Hei
Har en Honda fury 1300 som ikke vil starte. Starter går og motor dras rundt. Men etter ett par runder/sek så dør batteriet (Nytt batteri og toppladet)
Hadde også en merkelig ting på slutten av fjordåret, der jeg slo av tenninga, men den gikk fortsatt. Kan være jording, tenningslås, noen som har gode råd ?
Ellet tips hvordan finne det ut.
Ivar
Start/batteri problemer
-
- Innlegg: 335
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Start/batteri problemer
Er det nok CCA?
-
- Innlegg: 335
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Start/batteri problemer
Before you buy another wiring harness, pull the ignition cover off and check voltage in both off/run position. There is a possibility that the switch is bad. You turn the key off, but it may not be powering down completely. Check the voltage from the off position to the starter relay. The relay could be bad and it's keeping the starter solenoid hot all the time.
Fant dette på det store interweb..
Fant dette på det store interweb..
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 21 mar 2025, 07:18
- Motorsykkelen din: Honda vt1300cxa fury 2013
- Bosted: Vinterbro
Re: Start/batteri problemer
Takk for svar.
Fant det ut tror jeg, Nytt batteri fra bt var ikke i orden, så det var feilen. Satte i gammelt batteri, startet med en gang. Jævlig irriterende, brukte mye tid på og finne ut av det.
Ivar
Fant det ut tror jeg, Nytt batteri fra bt var ikke i orden, så det var feilen. Satte i gammelt batteri, startet med en gang. Jævlig irriterende, brukte mye tid på og finne ut av det.
Ivar
-
- Innlegg: 335
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Start/batteri problemer
Eg får Biltema til å teste før eg tar det med meg
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Start/batteri problemer
Har sett det før, ikke noe galt med Biltema i utgangspunktet, men de lader ikke batterier de har på lager.
I romtemperatur er det litt selvutlading og kommer de litt for lavt starter sulfateringsprosessen ganske tidlig.
Veldig tilfeldig hva man får av batteri der, var innom på BT i Elverum i fjor og da så jeg han i kassa måle spenningen på et batteri til de foran meg.
I romtemperatur er det litt selvutlading og kommer de litt for lavt starter sulfateringsprosessen ganske tidlig.
Veldig tilfeldig hva man får av batteri der, var innom på BT i Elverum i fjor og da så jeg han i kassa måle spenningen på et batteri til de foran meg.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Start/batteri problemer
Hvis batteriet er sulfatert så kan det vise god tomgangsspenning, men under belastning vil det feile. Altså å teste med voltmeter er ikke nok.
Jeg så mange sulfaterte batterier den tiden jeg jobbet som bilelektriker på 80-tallet. Når de først er blitt sulfatert kan de ikke reddes.
Jeg så mange sulfaterte batterier den tiden jeg jobbet som bilelektriker på 80-tallet. Når de først er blitt sulfatert kan de ikke reddes.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Start/batteri problemer
Man kan prøve å "kortslutte" polene på batteriet med en 60W 3 ohms motstand mens man måler spenningen. Da trekkes det ca. 5 ampere fra batteriet.
Hvis spenningen faller da så vet man at de ter defekt. Hvis ikke den faller så kan det fortsatt være defekt men krever høyere last.
En batteritester er nok uansett lettere og få tak i/låne enn en slik motstand uansett.
Hvis spenningen faller da så vet man at de ter defekt. Hvis ikke den faller så kan det fortsatt være defekt men krever høyere last.
En batteritester er nok uansett lettere og få tak i/låne enn en slik motstand uansett.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Start/batteri problemer
Evt. kan man jo bare koble til en 12V halogenpære. kanskje enda enklere :)