Mange fine MC-veier nord og ikke minst vestover fra Kristiansand, som Nordsjøveien Flekkefjord - Egersund på 44' en med avstikkere i Dalane og videre nord-vestover.
Henrika skrev: 02 apr 2025, 13:46
Hei alle sammen!!
Meg og samboer tenker å ha oss en lengre mc tur i Norge til sommeren.
Er det noen som har noen tips til en fin «løype» fra Kristiansand. Vi er åpne for alt.
På forhånd takk
Kristiansand er et meget fint utgangspunkt for lengre turer da dere slipper å passere Oslo for å komme til fjell og fjorder.
Kystriksveien fra flekkefjord mot Stavanger er super, og fra STavanger er det nesten bare å velge og vrake av fine småveier sørover langs kysten. Eller litt innover i landet for den saks skyld. Der er dere jo midt i smørøyet mer eller mindre :)
Sitter igjen med noen spørsmål, hvor langt oppover eller hvor lenge dere tenker å være på tur?
Om det er ønskelig med kyst, fjord, daler eller fjell...
Jeg har vel i løpet av siste to sesonger kjørt det meste av potensielle veier/ruter nordover fra Kristiansand, for i grove trekk er det egentlig ikke veldig mange "årer" i de første milene.
Vestkysten er jo fin den, ellers så vil den opp til Tonstad og videre mot Fidjeland by på muligheten til å få med seg Lysebotn. Derfra østover fjellet ned til Nomeland/Rysstad, som er en flott tur. På Tonstad er det et koselig bakeri hvor de har et konsept hvor du velger brød, deretter pålegg fra en meny (enormt utvalg), så skjærer de brød og smører på bestilling der og da. Kan anbefales!
Ellers så er vel Setesdal oppover Evje/Bygland osv. strakeste veien til fjellheimen midt i Norge, hotellet "Sølvgården" ved campingen på Rysstad er verdt et besøk om dere er på de kanter og vil ha et spisestopp, enten dere kommer over fra Lysebotn/Aadneram eller tar Setesdal opp er dere rett ved.
Sist sommer kjørte jeg også skien-Siljan og opp Lågendalen til Kongsberg, som igjen er et fint "springbrett" videre nordover eller vestover med flere alternativer, fire forgreninger egentlig. Jondalen-Gransherad-Tinnsjøen-Rjukan-over fjellet til Rauland, videre Haukeligrend (gjerne gamleveien utenom tunnelen) og ikke minst gamleveien over Røldalsfjellet (ta av før tunnelen ved alpinannlegget), fantastisk bra over der.
Odda og kanskje over til Hardanger?
Eller fra Kongsberg inn Jondal og østsiden av Tinnsjøen og Austbygdi-Sønstevatn er fint.
FV 40 vil også by på mye fine muligheter fra Geilo i flere retninger.
Veldig enig med Gammelsmurfen her.
Det som kan være en idé er å ta en transportetappe første dag, for i nærområdet har man vel kjørt eller vil komme til å kjøre mye (om du bor i Kristiansand da)
Jeg har laget en (cirka) ti dagers tur en en gruppe engelske kunder jeg skal guide i sommer.
Ruta går opp langs kysten, så litt i fjordene i ryfylket, hardanger og sogn, nordligste punkt er ca Trollstigen (de ville absolutt di)t, før vi tar en runde i fjellene lengre øst (Sognefjellvegen Tindevegen, Årdal/Tyin, Beito, over Jotunheimsvegen (rett nok en grusveg som er veldig kompakt, kan nesten kjøres som en afsaltveg) Espedalen og så ned og over Snertingdal, Dokka- Valdres, Golsfjellet og vestover Imingfjell, Dalen, Suleskard og indre sørlandet til Kristiansand.
Halve gleden med å dra på tur er jo selve planleggingen synes jeg. Sjekk Google maps og street view etc. og lag deg din egen rute og bygg egne erfaringer. Det er slett ikke sikkert andres favorittstrekninger er noe som tiltaler DEG. :)
Jeg vet ikke hvor langt nordover du har tenkt deg, men skal du mot Molde i disse trakter, så anbefaler jeg vertfall å legge ruten innom Øvre Årdal og ta Tindevegen mot Turtagrø og Sognefjellet i retning Lom. Det er nå vertfall min favorittstrekning. :)