Motorsykler på veien …

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Omdal
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.

Re: Motorsykler på veien …

Legg inn av Omdal »

Jeg kjørte altid med refleksvest før. Nå har eg airbagvest i gul fluorescerende eller hva det heter. Egentlig litt rart at ikke synlighets klær/vest er påbudt??
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Spesielt bak ein diger vindskjerm og ledlys i front, i tillegg til tåkelys på veltebøyler....skulle no tatt seg ut..

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Legg inn av Nineball »

Min mening er at refleksvest er en overdrevet faktor. Er eksempelvis veldig mange fotgjengere som satser på dette, og etter noen vask er de praktisk talt ikke reflekterende i mørket. Om dagen har vester generelt blitt så vanlig at folk ikke registrerer de lenger.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Synes fortsatt det er for kaldt til å legge ut på de lange turene.
Men ble en tur med V7'ern til matbutikken i dag med en liten innlagt omvei hvor jeg la meg etter en MC på vei sørover fra den nye påkjøringa på Roa.
Etter å ha passert Shell og der fartsgrensa igjen er 80 syntes jeg fartsøkningen lot vente på seg så jeg jaget en cm. på rulla og freste forbi sykkelen.
Og sku' du ha sett :O ! Det var jammen meg en Moto Guzzi V85 TT, gitt :crazy: !!
Ganske sikkert en som hadde hentet den fra vinterlagringen på Hadeland MC og Fritid på Brandbu.

Rolig kjøring på føreren tydet på årets første tur. Vedkommende forsvant etter hvert fort i bakspeilene... :roll

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Selv kjører jeg helsvart dress, og har INGEN episoder (nestenulykker) der jeg kan si det hadde hjulpet meg med mer farge. Men så kjører jeg nesten bare landevei.
Syns den gule vesten ofte forsvinner litt bak omfangsrike sykler.
Hadde man hatt gulvest som gikk litt ut på skuldrene, hadde den nok vært mer synlig.
Omdal skrev: 24 mar 2025, 19:00 Jeg kjørte altid med refleksvest før. Nå har eg airbagvest i gul fluorescerende eller hva det heter. Egentlig litt rart at ikke synlighets klær/vest er påbudt??

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Canutus skrev: 31 mar 2025, 20:22 Selv kjører jeg helsvart dress, og har INGEN episoder (nestenulykker) der jeg kan si det hadde hjulpet meg med mer farge. Men så kjører jeg nesten bare landevei.
Syns den gule vesten ofte forsvinner litt bak omfangsrike sykler.
Hadde man hatt gulvest som gikk litt ut på skuldrene, hadde den nok vært mer synlig.
Omdal skrev: 24 mar 2025, 19:00 Jeg kjørte altid med refleksvest før. Nå har eg airbagvest i gul fluorescerende eller hva det heter. Egentlig litt rart at ikke synlighets klær/vest er påbudt??
I dag kjørte jeg faktisk i helsort skinndress og helsort karbonhjelm selv også.
Ingen betenkeligheter med det.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Nineball skrev: 24 mar 2025, 20:35 Min mening er at refleksvest er en overdrevet faktor.
Der var en kjørelærer heromkring som sa at en like godt kunne kjøre i svart for du måtte alltid kjøre som om ingen har sett deg. Han har et poeng men jeg tenker at om en gul vest gir deg 1% bedre odds så er det 1% til og ikke fra...

Jeg bruker alltid airbagvest og den er gul...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Refleksvest i tett trafikk gjør deg mye bedre sett. Skuldrer er mye mer synlig over biler enn lys og lignende. Ikke så mange av oss som har vindskjermer som er høyere enn skuldrene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar