge mellom hvert lysglimt fra den siden mener nå jeg. At det blir våpenvile er nok ganske sikkert tror jeg, men det er kun forsi Trump har brukt andre som martyr og handler lite om veldreven politikk mener jeg.
Det er historisk en tradisjon for at statsledere for Nuland som er i krig kler seg casual i møter. Det er også en tradisjon for at de statsledere som møter statsledere fra land som er i krig å kle seg ned lit. For eksempel ikke bruke slips.
At Trump manglet denne respekten er vel ikke overraskende for noen.
Enig. Er det forresten bare meg som synes at den marineblå dressen til trump er gyselig? Ser jo ut som en gammel bruktbilselger fra 70-tallet.

Uansett, så må første steg nå og være å få til en våpenhvile, så slipper en million mennesker til og bli drept/skadet mens man diskuterer. Så fremgangsmåten til Trump har på sett og vis funket, men på en hassardiøs og feig måte. Jaja... det skjer vertfall noe... på godt og vondt.

Ikke nok med det, men kanskje de europeisle natolandene nå ser verdien (eller ikke) av å ha med USA på laget. Eller er det kanskje nå Trump skal sette veto på 2% regelen vedrørende millitæropprustningen for at landene i det hele tatt skal få komme under vingene til USA? Det at Norge av alle land ikke klarer og hoste opp mer enn 1.6% av BNP synes jeg er ynkelig. Dette kan man bruke noe av overskuddet vårt på. Det handler trolig om vår fremtid.

Jeg tror et europeisk Nato bare blir kaos når det først begynner å bli varmt under tærne. Jeg føler liksom det er noen som MÅ gå i bresjen og opptre som et slags overhode. Hvem skulle det vært? Det må jo i tillfelle være et land som ikke har alt dor mye interesser. Jeg tror USA kanskje kommer best ut der?

Uansett, så må både Norge og resten av Europa nå trappe opp betraktelig. Faktisk må vi diskutere atomvåpen også. Frankrikes president har allerede nevnt det...

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Spiff skrev: 02 mar 2025, 12:28 Det som er mest skremmende her er at vi i det hele tatt aksepterer at diskusjonen får lov å vendes over til hvordan Zelensky kler seg. Det er så nedlatende og fordummende at det fullstendig mangler sidestykke i historien. Om han gikk naken eller kom i Hawaii-skjorte og strå-hatt så skulle jeg til nød vært med på at det kunne diskuteres men dette er bare for dumt.
Arafat kom vel til USA med laken over hodet?

Kan heller ikke se hvorfor denne kleskoden skal ha noe som helst med saken å gjøre. Han som mobbet den polske statsministeren for dette kan ikke ha alt for høy hjerneaktivitet. I såfall mangler det en del tråder...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 02 mar 2025, 11:26 En ting jeg ikke har funnet dokumentasjon på men bare hørt rykter om er at da Sovjetunionen gikk i oppløsning tok alle de frigjorte landene grep og etablerte offisielle stater men Ukraina "bare ble frigjort og fortsatte som før", de har altså på en måte ikke tinglyst eiendommen sin. Noen som vet eller har dokumentasjon på dette?
Skumleste denne langlesingen, lang og omfattende artikkel, hvor også grenseproblematikken omtales. Interessant lesning for de som er spesielt interesserte:

https://online.ucpress.edu/currenthisto ... ng-Ukraine

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Spiff skrev: 02 mar 2025, 12:28 Det som er mest skremmende her er at vi i det hele tatt aksepterer at diskusjonen får lov å vendes over til hvordan Zelensky kler seg. Det er så nedlatende og fordummende at det fullstendig mangler sidestykke i historien. Om han gikk naken eller kom i Hawaii-skjorte og strå-hatt så skulle jeg til nød vært med på at det kunne diskuteres men dette er bare for dumt.
Nå var det en journalist på pressekonferansen som spurte om hvorfor den ukrainske presidenten ikke stilte i dress...
Han svarte på spørsmålet og la til at han ville stille i dress straks det blir fred og pekte på journalisten, så det ut som, og sa noe slikt som "kanskje maken til din". Så ut til at han også henvendte seg til JD Vance og sa noe lignende til ham.
Samtidig virket han overrasket over spørsmålet, men svarte greit for seg. Også med antydning til et smil i munnviken.

Spiff

Legg inn av Spiff »

Ja ikke overraskende kom spørsmålet fra en "journalist" på ytterste ytre høyre som har tungen så langt opp i r@ssen til Donald som det er mulig å få den :) Selv må jeg si at jeg er mektig imponert over hvor rolig Zelensky klarte å hode seg gjennom hele sirkuset. Det var kun en leder i det rommet og det var ikke Donald!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Spiff skrev: 02 mar 2025, 13:08 Ja ikke overraskende kom spørsmålet fra en "journalist" på ytterste ytre høyre som har tungen så langt opp i r@ssen til Donald som det er mulig å få den :) Selv må jeg si at jeg er mektig imponert over hvor rolig Zelensky klarte å hode seg gjennom hele sirkuset. Det var kun en leder i det rommet og det var ikke Donald!
Ja, Trump har jo en skare av journalister som heier på ham :knegg

Zelenskyj var vel den eneste i rommet som ikke stilte i dress, så at spørsmålet kom er antakelig ikke så rart. Vanlig kutyme er vel å stille i dress siden det er grunn til å tro at det er en viss kleskode som gjelder ved statsoverhodebesøk i det ovale kontor...
Var nok derfor journalisten ville vite hvorfor han ikke stilte i dress iht. denne kleskoden...

Mer om Det Hvite Hus kleskodene:
https://shunvogue.com/article/what-is-t ... dress-code

Bla. dette:
Examples of appropriate attire for specific White House events include:

1. State Dinner: Men should wear black tie attire, with a tuxedo and black bow tie. Women should wear formal gowns that are conservative in style, with appropriate footwear such as heels.

2. Oval Office Meeting: Men should wear a suit with a collared shirt and tie. Women should wear a blouse or sweater with dress pants or a skirt that falls below the knee.

Spiff

Legg inn av Spiff »

Du må gjerne fortsette å tåkelegge og prøve å forsvare Trumps ære til du er blå i trynet for min del, men det forandrer ingenting! Spørsmålet hørte ikke hjemme noen sted og alle vet at spørsmålet kom av to grunner; forsøk på diskreditere Zelensky og prøve å få fokus bort fra all idiotien og løgnene som er spydd ut fra Donald og vennene siste tiden. Det hoppes glatt over med argumentasjon som at det er "forhandlingstaktikk"..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Spiff skrev: 02 mar 2025, 13:57 Du må gjerne fortsette å tåkelegge og prøve å forsvare Trumps ære til du er blå i trynet for min del, men det forandrer ingenting! Spørsmålet hørte ikke hjemme noen sted og alle vet at spørsmålet kom av to grunner; forsøk på diskreditere Zelensky og prøve å få fokus bort fra all idiotien og løgnene som er spydd ut fra Donald og vennene siste tiden. Det hoppes glatt over med argumentasjon som at det er "forhandlingstaktikk"..
Jeg forsvarer ingen, men forteller og beskriver hva som skjedde på pressekonferansen i tillegg til min oppfatning av hvordan jeg opplevde hovedpersonene, de to presidentene.

Svar