Njæ...BC45 skrev: 31 mar 2025, 18:58Blir det mindre gris på felgen med fastmontert kjedesmører enn uten?AJ skrev: 31 mar 2025, 17:03Samme erfaring her med Tutoro Automatic Chainoiler.Domino skrev: 31 mar 2025, 15:59 Jeg har Scottoiler på min sykkel. Min erfaring er at kjedet må strammes mye sjeldnere når man har kjedesmører montert. Dersom du er i tvil er det jo bare å legge det inn som en fast oppgave, f.eks. hver gang du sjekker lufttrykket i dekkene.
Eneste fornuftige, slik jeg ser det, er kontinuerlig oljesmøring når metall mot metall er i drift. På samme måte som metall mot metall inni motoren.
Oljetilførsel på kjede og drev i åpent miljø, dvs. ikke lukket kjedekasse, vil alltid medføre oljeavkast på felgen. Tutorooppfinneren skriver rett ut på sine nettsider og i manualen at slik er det bare og påpeker samtidig at dette er et tegn på at systemet funker som det skal.
Men ! man må ikke nødvendigvis stille inn oljesmøreren som anbefalt av produsenten. Man trenger egentlig mindre olje enn anbefalt for å holde kjedet godt nok smurt. Og da blir det mindre olje på felgen.
Men du vil nok aldri unngå det helt med en oljesmører som Scottoiler, Tutoro og andre alternativer.