Er det noe mer jeg må gjøre?
-
- Motorsykkelen din: Krm duke 2020
Er det noe mer jeg må gjøre?
Hei jeg har hatt lappen i ca 6 måneder og gjør nesten alt av vedlikehold selv. På slutten av sesongen (2024) tok jeg olje skift. Har 98 bensin de siste gangene jeg fylte. Dekk er greie og oljen ser fin ut. Er det noe mer jeg må bør gjøre før sesongen begynner. Gjærne si fra noe jeg bør også sjekke 
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Re: Er det noe mer jeg må gjøre?
Hei Charlie, og velkommen hit.Charlie mc 08 skrev: 02 mar 2025, 22:27 Hei jeg har hatt lappen i ca 6 måneder og gjør nesten alt av vedlikehold selv. På slutten av sesongen (2024) tok jeg olje skift. Har 98 bensin de siste gangene jeg fylte. Dekk er greie og oljen ser fin ut. Er det noe mer jeg må bør gjøre før sesongen begynner. Gjærne si fra noe jeg bør også sjekke![]()
Vil nok anta at du er klokkeklar for ny sesong, kanskje mer enn de fleste her inne siden du nå venter på sesongstart i din aller første sesong som motorsyklist.
Det virker som sykkelen din er klar for sesongen. Sjekk bare at batteriet er ok. Har du vinterparkert med fulladet batteri, og kanskje helst koblet fra minuspolen eller satt på en vedlikeholdslader så er du nok trygg. Mange får seg en nedtur nå det endelig er sesongstart og de oppdager at batteriet har tatt kveld i løpet av vinteren.
Men det viktigste av alt handler ikke om sykkelen. Er du selv klar? Sesongstart er skumle greier, og mange ulykker følger med den. Vi alle blir litt rusten om vinteren, og tidligere opparbeidet ryggmargsrefleks er ikke helt oppdatert. Det samme gjelder for våre medtrafikanter, de har ikke sett en motorsykkel på veiene på mange måneder. De har gjerne glemt at vi finnes, og glemt hva de kan vente av oss.
I tillegg til dette finnes det gjerne strøsand på veiene her og der, særlig på veiskulderen. Det kan være skikkelig skummelt å havne borti slikt, særlig om du har havnet litt for langt ut i en venstresving. Kald asfalt er et annet faremoment. Husk at du kjører på sommerdekk, og ingen motorsykkeldekk har godt grep kald asfalt. Risiko for is på asfalt kan det også være, særlig i skyggesoner og i nærheten av broer/elver.
Ellers lykke til, ha en flott første sesong. Bilder kan godt legges inn her, både av vinterparkert stolthet og fra turer. Det tåler vi å se

-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sjekk luft i dekk før du tar ut, og ikkje ta med passasjer første turen.
Finn ein vei du kjenner og få mykheten tilbake
Finn ein vei du kjenner og få mykheten tilbake
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
@Charlie mc 08 nevn gjerne hvilken sykkel du har. En nesten ny sykkel kontra en veteransykkel kan gi ulike svar.
Bremseklosser, når ble bremseveske byttet sist, byttet olje på kardang osv kan være nødvendige sjekkpunkter. Men, det avhenger av hvilken sykkel det er snakk om.
Bremseklosser, når ble bremseveske byttet sist, byttet olje på kardang osv kan være nødvendige sjekkpunkter. Men, det avhenger av hvilken sykkel det er snakk om.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys