Startproblemer - Ducati Monster 600 2001

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Tannfeen
Motorsykkelen din: Ducati Monster 600 2001

Startproblemer - Ducati Monster 600 2001

Legg inn av Tannfeen »

Heisann, godtfolk!

Har litt startproblemer med en Ducati Monster 600 (2001) som jeg lurte på om dere hadde innspill på.

Vasket sykkelen her om dagen, og har ikke fått start på den siden. Sist startet for et par uker siden uten problemer, da gikk den godt.

I forbindelse med at den ikke starter nå så har jeg lagt merke til en lyd som kommer fra under setet som jeg ikke har hørt før. Relèet til venstre (det gule) lager lyden (som vist på den vedlagte videoen) når nøkkelen dreies om. Hva kommer dette av? Har den tatt kvelden? (Akkurat denne delen er noenlunde vanskelig å oppdrive / tar lang tid å bestille, så vil forsikre meg om at det er den som er problemet prayer )

Ellers
-Når sykkelen trillstartes så går den svært dårlig / stopper av seg selv / får ikke gasset. Kan tyde på et spenningsproblem? Dårlig kontakt en plass?
-Av og til fungerer lys (front/bak/blinklys/display) når jeg skrur om tenningen, og av og til ikke
-Alle sikringer er intakte
-Batteriet er OK / fulladet / god spenning

Takk for svar!! Hilsen håpløs ducatieier :P
-

Edit: Jeg får ikke lastet opp video på dette forumet. Her er lenke: https://youtube.com/shorts/xTwoid7wTlw? ... moXqyR1PXI

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Startproblemer - Ducati Monster 600 2001

Legg inn av FredrikE24 »

Hva har du gjort for å konkludere med at batteriet er OK?

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Kan vel vere eit dårlig jordingspunkt også, eller irr i ein plugg eller tre, tenke du må snakke med ein som kan måle litt, evt prøve med startkabel fra annet batteri.
Kan vere dårlig kontakt i tenningslåsen, då slutte vel det meste å virke

Tannfeen

Legg inn av Tannfeen »

Takk for innspill!

Antok at batteriet var i OK stand i og med at jeg koblet den til en vedlikeholdslader (denne: https://www.clasohlson.com/no/Cotech-4- ... VwQAvD_BwE) og at den indikerte at den har spenning over 14 V, men det betyr kanskje ikke nødvendigvis at den fungerer godt under belastning? Jeg skal forsøke med et annet batteri senere i dag - er vel alltid et greit sted å starte!

Ang. jordingspunkt / plugger / måling så tenker jeg å ta det som neste steg dersom den ikke starter med et annet batteri.
IMG_9085.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DAE

Legg inn av DAE »

Ser du lader mc-batteri i bil-mode, om du ikkje har stort batteri kan det vere du har kokt det...
Ta det med til ein plass dei har batteritester og få det sjekket, om cca er dårlig må det byttes ut, då drar ikkje starter fort nok rundt

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Hei!

Du blir mye klokere om du måler spenningen på batteriet med tenning på og når du trykket på startknappen.
Det at relleet bråker slik tyder på at reléet kobler inn og ut. Dette er typisk for lav spenning på reléspole.

Tannfeen

Legg inn av Tannfeen »

Forsøkte med et nytt batteri - nå synger sykkelen som den skal! Føler meg ganske dum akkurat nå som ikke startet der til å begynne med, hehe

Batteriet var av typen 8Ah, muligens litt for svakt som har gjort at den har måttet arbeide i overkant hardt de siste par årene. Dette forklarer nok også hvorfor sykkelen har vært vanskelig å starte når jeg har kjørt den over lengre tid (1 time+), samt at den av og til plutselig har «mistet» motorkraft.. Kjøpte et litt sterkere batteri denne gangen.

Takk igjen for svar her inne!!

DAE

Legg inn av DAE »

Kjøp det som skal vere der🙂
Ifølge spec på 1998 mod skal det vere 12v/ 16ah, det høres meir rett ut enn 8ah...
Sist redigert av DAE den 06 mar 2025, 16:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tannfeen skrev: 06 mar 2025, 16:28 Forsøkte med et nytt batteri - nå synger sykkelen som den skal! Føler meg ganske dum akkurat nå som ikke startet der til å begynne med, hehe
Et klassisk Ockhams razor tilfelle, dette ;)
Eller for å si det mer folkelig; det enkle - og åpenbare - er som regel den enkleste og rette løsningen :crazy: .

Godt det løste seg :thumleft .

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Tannfeen skrev: 06 mar 2025, 16:28 Forsøkte med et nytt batteri - nå synger sykkelen som den skal! Føler meg ganske dum akkurat nå som ikke startet der til å begynne med, hehe

Batteriet var av typen 8Ah, muligens litt for svakt som har gjort at den har måttet arbeide i overkant hardt de siste par årene. Dette forklarer nok også hvorfor sykkelen har vært vanskelig å starte når jeg har kjørt den over lengre tid (1 time+), samt at den av og til plutselig har «mistet» motorkraft.. Kjøpte et litt sterkere batteri denne gangen.

Takk igjen for svar her inne!!
Veldig bra det ordnet seg :thumleft Men, hvordan har ett 8Ah batteri blitt montert når det skal være 16Ah … :-k
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar