Kjøpte Shoei Neotec 3 på black friday.
Trenger intercom til denne, og vingler litt mellom Sena SRL03 og Cardo Edge/Freecom 4X
Sena er bygd for å integreres helt inn i hjelmen. Mens Cardo vil monteres utenpå. Har hørt at Cardo har bedre lyd, og hvis jeg skulle bytte hjelm i fremtiden, kan jeg flytte intercomen over….
Noen tanker?
Cardo eller Sena SRL03 til Shoei Neotec 3
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Cardo eller Sena SRL03 til Shoei Neotec 3
Selv var jeg veldig fornøyd bruker av Cardo Scala TeamSet for god del år siden. Startet kommunikasjonern med passasjeren helt uproblematisk i de aller fleste tilfellene med stemmestyring. Dvs. en høy lyd elelr f.eks. plystring, som åpnet kanalen og gjorde samtalen med passasjeren mulig .
Altså ingen trykking på knapper for å starte samtalen. Lyden var også brukbar og økte og avtok i styrke automatisk i forhold til støyomgivelsene.
Har senere hatt et par andre nyere Cardo Scala sett som på ingen måte har vært like gode. Nå sist Cardo Spirit, som jeg slett ikke er fornøyd med.
Vurderer faktisk å bytte ut dette med et "eldgammelt" og svært lite brukt TeamSet, jeg har liggende, for å få tilbake brukervennligheten dette har. Spesielt med passasjer.
Har ellers et Sena-sett med veldig god lyd når jeg kjører solo.
Min erfaring er at stadig utvikling av disse settene ikke nødvendigvis gir noen forbedringer. Snarere tvert imot...
Altså ingen trykking på knapper for å starte samtalen. Lyden var også brukbar og økte og avtok i styrke automatisk i forhold til støyomgivelsene.
Har senere hatt et par andre nyere Cardo Scala sett som på ingen måte har vært like gode. Nå sist Cardo Spirit, som jeg slett ikke er fornøyd med.
Vurderer faktisk å bytte ut dette med et "eldgammelt" og svært lite brukt TeamSet, jeg har liggende, for å få tilbake brukervennligheten dette har. Spesielt med passasjer.
Min erfaring er at stadig utvikling av disse settene ikke nødvendigvis gir noen forbedringer. Snarere tvert imot...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Kjøp den som er integrert den er bra og ser bra ut, ikke noe som henger utenpå. Du kommer ikke til å flytte den gamle over til ny hjelm uansett 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015
blir også litt extra støy av alt du henger utenpå hjelmen. tror det med bedre lyd i Cardo sin var for noen år siden da hele Com greia var nytt på markedet.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Hadde cardo i SCHUBERTH C3 Pro hjelmen jeg brukte før. Og har det i S2 Sport. Innebygget så klart. Høy og grei lyd. Enkel å bruke. Stemmestyring funker fint.
Kjøpte så Sena SC2 i SCHUBERTH C5. Fungerer mye bedre med Siri. Litt tilvenning å bruke. Savnet cardo første uka, så gikk det seg til. Synes det er litt lav lyd i Sena sammenlignet med Cardo når man kjører i 120+ på motorvei.
Kjøpte så Sena SC2 i SCHUBERTH C5. Fungerer mye bedre med Siri. Litt tilvenning å bruke. Savnet cardo første uka, så gikk det seg til. Synes det er litt lav lyd i Sena sammenlignet med Cardo når man kjører i 120+ på motorvei.
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Men @AJ, hadde du den montert i hjelmen når vi var på Ørland turen i 2024 da? Forsøkte jo å ringe deg/dere nesten en hel dag når vi tok av på feil avkjøringer fra Ørland og kom bort fra hverandre.AJ skrev: 04 mar 2025, 19:13 Selv var jeg veldig fornøyd bruker av Cardo Scala TeamSet for god del år siden. Startet kommunikasjonern med passasjeren helt uproblematisk i de aller fleste tilfellene med stemmestyring. Dvs. en høy lyd elelr f.eks. plystring, som åpnet kanalen og gjorde samtalen med passasjeren mulig .
Altså ingen trykking på knapper for å starte samtalen. Lyden var også brukbar og økte og avtok i styrke automatisk i forhold til støyomgivelsene.![]()

-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
En kamerat har Neotec 3 med integrert Sena og er veldig fornøyd. Han var for øvrig også fornøyd med Neotec 2 og integrert Sena og nr. 3 av begge er visst bare bedre.
Har selv Sena 50s som SLR3 er basert på og er strålende fornøyd med den.
Når det er sagt så er jeg litt prinsippielt i mot integrerte systemer bl.a. nettopp fordi man da gjerne blir tvunget til å punge ut for ny intercom ved bytte av hjelm. Jeg kjøpte ny hjelm for en tid tilbake (på supertilbud hos AGM) som en nødløsning mens jeg ventet på deler til godhjelmen da visirfestene hadde begynt å takke for seg. Da var det enkelt å skaffe et kit med kun mikrofon/høytaler som jeg kunne montere på den og kun flytte over selve enheten. Det er også enklere å lade da jeg kun trenger å ta med meg (og rydde plass til) den lille enheten i stedet for en hel hjelm. Og ikke minst så støtter Sena 50s lading mens den er i bruk, noe ingen av de integrerte Sena enhetene støtter (dvs. de må slås av for å lade) - en absolutt fordel når man har glemt å lade før tur eller har begrenset tilgang på ladepunkter mens man er utpå.
Har selv Sena 50s som SLR3 er basert på og er strålende fornøyd med den.
Når det er sagt så er jeg litt prinsippielt i mot integrerte systemer bl.a. nettopp fordi man da gjerne blir tvunget til å punge ut for ny intercom ved bytte av hjelm. Jeg kjøpte ny hjelm for en tid tilbake (på supertilbud hos AGM) som en nødløsning mens jeg ventet på deler til godhjelmen da visirfestene hadde begynt å takke for seg. Da var det enkelt å skaffe et kit med kun mikrofon/høytaler som jeg kunne montere på den og kun flytte over selve enheten. Det er også enklere å lade da jeg kun trenger å ta med meg (og rydde plass til) den lille enheten i stedet for en hel hjelm. Og ikke minst så støtter Sena 50s lading mens den er i bruk, noe ingen av de integrerte Sena enhetene støtter (dvs. de må slås av for å lade) - en absolutt fordel når man har glemt å lade før tur eller har begrenset tilgang på ladepunkter mens man er utpå.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Jeg har nettopp oppgradert fra Cardo Packtalk til Cardo Edge Pro. Jeg har bare erfaring med Cardo, og har valgt dette igjen, siden jeg har to hjelmer jeg sirkulerer på, og jeg har venner som har hatt problemer med at Sena tar inn vann (dette ligger dog noen år tilbake i tid)
Har ikke kjørt med denne nye løsningen enda, men lyden virker veldig fyldig og fin, med "brukbar" bass.
Og forøvrig synes jeg @kaLARSnikov sine erfaringer og argumenter gir god mening, min nye Cardo kan også lades mens den er i bruk, og ladeporten er på baksiden, og ikke under, så koblingspunktet er ikke utsatt for påkjenninger.
Har ikke kjørt med denne nye løsningen enda, men lyden virker veldig fyldig og fin, med "brukbar" bass.
Og forøvrig synes jeg @kaLARSnikov sine erfaringer og argumenter gir god mening, min nye Cardo kan også lades mens den er i bruk, og ladeporten er på baksiden, og ikke under, så koblingspunktet er ikke utsatt for påkjenninger.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
Sena og Cardo er vel gode begge to, og valget burde kanskje speile hvilket merke de man kjører mest med har.
Ellers så jeg ett nytt merke her tidligere i vinter, som har MESH + Bluetooth + 5G. Jeg kjenner ikke noe mer til det enn hva som står på nettsiden... Tar vel ikke lang tid før Cardo og Sena også kommer med 5G, så det å kjøpe integrert, ville ikke jeg gjort.
https://www.ejeas.com/motorcycle/
Ellers så jeg ett nytt merke her tidligere i vinter, som har MESH + Bluetooth + 5G. Jeg kjenner ikke noe mer til det enn hva som står på nettsiden... Tar vel ikke lang tid før Cardo og Sena også kommer med 5G, så det å kjøpe integrert, ville ikke jeg gjort.
https://www.ejeas.com/motorcycle/
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det viser seg at jeg ikke hadde sammenkoblet telefonen med GPS'en jeg brukte på turen. Var sammenkoblet med den andre jeg har, men befant seg altså her hjemme...ErikW skrev: 04 mar 2025, 23:06
Men @AJ, hadde du den montert i hjelmen når vi var på Ørland turen i 2024 da? Forsøkte jo å ringe deg/dere nesten en hel dag når vi tok av på feil avkjøringer fra Ørland og kom bort fra hverandre.![]()

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.