
Yamaha XS500D 1H2
Re: Yamaha XS500D 1H2
Det ser ut som RenaClean er ett produkt som vil fungere men Autosol der har jeg en literboks stående i hylla, forsøker med det først 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Neste blir oppstart for å se om den sviver bra …
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
XS500’n starta lett forgasser overhalinga var velykket, choke virker, går fint på tomgang, responderer godt på gassen, går godt på turtall. Får se hvordan det blir på veien. Startet med montering av bensintanken men må gjøre en jobb på bensinkranene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Bytta pinnebolter og pakninger til eksosen på begge sider i kveld. Pakke i posten med 20 stk lufteskruer til Yamaha M8 x 1,25 x 27, fikk to esker … hadde jo ikke bestilt det men da kan jeg starte salg 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Litt XS500 nyheter, venter på pakning til bensinkran og det samme til bremsemaster foran for å sluttføre prosjektet. Litt småjusteringer etter prøvekjøring vil det sikkert bli. Ryddet i garasjen, sortert søppel, nye filler på benken, ny rull med tørkepapir samt supplert med en større tørkepapir rull med veggholder. Detaljbilder av nye gummifester på bensintanken 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Slipt nye nøkler, flyttet over gammel lås til nytt bensintanklokk slik at jeg har en nøkkel til tenning og bensinlokk. Montert tanklokk på bensintank
Demontert bremsemaster foran for å overhale etter å ha oppdaget lekkasje fra masterstempel ved bruk av forbrems, det straffer seg å hoppe bukk over denne for å tro den vil funke
Startet demontering men sliter med å få segringtang plassert på segring så jeg får klemt den sammen for å ta ut, veldig vanskelig å se selv om jeg presser masterstempel i bunn. Ser segring med de to små hullene hvor tanga skal plasseres men både holde stempel inne og plassere tanga blir det ikke plass for å se
Forsøker å snu segring til motsatt side uten å lykkes, den står nå med rustolje i håp om å klare rotere segring etter noen timer.

Demontert bremsemaster foran for å overhale etter å ha oppdaget lekkasje fra masterstempel ved bruk av forbrems, det straffer seg å hoppe bukk over denne for å tro den vil funke

Startet demontering men sliter med å få segringtang plassert på segring så jeg får klemt den sammen for å ta ut, veldig vanskelig å se selv om jeg presser masterstempel i bunn. Ser segring med de to små hullene hvor tanga skal plasseres men både holde stempel inne og plassere tanga blir det ikke plass for å se

Forsøker å snu segring til motsatt side uten å lykkes, den står nå med rustolje i håp om å klare rotere segring etter noen timer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Yamaha XS500D 1H2
Dette blir bra! Jeg måtte bla tilbake for å se om det sto noe om hvem som hadde lakkert alt rødt, det ble bra! fin lakk.
Kjente igjen han Trond i fra besøk på Mc "museumet" på Magnor, kjøpte billett av han.
Den "mini" delevaskeren som ser ut til å ha pumpe og resirkulering, vet/husker du hvor du kjøpte den?
Kjente igjen han Trond i fra besøk på Mc "museumet" på Magnor, kjøpte billett av han.
Den "mini" delevaskeren som ser ut til å ha pumpe og resirkulering, vet/husker du hvor du kjøpte den?
Re: Yamaha XS500D 1H2
Ja det er Trond som har lakkert (Brilliant Mc Lakk)
Ja er fornøyd med delevaskeren, det er også med vaskekost som settes på pumperøret, funker bra til en hyggelig pris.
Delevasker.
https://moeco.no/produkt/delevasker-20- ... ordmodell/
Lakkering.
https://skandinaviskmc.no/brilliant-mc-lakk/

Delevasker.
https://moeco.no/produkt/delevasker-20- ... ordmodell/
Lakkering.
https://skandinaviskmc.no/brilliant-mc-lakk/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Utrolig hva en ny dag gjør, våken, opplagt med friske øyne … da var segring med stempel og fjær ute. Plankekjøring resten nå 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Forbrems klar, bare å vente på o-ringer til bensinkran 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Nå snakker vi
Enda ett prosjekt snart ferdig, har du flere i kikkerten?

Enda ett prosjekt snart ferdig, har du flere i kikkerten?
Re: Yamaha XS500D 1H2
Den grønne under lakenet som står ved siden av XS500’n, 1987 Kawasaki GPX750R som jeg har supplert det som manglet og repsett til forgasserne. Må bare gjøre jobbenToalmar skrev: 21 mar 2025, 23:54 Nå snakker vi![]()
Enda ett prosjekt snart ferdig, har du flere i kikkerten?

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16821
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Teknisk Informasjon.
Modell TX500 År 1972 Modellkode Europa 371- Modellkode USA 371-
TX500A 1973 371- 371-
XS500B 1974 371- 371-
XS500C 1976 – 1H2-0 1J2-0
XS500D 1H2-1 1J2-1
XS500E – 1981 1H2-2 1J2-2
XS500C Fakta Motor 498cc (73 x 59,6 mm) dobbel overliggende kamaksel, 180 graders parallell twin med fire ventiler per sylinder. Lettmetall sylinderblokk og topplokk med sylinderforinger i støpejern, våtsumpsmøring. Kompresjonsforhold, 8,5 til 1. Påstått maksimal effekt, 48bhp @ 8500rpm. Forgassere Twin 38mm Mikuni CV med betjent kaldstartdyser, matet fra 2 separate drivstoffkraner (en hver side av tanken). Papir luftfilter.
Girkasse våt clutch og femtrinns girkasse.
Drives med 5/8 x 3/8 kjede.
Forhold – 17 foran, 43 bak.
Elektrisk Spole tenning med 12 Volt, 14 Ampere timers batteri og 130 Watt dynamo.
Dekk foran – 3,25 x 19, bak – 4,00 x 18
Bremser Hydraulisk skive med flytende kaliper.
Foran – 11,8" dia, bak - 10,4" dia.
Ramme Sveiset og kileformet dupleksrørholder.
Fjæring Teleskopisk forgaffel.
Diameter på gaffelrør
34 mm Yamaha TX-500/A/ XS-500B (73-75)
35 mm Yamaha XS-500 C/D/E (76-78 )
Svingbar bakgaffel med fjærforspenningsjustering.
Foraksel Diameter 17mm XS500 76-78
Bakaksel Diameter 20mm XS500 76-78
Dimensjoner Akselavstand 55 tommer 1397 mm
Setehøyde 33″ 838mm
Bakkeklaring 7 tommer 178 mm
Snusirkel 15′ 6″ 4724mm
Hjulvinkel 62,5 grader,
Trail 4,6" 117mm
Vekt (inkl. 1 gallon drivstoff) 448lb 203Kgs
Tankkapasitet 3,2 gallons 14,6 liter
Pris (ny) GBP 839 inkl. mva i 1976
Motor og andre fakta
Ventilklaringer (kald) Innsug 0,15 – 0,20 mm Eksos 0,20 – 0,25 mm
Balansekjede Fri slakk 5 – 7 mm
Motorolje Kapasitet 3,0 liter Grade 20W/40
Dekk foran Størrelse 3,25 x 19 4PR Trykk 23 psi (1,6 kg/cm2) normal 28 psi (2,0 kg/cm2) høyhastighetskjøring
Dekk bak Størrelse 3,50 x 18 4PR TX500/XS500B 4,00 x 18 4PR XS500C/D/E Trykk 28 psi (2,0 kg/cm2) normal 33 psi (2,3 kg/cm2)
Tennplugger Type NGK – DR8ES DENSO – X24ESR-U Avstand 0,6 – 0,7 mm
Kontaktbrytere (stifter) Part No – Venstre 371-81621-10 Part No – Høyre 371-81622-10 Avstand 0,30 – 0,45 mm
Forgaffel olje Kapasitet 147cc Grade 10W/30
Batteri Klassifisering 12V 14Ah Typer GS – 12N14-3A YUASA – YB14-L
Lyspærer Hovedlykt 50/40 watt Baklykt 8 watt Blinklys 23 watt Blinklys 27 watt Blinklys 3 watt Nøytral indikatorlampe 3 watt Fjernlys indikatorlampe 3 watt Speedometerlampe 3 watt Turtellerlampe 3 watt
Sikringer Hovedsikring 20 amp Tennkrets 10 amp Blinkende indikatorer 10 amp Lyskrets 10 amp Reservesikringer 10 amp og 20 amp
Batteri fra Sønnak / Exide Batterispesialisten Kløfta:
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/12N14-3A
Tekniske tips.
Balansekjede må kontrolleres med jevne mellomrom. Forsømmelse av kjedestramming vil føre til slitasje på tannhjulet som er montert på enden av veivakselen. Det vil kreve en komplett motor reparasjon for å utbedre.
Veivhusdekselpakninger. Det er sannsynligvis tryggere å oppgi hvilken side du trenger en pakning til og ikke bare oppgi delenummeret. Veivhusdekselpakning Delenummer 371- Delekatalog Venstre deksel = 371-15462-02 Høyre deksel = 371-15451-01 1H2- Delekatalog Venstre deksel =371-15451-01 Høyre deksel = 371-15451-02
Oljefiltre. Det originale oljefilteret er ikke lenger tilgjengelig. Et alternativ er å montere erstatningsfiltersett. «XS500 Oil Filter Conversion Kit» Dette settet inneholder en ny oljefilteradapterplate, pakning og spin-on oljefilter. Denne oppdateringen betyr at et lett tilgjengelig oljefilter nå kan brukes, eksempel på filter som passer «Hiflofiltro 204» for XS500 1975-1979
XS500 Oil Filter Conversion Kit:
https://yambits.co.uk/xs500-oil-filter- ... 06854.html
Informasjon er hentet av egenerfaring og mal omskrevet fra følgende side:
https://xs500cafe.wordpress.com/fakta/70-2/
Modell TX500 År 1972 Modellkode Europa 371- Modellkode USA 371-
TX500A 1973 371- 371-
XS500B 1974 371- 371-
XS500C 1976 – 1H2-0 1J2-0
XS500D 1H2-1 1J2-1
XS500E – 1981 1H2-2 1J2-2
XS500C Fakta Motor 498cc (73 x 59,6 mm) dobbel overliggende kamaksel, 180 graders parallell twin med fire ventiler per sylinder. Lettmetall sylinderblokk og topplokk med sylinderforinger i støpejern, våtsumpsmøring. Kompresjonsforhold, 8,5 til 1. Påstått maksimal effekt, 48bhp @ 8500rpm. Forgassere Twin 38mm Mikuni CV med betjent kaldstartdyser, matet fra 2 separate drivstoffkraner (en hver side av tanken). Papir luftfilter.
Girkasse våt clutch og femtrinns girkasse.
Drives med 5/8 x 3/8 kjede.
Forhold – 17 foran, 43 bak.
Elektrisk Spole tenning med 12 Volt, 14 Ampere timers batteri og 130 Watt dynamo.
Dekk foran – 3,25 x 19, bak – 4,00 x 18
Bremser Hydraulisk skive med flytende kaliper.
Foran – 11,8" dia, bak - 10,4" dia.
Ramme Sveiset og kileformet dupleksrørholder.
Fjæring Teleskopisk forgaffel.
Diameter på gaffelrør
34 mm Yamaha TX-500/A/ XS-500B (73-75)
35 mm Yamaha XS-500 C/D/E (76-78 )
Svingbar bakgaffel med fjærforspenningsjustering.
Foraksel Diameter 17mm XS500 76-78
Bakaksel Diameter 20mm XS500 76-78
Dimensjoner Akselavstand 55 tommer 1397 mm
Setehøyde 33″ 838mm
Bakkeklaring 7 tommer 178 mm
Snusirkel 15′ 6″ 4724mm
Hjulvinkel 62,5 grader,
Trail 4,6" 117mm
Vekt (inkl. 1 gallon drivstoff) 448lb 203Kgs
Tankkapasitet 3,2 gallons 14,6 liter
Pris (ny) GBP 839 inkl. mva i 1976
Motor og andre fakta
Ventilklaringer (kald) Innsug 0,15 – 0,20 mm Eksos 0,20 – 0,25 mm
Balansekjede Fri slakk 5 – 7 mm
Motorolje Kapasitet 3,0 liter Grade 20W/40
Dekk foran Størrelse 3,25 x 19 4PR Trykk 23 psi (1,6 kg/cm2) normal 28 psi (2,0 kg/cm2) høyhastighetskjøring
Dekk bak Størrelse 3,50 x 18 4PR TX500/XS500B 4,00 x 18 4PR XS500C/D/E Trykk 28 psi (2,0 kg/cm2) normal 33 psi (2,3 kg/cm2)
Tennplugger Type NGK – DR8ES DENSO – X24ESR-U Avstand 0,6 – 0,7 mm
Kontaktbrytere (stifter) Part No – Venstre 371-81621-10 Part No – Høyre 371-81622-10 Avstand 0,30 – 0,45 mm
Forgaffel olje Kapasitet 147cc Grade 10W/30
Batteri Klassifisering 12V 14Ah Typer GS – 12N14-3A YUASA – YB14-L
Lyspærer Hovedlykt 50/40 watt Baklykt 8 watt Blinklys 23 watt Blinklys 27 watt Blinklys 3 watt Nøytral indikatorlampe 3 watt Fjernlys indikatorlampe 3 watt Speedometerlampe 3 watt Turtellerlampe 3 watt
Sikringer Hovedsikring 20 amp Tennkrets 10 amp Blinkende indikatorer 10 amp Lyskrets 10 amp Reservesikringer 10 amp og 20 amp
Batteri fra Sønnak / Exide Batterispesialisten Kløfta:
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/12N14-3A
Tekniske tips.
Balansekjede må kontrolleres med jevne mellomrom. Forsømmelse av kjedestramming vil føre til slitasje på tannhjulet som er montert på enden av veivakselen. Det vil kreve en komplett motor reparasjon for å utbedre.
Veivhusdekselpakninger. Det er sannsynligvis tryggere å oppgi hvilken side du trenger en pakning til og ikke bare oppgi delenummeret. Veivhusdekselpakning Delenummer 371- Delekatalog Venstre deksel = 371-15462-02 Høyre deksel = 371-15451-01 1H2- Delekatalog Venstre deksel =371-15451-01 Høyre deksel = 371-15451-02
Oljefiltre. Det originale oljefilteret er ikke lenger tilgjengelig. Et alternativ er å montere erstatningsfiltersett. «XS500 Oil Filter Conversion Kit» Dette settet inneholder en ny oljefilteradapterplate, pakning og spin-on oljefilter. Denne oppdateringen betyr at et lett tilgjengelig oljefilter nå kan brukes, eksempel på filter som passer «Hiflofiltro 204» for XS500 1975-1979
XS500 Oil Filter Conversion Kit:
https://yambits.co.uk/xs500-oil-filter- ... 06854.html
Informasjon er hentet av egenerfaring og mal omskrevet fra følgende side:
https://xs500cafe.wordpress.com/fakta/70-2/
Sist redigert av dypen den 24 mar 2025, 15:05, redigert 2 ganger totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Yamaha XS500D 1H2
Hva skal gjøres på faste service intervaller tid / km på XS500 …
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1