Maschev sin T7 logg: Mye glede i lite elektronikk

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Re: Maschev sin logg: Yamaha Tenere 700

Legg inn av Nineball »

Både Schubert og Shoei er veldig bra, men ganske forskjellige form. Hadde Shoei GT-Air og lurte på Schubert C5, da jeg syns den så veldig fin ut. Fant ut etter å ha prøvd den og andre Schubert hjelmer at de passet ikke hodet mitt. Endte opp med Shoe GT-Air-2 og fornøyd med det. Prøv flere hjelmer og velg den som passer hodet ditt.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700

Legg inn av Maschev »

Takk for innspill! Jeg har testet begge i butikk og er enig i at passformen er ulik (og viktig). Synes egentlig Schubert sin hjelm satt nærmest som støpt, men må teste mer og andre alternativer om ikke annet for pris.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Har i lengre tid hatt ett godt øye til Schuberth men dessverre passer den ikke min skalle så da ble det i fjor min tredje Shoei :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Jeg er veldig fornøyd med min LS2 Advant-X Carbon. Som også kan leveres med integrert intercom. Spørs på hodeformen din.

Brukeravatar
Maschev

Legg inn av Maschev »

Da har jeg endelig fått hentet ut sykkelen fra lagring og har sågar hatt min første tur i nærområdet :D Det er fortsatt en del sand og slikt på småveiene her men det begynner å hjelpe. Nå har de ikke saltet de siste dagene som jeg har sett, men det har heller ikke regnet bort noe av det gamle, så er vel greit å holde igjen de store turene enda. Men at det kribler etter å ta sykkelen til jobb hver dag er det absolutt ingen tvil om!

Legger ved bilde fra årets første tur med tilhørende iskrem :-)

Bilde

Brukeravatar
Maschev

Legg inn av Maschev »

Kjørte til jobb for første gang denne sesongen i dag. Var kjølig, men frøs ikke siden jeg hadde ull under kjøreutstyret. Varmeholker kommer i tillegg godt ved! Helt fantastisk vær i dag og har faktisk fått kjørt en del med både tur i lokalområdet samt nevnte tur til jobb. Stadig flere sykler å se på veien også.

Tenkte å ta en kjøretur med samboer og sykkel til Kristiansand i morgen, så blir spennende å se om vi møter flere sykler på veien med kombinasjon helg og fint vær :D

Brukeravatar
Maschev

Re: Maschev sin T7 logg: Årets første langtur unnagjort!

Legg inn av Maschev »

Denne helgen fikk jeg testet langtur egenskapene til min nyervervede Yamaha Tenere 700. Turen gikk til Kristiansand for en kort overnattingstur med min samboer. Fra Horten er det rett i underkant av 3 timer kjøring eller 241 km. Noen vil kanskje mene at det ikke er en langtur, men det er nå i hvertfall mer enn en tur til bensinstasjonen for is :knegg

Det var meldt knallvær begge dagene og tolerable 11 grader så jeg tenkte at det må gå greit. I hvertfall varmere enn når jeg kjørte hjem fra jobb i -2 grader. Vi valgte å kjøre motorveien nedover rett og slett fordi jeg ikke tok sjansen på at det var is eller dårlig føre på noen av småveiene. Det blir nok flere turer til Sørlandet hvor vi kan velge alternative ruter :)

Jeg var veldig spent på hvordan det skulle være å kjøre Tenere'n på lengre tur, særlig etter å ha eid en GSA 1200. T7'n klarte seg veldig bra den vil jeg påstå. Mer enn nok krefter med de 70-ish hestene man har til rådighet. Dog annerledes, var det null problem med passasjer og litt bagasje. Kanskje her man merker størst forskjell mot en større adventure sykkel. Men følte aldri jeg manglet krefter. Overraskende lettkjørt sykkel er det også. Hadde ikke det vært for høyden ville jeg anbefalt den til de aller fleste.

Møtte ikke så mange sykler, men det blir stadig flere å se på veiene :D

*Bilde*

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Tenere 700’n er helt klart en høyreist sykkel du sitter godt på og ingen problemer å kjøre langt med, slank lett sprek sykkel i følge flere eiere :thumleft Har ikke hørt noe om hvordan de er med to på men det har jo du testet :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Maschev

Legg inn av Maschev »

Fått testet sykkelen ordentlig til jobbpendling og må si den også på dette området utmerker seg ganske godt. Jeg kan velge motorvei eller landevei til jobb, og selv om naturligvis sistnevnte er å foretrekke så takler den motorvei bra. Jeg merker vinden bedre på denne enn GSA'n jeg eide, men det var tross alt en større sykkel og hadde større vindskjerm i tillegg.

Drivstofføkonomien er i hvertfall veldig bra :knegg 0,35 har jeg vært nede i på langkjøring og det er det laveste av noen av syklene jeg har eid. Så for de som er opptatt av det så kan man jo notere det ned. Det er vel neppe det viktigste for de fleste må sies da.

Ellers mangler det noen skikkelig gode grusturer, men det går mest på lite kunnskap om nærområdet. Så her blir det nok en periode med å bli kjent.

Brukeravatar
Maschev

Legg inn av Maschev »

Bestilt ny eksospotte til sykkelen i dag!

Kjøpte en slik av den britiske produsenten Black Widow: https://www.blackwidowexhausts.co.uk/xt ... 5815-p.asp

Brukt en god del tid på research samt de obligatoriske videoene på YT og Tik Tok (!) før det til slutt ble denne. De viktigste punktene for meg var vektreduksjon, utseende, pris og såklart lydbilde. Hvis penger ikke hadde spilt noen rolle hadde jeg nok landet på SC Project sin Rally eksos, men jeg kan ikke rettferdiggjøre 10k + moms.

Black Widow var ekstremt konkurransedyktige på pris og både utseende og lyd var absolutt veldig bra :-) Totalt sett lander jeg på rundt 2700,- med toll og alt så det må jo sies å være veldig innafor. Det er da slip-on og mellomstykke (?). Gode tilbakemeldinger har de fått også så virker som et bra produkt. Er det ikke til forventningene så er det i hvertfall ikke største utlegget.

Skal naturligvis oppdatere med bilder når det er i hus og påmontert.

thofle
Motorsykkelen din: Yamaha, MT-07 2023

Re: Maschev sin T7 logg: Mye glede i lite elektronikk

Legg inn av thofle »

Det gjør vondt i kontoen å lese dette :-). Var innom Yamaha-avdelingen til MC Oslo ifb med åpningen og de ser fryktelig fine ut. Er på utkikk etter å supplere med en sykkel som er litt mer egnet for grus.

Brukeravatar
Maschev

Legg inn av Maschev »

thofle skrev: 21 apr 2025, 09:33 Det gjør vondt i kontoen å lese dette :-). Var innom Yamaha-avdelingen til MC Oslo ifb med åpningen og de ser fryktelig fine ut. Er på utkikk etter å supplere med en sykkel som er litt mer egnet for grus.
Det er en veldig god sykkel til gruskjøring så vel som asfalt etter min mening. Nå vet ikke jeg ikke hva slags bruk på grus vi snakker om her da, men er det TET kjøring og turer så er det i hvertfall en knall sykkel. Er det snakk om å herje litt på skauen er jeg ikke sikker på om jeg ville gått for en T7 simpelthen fordi det finnes bedre rene offroad sykler som også er billigere. Særlig siden dette skal være en sykkel nummer 2. Men igjen, jeg er i hvertfall veldig frelst av min og vil anbefale den av hele mitt hjerte :D

thofle
Motorsykkelen din: Yamaha, MT-07 2023

Legg inn av thofle »

Det er nok mer TET type kjøring som frister, slenge på litt baggasje og sette i vei. Ser ut til å være en perfekt sykkel for det.

Brukeravatar
Maschev

Legg inn av Maschev »

Det er en veldig god sykkel til det formålet ja! Lykke til med avgjørelse og søk :)

Brukeravatar
Maschev

Legg inn av Maschev »

Ble en fin tur i går på landeveiene rundt i Vestfold. Var en del skyer og ganske kaldt, så turen ble nok kortere enn ønsket dessverre. Allikevel så er det alltid godt å kjøre litt. Startet i Horten og kjørte over til Sundbyfoss. Tenkte egentlig å ta turen til Eidsfoss, men siden jeg hadde med samboer, tenkte jeg det kunne være hyggelig å stoppe for en lunsj/middag. Valgte derfor å kjøre mot Andebu istedenfor. Nedenfor er bilde fra Circle K Andebu.
Bilde[/]
Har oppdaget at Vestfold er virkelig et skikkelig MC fylke med alle landeveier på kryss og tvers om hverandre! Var ikke så overraskende veldig mange sykler ute i går og det er alltid gøy å se. Må gi honnør til folk også, jeg opplever at stadig flere er flinkere til å bruke reflex vest eller lignende på kjøredressen.

Kom til slutt frem til dagens utvalgte spisested, nemlig Furulund Kro i Stokke. For de som ikke kjenner til det stedet er det en tradisjonspreget kro med norsk husmannskost til relativt ok priser. Undertegnede spiste ribbe som var helt fortreffelig!
Bilde av sykkelen utenfor Furulund:
Bilde
Etter endt måltid vendte vi hjemover etter nok en flott dag på sykkelen. Telte ikke nøyaktig antall mil, men det ble vel rundt 30 tipper jeg.

Svar