'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

@Dypen Planen er ikke å kjøre racing :D

De første årgangene av XVZ produsert i 1983-85 er kjent for å ha svake bremser. Fra 1986 ble frambremsene endret.

For å gjøre bremsene så bra som mulig anbefales det stålomspundne bremseslanger og å koble ut antidiven som blir aktivert av bremsene. Jeg planlegger å gjøre begge disse tiltakene når jeg først skal bytte slangene. Utkobling av antidiven krever bytte til progressive fjærer i demperne foran.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

GSXR-Erling skrev: 09 nov 2024, 17:27 Kjøpte av disse, meget rask levering.
Feks:
https://www.probrake.de/stahlflex-brems ... 1990-vorne
Takk, skal sjekke disse.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av GSXR-Erling »

Ja, den antidiven stjeler nok følelse, trykk og effekt
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Tror nok bare bytte av slangene og skikkelig moderne klosser gjør susen-antidiven kan du nok la være.

Organiske gir best "bitt" og bremseeffekt når kalde, men ved hard kjøring/regn er sintrede bedre-men krever litt oppvarming for best friksjon.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

mekkern skrev: 10 nov 2024, 11:54 Organiske gir best "bitt" og bremseeffekt når kalde, men ved hard kjøring/regn er sintrede bedre-men krever litt oppvarming for best friksjon.
Jeg har lurt litt på dette med forskjellen på ulike typer bremseklosser. Veldig nyttig info du kommer med her. Tror kanskje organiske passer meg best, sykkelen er en rendyrket cruiser og blir ikke kjørt veldig sportslig.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Men samtidig er den forholdsvis tung og har mange kg å stoppe så varmen kommer fort.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av GSXR-Erling »

Liker Brembo Røde på gata.
Ikke velg Carbon hvertfall, de trenger Varme for skikkelig bitt.
Et smart triks i Racing, er å kjøre ene siden Carbon og andre Sinter.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da er vedlikeholdssesongen i gang. Mye greier har blitt kjøpt inn i løpet av vinteren.
IMG_5267.jpeg
Ting som skal gjøres før kjøresesongen:
  • Bytte tetninger i vannpumpa
  • Bytte membraner i forgasserne
  • Bytte bremesslanger og pakke om calipere med nye tetninger og nye bremseklosser
  • Nye dekk som er ankommet dekkforhandleren
  • Diverse småplukk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Da er det bare å kose seg i garasjen :thumleft Ser du har overhalingskit til vannpumpa, er vannpumpa integrert i motor’n … Forgassermembraner er med stempel, det var kjekt. Svarte stålspunnede bremseslanger ser bra ut. Fikk du samme dekk produsent foran og bak … Renseblad for simmringer forgaffel er også på plass.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Dekkene blir Michelin Commander II forran og Commander III bak. Så nesten samme. Framdekk i dimensjon 120/90-18 for touring begynner å bli vanskelig å finne. Jeg måtte gå ned til 110 bredde.

Vannpumpa er allerede overhalt og montert tilbake igjen. Sitter som sidedeksel lengst frem på høyre side av motoren.
IMG_5269.jpeg
Strippet og rengjort (i alle fall sånn noen lunde) pumpehus. Ny impeller av aluminium til erstatning for gammel av plast. Mekanisk tetning mot kjølevann og simmering mot olje.

Nyservet pumpe
IMG_5270.jpeg
Forgassermembranene med stempel ble kjøpt fra Kina, betalte kr 400 for et sett på fire. Kvaliteten vet jeg jo ikke enda, men til den prisen er det verdt et forsøk. Tror OEM fra Yamaha koster kr 900/stk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Det var bra du fikk to av samme dekkmerke, har søkt litt på dekk dimensjoner 110/90-18 og 140/90-18 for din sykkel men ikke lett å finne og ikke mye å velge blant. Finner fordekk en plass og bakdekk ett annet sted … Monterte du 140/90-18 bak?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

140/90-16 bak, som er original dimensjon. 18 tomms tror jeg det blir vanskelig å få til å passe 😉
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

1984 model har 18 tommer bak … finner ikke spec på 1985 model …

https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 00td_l.htm
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 245
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Tror nok det er en trykkleif i den oversikten. 1. generasjon XVZ (1200/1300) produsert frem til 1994 hadde alle 16 tomms bakhjul og 18 framme.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Ja nå fant jeg to andre sider, begge med 16 tommer bakhjul :thumleft

https://bikez.com/motorcycles/yamaha_xvz_12_t_1984.php
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar