eBay bryr seg ikke om VOEC-ordningen.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: eBay bryr seg ikke om VOEC-ordningen.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Posten strammet også inn på dette på nyåret for et år siden (23-24).
Plutselig fikk jeg mva-krav på flere forsendelser som jeg allerede hadde betalt mva for ved utsjekk.
Nyttet ikke å klage heller (selv med kvitteringen), de sa at også pakken skulle merkes med VOEC-ID, det her gjaldt aliexpress.
Etter at jeg brukte det ene ekstra adressefeltet til å skrive avsenders "VOEC-ID: xxxxxxx", så har jeg ikke opplevd dette mer.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Jeg har opplevd dette litt oftere i det siste, selv om jeg har VOEC 2024926 i adressefeltet. Årsaken synes å være at noen av selgerne bruker en tredjepart som transportør, og at disse ikke registrerer VOEC-nummeret elektronisk. Ifølge Posten MÅ VOEC 2024926 være registrert elektronisk OG være skrevet på fremsiden av pakken.

I de tilfellene hvor selger benytter eBay's Global Shipping Program så går det bra, men altså det glipper noen ganger når det er en annen transportør.

eBay vil etter litt diskusjon refundere momsen man har betalt dobbelt (altså det man betalte til eBay), men ikke gebyret til Posten. Fra Posten får man aldri noe tilbake.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

En annen variant som jeg opplever igjen akkurat nå er at pakken blir stoppet i tollen pga. 'manglende dokumenter'. Dette selv om dokumentene ligger i en plastlomme på utsiden. Jeg har sendt over faktura, men det skjer ingenting. Pakken ligger der på fjerde dagen nå.

Dette skjer ikke sjeldent. Det lengste jeg har ventet på en slik sending som har vært 'stuck' i tollen er en måned (!). Når jeg får pakkene kan jeg alltid se at plastlomma med dokumentene ikke har vært åpnet.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

En veldig kjekk måte å omgå hele problematikken på er å benytte JetCarrier, da vil du få gratis frakt på veldig mange varer i USA (hvis ikke selger tilbyr gratis frakt velg en annen selger, benytt gjerne anledningen til å bestille flere varer / pakker til din JetCarrier adresse) din JetCarrier adresse i USA.

JetCarrier besørger samle frakt billig av alle dine pakker til deg i Norge og krever inn 25% mva uten gebyr. Er du på jakt etter brukte deler pluss noe nytt vil det være smart å vente med bestilling av nye deler til du har tilgang på alt og da bestille.

https://www.jetcarrier.com/cms/

Har benyttet meg av denne tjenesten flere ganger som vil ta litt lengre tid sammenlignet med å bestille direkte fra eBay rett hjem, du slipper gebyret Posten, DHL og andre krever, frakten er billigere (du kan velge mellom båtfrakt og flyfrakt men allikevel billigere), eBay krever ikke 25% mva av deg ved kjøp du betaler avgiften en gang til JetCarrier :twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Har benyttet Jetcarrier litt i ny og ne siden de het Magnum og det er en super tjeneste. EN gang har de rotet bort en pakke og den ble erstattet til kroneverdi men det var et sjeldent spesialverktøy som jeg ikke klarte å finne flere av så erstatningen var på en måte verdiløs men en kan jo ikke forvente annen erstatning fra noen...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar