Hei
Har en Honda fury 1300 som ikke vil starte. Starter går og motor dras rundt. Men etter ett par runder/sek så dør batteriet (Nytt batteri og toppladet)
Hadde også en merkelig ting på slutten av fjordåret, der jeg slo av tenninga, men den gikk fortsatt. Kan være jording, tenningslås, noen som har gode råd ?
Ellet tips hvordan finne det ut.
Ivar
Start/batteri problemer
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Re: Start/batteri problemer
Er det nok CCA?
-
Before you buy another wiring harness, pull the ignition cover off and check voltage in both off/run position. There is a possibility that the switch is bad. You turn the key off, but it may not be powering down completely. Check the voltage from the off position to the starter relay. The relay could be bad and it's keeping the starter solenoid hot all the time.
Fant dette på det store interweb..
Fant dette på det store interweb..
-
- Motorsykkelen din: Honda vt1300cxa fury 2013
Takk for svar.
Fant det ut tror jeg, Nytt batteri fra bt var ikke i orden, så det var feilen. Satte i gammelt batteri, startet med en gang. Jævlig irriterende, brukte mye tid på og finne ut av det.
Ivar
Fant det ut tror jeg, Nytt batteri fra bt var ikke i orden, så det var feilen. Satte i gammelt batteri, startet med en gang. Jævlig irriterende, brukte mye tid på og finne ut av det.
Ivar
-
Eg får Biltema til å teste før eg tar det med meg
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Har sett det før, ikke noe galt med Biltema i utgangspunktet, men de lader ikke batterier de har på lager.
I romtemperatur er det litt selvutlading og kommer de litt for lavt starter sulfateringsprosessen ganske tidlig.
Veldig tilfeldig hva man får av batteri der, var innom på BT i Elverum i fjor og da så jeg han i kassa måle spenningen på et batteri til de foran meg.
I romtemperatur er det litt selvutlading og kommer de litt for lavt starter sulfateringsprosessen ganske tidlig.
Veldig tilfeldig hva man får av batteri der, var innom på BT i Elverum i fjor og da så jeg han i kassa måle spenningen på et batteri til de foran meg.
- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Hvis batteriet er sulfatert så kan det vise god tomgangsspenning, men under belastning vil det feile. Altså å teste med voltmeter er ikke nok.
Jeg så mange sulfaterte batterier den tiden jeg jobbet som bilelektriker på 80-tallet. Når de først er blitt sulfatert kan de ikke reddes.
Jeg så mange sulfaterte batterier den tiden jeg jobbet som bilelektriker på 80-tallet. Når de først er blitt sulfatert kan de ikke reddes.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Man kan prøve å "kortslutte" polene på batteriet med en 60W 3 ohms motstand mens man måler spenningen. Da trekkes det ca. 5 ampere fra batteriet.
Hvis spenningen faller da så vet man at de ter defekt. Hvis ikke den faller så kan det fortsatt være defekt men krever høyere last.
En batteritester er nok uansett lettere og få tak i/låne enn en slik motstand uansett.
Hvis spenningen faller da så vet man at de ter defekt. Hvis ikke den faller så kan det fortsatt være defekt men krever høyere last.
En batteritester er nok uansett lettere og få tak i/låne enn en slik motstand uansett.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Evt. kan man jo bare koble til en 12V halogenpære. kanskje enda enklere :)