Kjøring på fjellovergang fra øst til vest
Kjøring på fjellovergang fra øst til vest
Skal hente en sykkel jeg har kjøpt i området rundt Otta/Dombås.
Tenkte å kjøre den hjem til vestlandet rundt Haugesunds området, og lurte på hvilken vei som er mest "safe" å ta nå i begynnelsen av april?
Noen som vet om det er føre til å kjøre sykkel over noen av fjellovergangene øst-vest? Eller bør jeg kjøre "rundt" ned til Drammen og videre til sørlandet og vestover?
Tenkte å kjøre den hjem til vestlandet rundt Haugesunds området, og lurte på hvilken vei som er mest "safe" å ta nå i begynnelsen av april?
Noen som vet om det er føre til å kjøre sykkel over noen av fjellovergangene øst-vest? Eller bør jeg kjøre "rundt" ned til Drammen og videre til sørlandet og vestover?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Kjøring på fjellovergang fra øst til vest
Jeg vet ikke hvor robust du er, men det er ca. 60 mil fra Haugesund til otta. Temperaturene ligger javnt på rundt 0 grader. Det er grisekaldt og kjøre i slike temperaturer over så lang strekning.
Personlig, ville jeg ventet litt, men det er selvsagt opp til deg.
Over fjellet ville jeg vertfall ikke kjørt nå i april.
Personlig, ville jeg ventet litt, men det er selvsagt opp til deg.
Over fjellet ville jeg vertfall ikke kjørt nå i april.
Det blir E6 fra Otta til Oslo, deretter kjører du E18 til Mandal og opp til Haugesund. På dagtid er det gode temperaturer men kjølig tidlig morgen og kveld. Kjørte 350 kilometer nå på lørdag, helt ok med temperaturer på + 5 til 9 grader. Skal du kjøre så langt denne årstida må du være kledd veldig godt og gjerne vindtett utenpå kjøreklær, ville ikke kjørt over fjellet da synker gradestokken ytterligere. Uansett lykke til 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
@TT25 Velkommen til mcsiden.no 

dypen

- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Går muligens å shorte litt i Telemark og ta 42´n over Evje-Tonstad, men jeg hadde drøyd den litt til om jeg kunne.
Såpass langt i sånne temperaturer, så skal det litt til at ikke kulda siger inn.
Såpass langt i sånne temperaturer, så skal det litt til at ikke kulda siger inn.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Jeg ville helt klart ikke tatt turen over noen fjelloverganger med de temperaturene vi har nå.
Begynner man først å fryse på denne tiden av året ender man gjerne med en hardnakket vårforkjølelse som gjør at sesongen i verste fall må utsettes med flere uker
.
Snakker av egen erfaring...
Begynner man først å fryse på denne tiden av året ender man gjerne med en hardnakket vårforkjølelse som gjør at sesongen i verste fall må utsettes med flere uker

Snakker av egen erfaring...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
En ting er om man blir syk, men kjlreferdighetene samt reaksjonstiden faller drastisk når du sitter der og hutrer og fryser over fjellpartiene. Legg til muligens glatte veier, så har du oppskriften på en potensiell katastrofe.
60 mil ++ er dritlangt når det er så kaldt. Men legger du inn ett par overnattinger og unngår fjellpartiene får du trolig en fin tur hvos du kler deg godt og er heldig med været ellers.
Er du fersk med aykkellappen eller ikke har kjlrt mye sykkel, ville jeg nok ventet. Bestemmer du deg allikevel for å ta turen, så bruk god tid i det minste. Bruker du ett par dager som sagt og holder deg unna fjellpartiene og er helsig med været ellers kan det faktisk hende du får deg en fin tur.
Det er opp til deg, men det generelle rådet mitt blir nok og avvente litt til.
60 mil ++ er dritlangt når det er så kaldt. Men legger du inn ett par overnattinger og unngår fjellpartiene får du trolig en fin tur hvos du kler deg godt og er heldig med været ellers.
Er du fersk med aykkellappen eller ikke har kjlrt mye sykkel, ville jeg nok ventet. Bestemmer du deg allikevel for å ta turen, så bruk god tid i det minste. Bruker du ett par dager som sagt og holder deg unna fjellpartiene og er helsig med været ellers kan det faktisk hende du får deg en fin tur.
Det er opp til deg, men det generelle rådet mitt blir nok og avvente litt til.
Som @Bjerknez skriver, en overnatting gjør det hele enklere med en bedre opplevelse 

dypen

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kan være lurt å sjekke vei og føreforhold her:
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... ebkamera#/
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... ebkamera#/

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Fjelloverganger er det best å holde seg unna til langt ut i mai (selv midten av mai kan være ille nok). Så jeg er enig med @dypen. En ting er at det er kaldere i fjellet en i lavlandet, men i tillegg er det mye større fare for snøvær og dårlig føre.
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Låne henger til mc så er det plutselig mykje enklare
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Om det er på Otta du skal hente den er vel et alternativ Filefjell om tempen er nogenlunde, kjøre nedom Gjøvik og opp via Dokka til Fagernes, Voss, Odda-Haugesund.
Må sjekke veimeldinger for oppdatering
Må sjekke veimeldinger for oppdatering
- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
Jeg bor i Vinje i Telemark ca 500moh. Her har det vært opp i tosifret temp på dagtid flere ganger siste par ukene, og nettene er rundt null.
Har vært travel i det siste så har derfor ikke fått startet mc-sessongen, men ville nok ellers ha kjørt litt nå. Tidligste JEG har vært over Haukelifjell er 1.mai, men har flere ganger vært opp til Vågsli og ned igjen tidligere enn det.
Kulde kan en kle seg mot, så det er ikke temperaturen som er problemet med å kjøre over, men heller at det er +om dagen og - om natten.
Mange bilister kan si det er tørre fine veien over, MEN de legger nødvendigvis ikke merke til det ene stedet der det er litt rått og samtidig minusgrader, eller smeltevann som renner ut i vegen på ettermiddag, og fryser på natten og tiner ikke før godt utpå dagen igjen.
I år er det rekordlite snø her på 500moh, så det kan godt hende det går å kjøre over, men ville hatt lav terskel for å snu. Selv har jeg ikke vært lenger vest enn til Haukeligrend på en god stund, så kan ikke hjelpe med detaljer for høyere område nå.
Har vært travel i det siste så har derfor ikke fått startet mc-sessongen, men ville nok ellers ha kjørt litt nå. Tidligste JEG har vært over Haukelifjell er 1.mai, men har flere ganger vært opp til Vågsli og ned igjen tidligere enn det.
Kulde kan en kle seg mot, så det er ikke temperaturen som er problemet med å kjøre over, men heller at det er +om dagen og - om natten.
Mange bilister kan si det er tørre fine veien over, MEN de legger nødvendigvis ikke merke til det ene stedet der det er litt rått og samtidig minusgrader, eller smeltevann som renner ut i vegen på ettermiddag, og fryser på natten og tiner ikke før godt utpå dagen igjen.
I år er det rekordlite snø her på 500moh, så det kan godt hende det går å kjøre over, men ville hatt lav terskel for å snu. Selv har jeg ikke vært lenger vest enn til Haukeligrend på en god stund, så kan ikke hjelpe med detaljer for høyere område nå.
Før /utenfor sesong er det ingenting slår skaphenger med rampe og innvendig depotstøtte.
-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Det finnes Facebook grupper der du kan spørre folk om pris på transport av MC. Kanskje du kan få noen til å frakte den for deg?