Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
https://www.nrk.no/innlandet/avskiltet- ... 1.17370184
Har man hjemmel til dette? Det er det delte meininger om.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Neppe noen grunn til å tvile på om hjemmelen er på plass når det gjelder detteDAE skrev: 04 apr 2025, 17:56 https://www.nrk.no/innlandet/avskiltet- ... 1.17370184
Og med støymåler på kontrollstedet er det nok ikke særlig tvil om disse avskiltningene.
Slike kontroller har mange av oss, i all beskjedenhet, varslet om i flere år allerede vil komme også her i landet. Nå er vi altså der.
Var selv ute en tur i dag med V7'ern og la meg etter en H-D retning sørover på Rv. 4 hvor en (AD

For egen del interessant å registrere at da høyrehanda til H-D føreren fikk vridningsspasmer kom det mye lyd, men ikke særlig mye økt fartsøkning...

V7'ern var kjappere uten tvil

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
HD'er bråker gjerne mer enn dem går, hehe.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Som poden sa en gang: HD have mastered the art of converting fuel to noise without the annoying side effect of generating power...

-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Mye har skjedd på mer enn 10 år siden denne artikkelen ble publisert 23. januar 2015 kl. 11:33...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Men er den farlig å kjøre fordi den bråke litt?
Eller kan den få mangellapp istedet for avskiliting?
Tvile på dei avskilte bil med hull i potta
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Det handler neppe om hvorvidt det er farlig å kjøre med eller ikke, men om det er innenfor gjeldende regelverk eller ikke...DAE skrev: 04 apr 2025, 22:16 Men er den farlig å kjøre fordi den bråke litt?
Avskilting eller mangellapp...?
Vel, det er er et åpent spørsmål man antakelig stiller på taperlaget i forhold til Statens Vegvesen

Dessverre kan man kanskje legge til...

Nei, de har ikke lovhjemmel til dette. Men tipper de bruker effektøkning som påstand for å ta skiltene.DAE skrev: 04 apr 2025, 17:56 https://www.nrk.no/innlandet/avskiltet- ... 1.17370184
Støy i seg selv er ikke grunnlag for avskilting.
Biltilsynet og politiet skal bare påse at lovverket blir fulgt, men det er stor mangel på jus i de kretser.
Det menes mye om støy fra mc'er. Jeg har stor forståelse for at dette er irriterende og særlig i storbyer. Men hva bruker man denne lyden til ? Egentlig ingen ting. Det handler vel mer om å bli sett. Eller det kan være at det er et substitutt for liten pikk. Men kjører man mc for å bli sett eller for at det er morsomt/hyggelig/gøy osv ...eller? Jeg har en teori basert på Freud sine teorier. Jo mer støy man besørger fra eget kjøretøy, jo større er muligheten for at disse ikke ble sett som barn. Mc'n går ikke fortere fordi den støyer voldsomt. Jeg synes det er fullstendig meningsløst med overdreven støy og husk; en dag blir de rette personene lei. Og det er de som setter igang regelverksmølla. Så karmaen kommer og biter en selv i ræva på et tidspunkt. Trukket langt nok ut kan dette føre til at det blir forbudt å kjøre mc innenfor visse geografiske områder til bestemte tider. Ikke skyld på andre, det er kun bråkmakerene som kan lastes for dette men det blir alle som får ta støyten.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Bor selv med en del trafikk rundt oss, må ærlig innrømme jeg kan tolerere mye men det er sinnsykt irriterende når en lettvekter som støyer mer enn alt annet kjører frem og tilbake i gata spesielt på ettermiddag kveld. Nå i vår har jeg ikke sett eller hørt noe så kanskje han har kjøp bil 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Kanskje vi kan prøve og holde oss unna bruke av kjønnsorgan fraser her inne? Jeg tror ikke bråkepotter har noe med størrelsen på kjønnsorganet å gjøre.utc skrev: 07 apr 2025, 11:46 Det menes mye om støy fra mc'er. Jeg har stor forståelse for at dette er irriterende og særlig i storbyer. Men hva bruker man denne lyden til ? Egentlig ingen ting. Det handler vel mer om å bli sett. Eller det kan være at det er et substitutt for liten pikk. Men kjører man mc for å bli sett eller for at det er morsomt/hyggelig/gøy osv ...eller? Jeg har en teori basert på Freud sine teorier. Jo mer støy man besørger fra eget kjøretøy, jo større er muligheten for at disse ikke ble sett som barn. Mc'n går ikke fortere fordi den støyer voldsomt. Jeg synes det er fullstendig meningsløst med overdreven støy og husk; en dag blir de rette personene lei. Og det er de som setter igang regelverksmølla. Så karmaen kommer og biter en selv i ræva på et tidspunkt. Trukket langt nok ut kan dette føre til at det blir forbudt å kjøre mc innenfor visse geografiske områder til bestemte tider. Ikke skyld på andre, det er kun bråkmakerene som kan lastes for dette men det blir alle som får ta støyten.
Derimot tror jeg de som kjører bråkepottet gjør det av en til to grunner. Den ene grunnen for at dem tror dem blir sett og lagt merke til i trafikken fortere, og eller gjøre et intrykk av at motoren og eller kreftene i sykkelen man kjører er mer enn hva det er.
Jeg hadde selv bråkepotte å den første cruiseren jeg hadde. Den gangen synes jeg det var kult. Sikkert fordi jeg var fersk og synes det var kult med høy lyd.
Jeg har vel et ganske gjennomsnittlig kjønnsorgan og har hatt en særdeles fin oppvekst, så jeg tror ikke man skal legge for mye vekt på den påstanden.
-
Eg skremme hjorten med min...