Dødt batteri? Sånn plutselig?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

Bjerknez skrev:
kjland skrev: 14 mar 2025, 11:57
DAE skrev:Viser nok batteri-spenningen om det er ladet opp
Bildet er med motor i gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da lader den nok ikke. Da skulle du sett rundt 14 volt der.
Nei det stemmer nok, da er jo spørsmålet hva som er galt. Stator eller regulator?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av Bjerknez »

kjland skrev: 14 mar 2025, 12:12
Bjerknez skrev:
kjland skrev: 14 mar 2025, 11:57
DAE skrev:Viser nok batteri-spenningen om det er ladet opp
Bildet er med motor i gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da lader den nok ikke. Da skulle du sett rundt 14 volt der.
Nei det stemmer nok, da er jo spørsmålet hva som er galt. Stator eller regulator?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det må nok andre svare på :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 14 mar 2025, 12:03
kjland skrev: 14 mar 2025, 11:57
DAE skrev:Viser nok batteri-spenningen om det er ladet opp
Bildet er med motor i gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da lader den nok ikke. Da skulle du sett rundt 14 volt der.
Det er ikke noe å lure på en gang.

Nå må du finne feilkilden.

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

FredrikE24 skrev:
Bjerknez skrev: 14 mar 2025, 12:03
kjland skrev: 14 mar 2025, 11:57
DAE skrev:Viser nok batteri-spenningen om det er ladet opp
Bildet er med motor i gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da lader den nok ikke. Da skulle du sett rundt 14 volt der.
Det er ikke noe å lure på en gang.

Nå må du finne feilkilden.
Tror det er statoren


Sent from my iPhone using Tapatalk

kaLARSnikov
Innlegg: 366
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kaLARSnikov »

Kan vel være greit å teste begge deler uansett da det ikke er helt ukjent at begge må bygges når den ene først har tatt kvelden.

På min SV650 for noen år siden så var det regulatoren. Husker ikke lenger hvordan jeg kom frem til å bytte den først, men minns at jeg var innom noen oppskrifter via Google for å teste både regulator og stator med multimeter - og tror det fortsatt ikke var 100% sikkerhet, men at regulatorbytte var en lavthengende frukt som jeg kunne gjøre selv med en gang.

Google har som regel svar, jeg har også hørt fra andre at DL1000 visstnok skal ha feilsøkingsprosedyre for disse i en av manualene, men mulig det er servicemanualen som ikke nødvendigvis alle har.

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av DAE »

Var noko med 78v inn på regulator, kan prøve å måle der, el-diagram er kjekt å ha.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av FredrikE24 »

kjland skrev: 14 mar 2025, 12:36
FredrikE24 skrev:
Bjerknez skrev: 14 mar 2025, 12:03
kjland skrev: 14 mar 2025, 11:57
DAE skrev:Viser nok batteri-spenningen om det er ladet opp
Bildet er med motor i gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da lader den nok ikke. Da skulle du sett rundt 14 volt der.
Det er ikke noe å lure på en gang.

Nå må du finne feilkilden.
Tror det er statoren


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er noen ting du bør gjøre før du konkluderer med stator. Mål viklingene og viklingene mot jord. Mål spenning med motor i gang(husk at dette er uregulert AC). Om dette er OK går du videre derfra. Som alltid med målinger og feilsøking så bør du ha en formening om hva du forventer som måleresultat underveis, ellers er det verdiløst.

Toalmar
Innlegg: 534
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av Toalmar »

Finnes det en oppskrift på hvordan man går frem i feilsøkingen?
Står det noe i Workshop manualen?

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av DAE »

Pleie vel stå litt baki ein plass

DAE
Innlegg: 336
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av DAE »


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5011
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av FredrikE24 »

Man trenger ingen verkstedmanual for å teste dette vil jeg påstå.

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

Da har jeg fått målt, stator gir ut ca 26v med tomgang. Ved 4-5000 omdreininger har jeg over 100v på målinger.

Når jeg måler viklingene har jeg 0,0 Ohm mellom alle viklingene.

Prøvde å måle på utgående side av regulator og, men der fikk jeg ingenting.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av Bjerknez »

Da er det vel regulatoren da?

kjland
Innlegg: 143
Registrert: 22 jul 2024, 19:32
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Bosted: Øygarden (utenfor Bergen)

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av kjland »

Bjerknez skrev:Da er det vel regulatoren da?
Stator siden jeg har 0,0 Ohm mellom viklingene. De skal ha litt høyere Ohm verdi slik jeg leser det på stormtroopers.

Har uansett bestilt ny stator og regulator


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?

Legg inn av dypen »

Ser du har en 2008 model og det har vel ikke skjedd mye med tanke på hvordan strømmen blir regulert på disse for kjøp av ny regulator. På eldre japanske sykler som har likeretter og regulator er det himmelsk forskjell å kjøpe en ny regulator som erstatter to enheter (likeretter og regulator), resulterer i ett godt langt liv for batteriet :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar