Ny sesong i Nord.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
m.figenschou96
Motorsykkelen din: HD FXDF FatBob 08'

Ny sesong i Nord.

Legg inn av m.figenschou96 »

Nå begynner snart sesongen igjen oppe i Nord.
Og begynner smått og sent med klargjøringen. Har vært i planene å polere felgene og gi de nytt liv igjen. Og har endelig kastet meg i det.
Begge sidene foran har nå fått første runde og har litt pitting som trenger litt ekstra oppmerksomhet. Glemte å ta før og etter bilde, men tok et bilde av hver side på felgen, så det blir nesten det samme.
Jeg tenke jeg skal fjerne balanseringsvektene så jeg får polert over disse områdene også. Dekkene blir balansert på nytt når jeg får de nye dekkene.

Bilde
Bilde

Nye hjullager, dekk og olje + filter er på vei.

For-bremsen gir en ujevn bremseeffekt/pulserende følelse. Mistenker det er glide pinnene som er skitten så de skal få en gjennomgang(er ingen bevegelse på ytre del av skivene). Sjekker også for kast i skivene og om stemplene kommer fult og jevnt ut når man tar in håndtaket.

Spesial verktøy for å stramme beltet er også anskaffet.
Forhåpentligvis, skal jeg være klar før sesongen virkelig starter her.

Må også ærlig innrømme at jeg er temmelig misunnelig at dere har tørr asfalt!
Tidligere: Suzuki VZ 800 98'(solgt) | BMW R1200GS 07' (solgt)
Nåværende: Harley Davidson Dyna FXDF Fat Bob 08'
Ønsket: BMW R18 | HD Sportster S | Indian Sport Chief

Red Knights Norway 1

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Ny sesong i Nord.

Legg inn av dypen »

Ja vi har hatt tørr asfalt i lengre tid og min første tur i år var på 350 kilometer for over en uke siden :D Når du først skal legge på nye dekk så hvorfor ikke gi felgene en skikkelig shine og prikken over i’n nye hjullager og se over bremsene. Musikk i mine ører :twothumbs: Håper du får kjøre vær når sykkel’n er klar, lykke til :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
m.figenschou96

Da har jeg gått over felgene nok en gang, men denne gangen med en runde våtsandpapir for å bli kvitt den verste pittingen på felgen. Og de kom ut mye bedre enn det jeg fikk til før.
I tillegg har jeg fått byttet fordekk og balansert det. Verkstedet mener at forhjulet har vært "juksebalansert" tidligere.

Jeg har gjort litt research og funnet ut at bremseskivene på min Harley ikke er flytende, men semi-flytende. Så bremserens og rotering på bobbins eller naglene kommer ikke til å være til hjelp – "NICE!". Der forsvant en bekymring. Men det var også den letteste løsningen.

Utfordringen med å trekke hjullageret er, typisk nok, at ingen lokalt har utstyr for å trekke ut lagrene fra Harley-felger. Det krever "ekspansjonsbolt" (blindlagerutdrager) eller lagertrekker som går inn i lageret, mellom indre og ytre del – i selve kuleløpet.
Navspaceren var steintung å flytte på, og jeg orker ikke å ødelegge den ved å skrape den opp innvendig med flattjern eller lignende utstyr. Da setter jeg heller ting på pause til jeg får et utstyrssett.

Red Knights Norway 1

Brukeravatar
m.figenschou96

Ja, da er på dekk foran og bak byttet, lager er banket på foran og halvveis på bak.

Skiven bak viser tegn til at det har gått lit varmt, mistenker at noen har hvilt foten litt på bremsepedalen når de har kjørt(ikke meg). Bremseklossene var for så vidt også helt oppbrukt, så jeg fikk de nye i dag og settes på når bakhjulet settes på.
Og Bremsevæsken skal også byttes bak da jeg mistenker at væsken kan være noe svidd.

Tenkte jeg skulle undersøke litt hvorfor bremsehendelen var løs på styret, det ble bedre etter at jeg byttet bremselysbryter og fikk messing "spacern" bak bremselysbryteren godt på plass.
Jeg leste at stempelet i reservoaret kan sette seg litt fast og ikke komme helt ut.

Så tenkte jeg skulle ta på litt fett bare for å se om jeg fikk bevegelse. Men når jeg løsnet skruene og fikk av delene

Bilde

Bilde

Aiii, her var pakningen meget dårlig. Og antageligvis årsaken til at hendelen har så mye "play". Og det er et "STORT" mellomrom mellom stemplet og hendelen. Heldigvis ikke store jobben å overhale, var i tanken å bytte bremsevæske uansett, og er også så "heldig" at jeg ikke har ABS.

I tillegg ligger det en bestilling på et nytt lys, bytter ut det doble kjørelyset for en led bar. Får se hvordan det ser ut og hvor mye bedre det er enn det originale halogen lyset

Neste spørsmål som duker opp er jo selvfølgelig, passer batwingen med den nye lad baren? "håper det" prayer

Er lagrene installert riktig? Forhjulet virker som om sitter riktig.

Få bakhjulet balansert på nytt, klarte å slå av blyloddet mens jeg pusset bakhjulet. Kombinasjon av vann og aluminium på limet mens jeg skubber bort i det, var kanskje ikke en god kombo.

Red Knights Norway 1

Brukeravatar
m.figenschou96

Hær er nå for så vidt også veien utenfor huset. Sesongen har enda ikke nådd oss lengst nord.

Bilde

Red Knights Norway 1

Svar