Hei!
Har vel ikke vært her inne på 7-8 år, kanskje mer...
Drister meg til å lage en ny ECU/flashing/tuning-tråd.
Jeg har endelig gått hen og gjort det jeg har hatt lyst til å gjøre i årevis, nemlig kjøpt en sykkel som er bedre egnet utenfor vei / på dårlig vei enn på asfalt...
Og siden jeg må regne meg som nybegynner i dette segmentet, selv om jeg har kjørt sykkel i over 30 år, så falt valget på en liten og lett, nærme bestemt en Honda CRF 300L
Nå var jeg jo litt klar over problemet med rykkete/av-og-på-gass, men det er viktig plagsomt!
For å få til nogenlunde normal krypkjøring må man ruse den opp til 4-5000 rpm, og slure med clutchen... Rundkjøringer i lav fart er også en rykkete, hoppende opplevelse, føles nesten utrygt! Og å kjøre nedover på bratt grusvei, på motorbrems, og så snart en rører på gassen hopper den til!
Det som, selvfølgelig, er grunnen til dette er drivstoff-kutt for å få den innenfor Euro5...
Har selvfølgelig brukt en del tid på google og YouTube, og funnet at det er firma som flucher ECUen, en som får gode tilbakemeldinger er 550 Performance i USA, men da må man risikere å sende ECUen dit, med den risikoen det er med transportører.. De tar 200$ (+ norsk moms)
Et alternativ er å kjøpe en Dynojet-boks til 450$
Spørsmålet er om det er noen som kjenner til noen i Norge som kan gjøre det, uten at det koster titalls tusen, eventuelt om det er noen EDB-kyndige her på forumet som kan gjøre det?
PS: Jeg har lest "TuneECU - Hvem kan hjelpe?" - tråden
Flashing av ECU
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Flashing av ECU
Sist redigert av MaxTron den 04 mar 2025, 19:52, redigert 1 gang totalt.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Flushing av ECU
Velkommen tilbake NaxTron, veldig hyggelig
!
For det første; en mulig skrivefeil i trådtittelen. Du mener kanskje helst flashing av ECU... ?
Tar sjansen på å endre denne.
For det andre; signaturen i profilen din er vel gått ut på dato for lengst...
.
Ellers, ingen plagsomme rykninger på KTM 390 Duke'en jeg hadde et par års tid.
Så kan skje det holder meg en liten TPS-justering på Honda'en din?

For det første; en mulig skrivefeil i trådtittelen. Du mener kanskje helst flashing av ECU... ?
Tar sjansen på å endre denne.
For det andre; signaturen i profilen din er vel gått ut på dato for lengst...

Ellers, ingen plagsomme rykninger på KTM 390 Duke'en jeg hadde et par års tid.
Så kan skje det holder meg en liten TPS-justering på Honda'en din?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Flashing av ECU
Hei AJ!
Ja, du har sikkert rett med tanke på skrivemåten:-D
Med tanke på signaturen, jeg har jo ikke solgt noen sykler så..
Hva er TPS-justering, er det noe man kan gjøre sjøl?
Ja, du har sikkert rett med tanke på skrivemåten:-D
Med tanke på signaturen, jeg har jo ikke solgt noen sykler så..
Hva er TPS-justering, er det noe man kan gjøre sjøl?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Flashing av ECU
Throttle Position Sensor - TPS - som på mange sykler, antakelig de fleste må sjekkes innimellom og evt. justeres for jevnest mulig motorgange.MaxTron skrev: 04 mar 2025, 19:59 Hei AJ!
Ja, du har sikkert rett med tanke på skrivemåten:-D
Med tanke på signaturen, jeg har jo ikke solgt noen sykler så..
Hva er TPS-justering, er det noe man kan gjøre sjøl?
Men usikker på om det en slik på ensylindret motorsykkel som den du har...
Var derimot helt sentral på min Moto Guzzi Stelvio 1200 i sin tid da TPS ute av stilling på denne førte til ujevn og rykkete gange i tillegg til vibrasjoner.
Jeg skaffet meg rett justeringsinstrument tilpasset denne sykkelen slik at jeg gjorde denne justeringen selv.
Ang. signaturen; album bildelinkene gjelder ikke lenger etter forumoppdatering for mange år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Flashing av ECU
Honda CRF 300L er en snerten sykkel
Var selv veldig engstelig for å sende pakke med innhold for 10 - 20k og kanskje mere til USA og land i Europa som Nederland, Tyskland med flere. Bekymringen har vist seg å være ubegrunnet, har sendt ECU til Tyskland for programmering, flere sendinger med mc instrumenter til USA og Nederland for full restaurering hvor hver sending har hatt en retur verdi på rundt 20k (4 stk speed, turteller).
Bestemmer du deg for å sende ECU må du huske å forsikre sendingen så du har mulighet til å kjøpe tilsvarende hvis noe mot alle odds skulle gå galt, det er også viktig at du fyller ut følge skjema som ligger på Posten sine side (pdf følgeskjema med avsender mottager og merkes «til reparasjon») når du kjøper frakt for å sende ECU til reparasjon. Mottager skal ikke betale avgift for pakke og hvis han må gjøre det (bedrift) blir avgift refundert når pakke sendes i retur og du skal bare betale avgift for arbeide og evt deler når pakke kommer tilbake. Lykke til

Var selv veldig engstelig for å sende pakke med innhold for 10 - 20k og kanskje mere til USA og land i Europa som Nederland, Tyskland med flere. Bekymringen har vist seg å være ubegrunnet, har sendt ECU til Tyskland for programmering, flere sendinger med mc instrumenter til USA og Nederland for full restaurering hvor hver sending har hatt en retur verdi på rundt 20k (4 stk speed, turteller).
Bestemmer du deg for å sende ECU må du huske å forsikre sendingen så du har mulighet til å kjøpe tilsvarende hvis noe mot alle odds skulle gå galt, det er også viktig at du fyller ut følge skjema som ligger på Posten sine side (pdf følgeskjema med avsender mottager og merkes «til reparasjon») når du kjøper frakt for å sende ECU til reparasjon. Mottager skal ikke betale avgift for pakke og hvis han må gjøre det (bedrift) blir avgift refundert når pakke sendes i retur og du skal bare betale avgift for arbeide og evt deler når pakke kommer tilbake. Lykke til

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Flashing av ECU
Det høres jo veldig betryggende ut
Ordner du alt på posten?
Hvor lang tid pleier det å ta tur-retur USA?
550 Performance sier de har en "turnaround" på 3 arbeidsdager, og opptil 5 en sjelden gang

Ordner du alt på posten?
Hvor lang tid pleier det å ta tur-retur USA?
550 Performance sier de har en "turnaround" på 3 arbeidsdager, og opptil 5 en sjelden gang
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Flashing av ECU
Ja, har redigert signatur nå.AJ skrev: 04 mar 2025, 20:22Throttle Position Sensor - TPS - som på mange sykler, antakelig de fleste må sjekkes innimellom og evt. justeres for jevnest mulig motorgange.MaxTron skrev: 04 mar 2025, 19:59 Hei AJ!
Ja, du har sikkert rett med tanke på skrivemåten:-D
Med tanke på signaturen, jeg har jo ikke solgt noen sykler så..
Hva er TPS-justering, er det noe man kan gjøre sjøl?
Men usikker på om det en slik på ensylindret motorsykkel som den du har...
Var derimot helt sentral på min Moto Guzzi Stelvio 1200 i sin tid da TPS ute av stilling på denne førte til ujevn og rykkete gange i tillegg til vibrasjoner.
Jeg skaffet meg rett justeringsinstrument tilpasset denne sykkelen slik at jeg gjorde denne justeringen selv.
Ang. signaturen; album bildelinkene gjelder ikke lenger etter forumoppdatering for mange år siden.
Det er flere på youtube som hevder en kan nullstille throttle position med å slå tenning på, vente på den lille oppstartsekvensen, slå av, vente noen sekunder, slå på, vente på..., vri gasshåntaket het til maks og tilbake 3 ganger, slå tenning av.
Har prøvd dette, innbiller meg det ble litt bedre, men det var så lite at det kan ha vært innbilning

Og jeg har det kun fra youtube, så kan jo være bare oppspinn He-He.
Må google litt om den..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Flashing av ECU
Ja alt på Posten sin side under «Pakke til utlandet» og pdf’n fyller du ut på pc’n før du lagrer og printer ut. Du må scrolle et stykke ned på siden for å finne pdf’n. Husk å veie pakke med emballasje så du ikke betaler for mye i frakt. Det er også viktig å fylle ut pdf’n med hva faktisk pakken inneholder og pris med summert total pris i NOK eller USD. Når jeg sender brukte deler forsikres disse for pris på tilsvarende å kjøpe, retur forsikring blir høyere. Du må også ha mail adresse og telefonnummer til mottager og avsender på pakke og pdf vedlegg. Plastlomme til pdf får du gratis på posten, innholdsliste med pris skal vises under sending. Du får sikkert pris på oppgradering av ECU med returfrakt.MaxTron skrev: 04 mar 2025, 20:48 Det høres jo veldig betryggende ut![]()
Ordner du alt på posten?
Hvor lang tid pleier det å ta tur-retur USA?
550 Performance sier de har en "turnaround" på 3 arbeidsdager, og opptil 5 en sjelden gang
Frakt med Posten og retur med United States Postal Service tar en uke hver vei på grunn av tollbehandling som tar tid.
Legger ved pdf følgebrev, har tatt bort nederste del av skjema med mitt navn i blokkbokstaver og min signatur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Flashing av ECU
I dag har jeg sendt ECU'n til USA..
Så får vi se hvordan det går om 2-3 uker....
Det blir jo lett trimming, siden forrige eier allerede har montert effektanlegg og KN-filter. Jeg bestilte en kortere innsugstrakt, den originale er laaang
lang innsugstrakt skal jo, i teorien gi bedre moment ved lave turtall, men denne er latterlig! Så blir det å fjerne noen kanter inne i luftboksen og en litt større snorkel inn i luftboksen, forstørre hullet litt, og lime inn en radiatorslange i passende diameter.
Når det gjelder TPS-justering ser det ikke ut til å være mulig på denne.. Dette er en simpel billigsykkel, selvfølgelig, ingenting er billig her i landet, men det er en veldig basic motorsykkel, så den har ikke Ride by Wire, men gammeldagse gassvaiere (tur og retur) helt fram til spjeldet. Den har en liten boks på den andre siden av spjeldhuset, men det ser ikke ut til å være mulig å justere noe der.
Så får vi se hvordan det går om 2-3 uker....
Det blir jo lett trimming, siden forrige eier allerede har montert effektanlegg og KN-filter. Jeg bestilte en kortere innsugstrakt, den originale er laaang
Når det gjelder TPS-justering ser det ikke ut til å være mulig på denne.. Dette er en simpel billigsykkel, selvfølgelig, ingenting er billig her i landet, men det er en veldig basic motorsykkel, så den har ikke Ride by Wire, men gammeldagse gassvaiere (tur og retur) helt fram til spjeldet. Den har en liten boks på den andre siden av spjeldhuset, men det ser ikke ut til å være mulig å justere noe der.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Flashing av ECU
Håper det går bra med forsendelsen og oppgradering av ECU, blir spennende dette @MaxTron 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1