Ta gjerne regnestykket for meg :)Jompa skrev: 21 aug 2024, 17:15Bjerknez skrev: 20 aug 2024, 06:41Hvoran havner Rocket inn i denne påstanden?Jompa skrev: 01 aug 2024, 22:26 Maksffekten betyr minimalt for bensinforbruk så lenge du ikke utnytter effekten.
Motorvolum og turtall i tillegg til luft- og rullemotstand er det som bestemmer.
Cruising i 90 km/t krever vel ca 20 hk, uansett type sykkel og motor.
Så ved jevn kjøring kan man ta motorvolum delt på to og gange med turtallet så ser man luftforbruket pr minutt.
Det går omtrent 1 kg bensin på 13 kg luft.
Motorvolumet er minst det doble av andre sykler, men den bruker generelt mer drivstoff enn lignende sykler med samme vekt og halvparten av volumet.
Et eksempel er min gamle Yamaha XVS 1300 cruiser. Vekten er omtrent den samme, motorvolumet er nesten halvert men bensinforbruket var vesentlig snillere på Yamahaen.
Når jeg ligger i typisk 80-90 km/t med Rocket har jeg under 2.000rpm på klokka…
Enkelt bare å regne ut.
(Motorvolum x omdr/min ) : 2
så har du ca luftforbruket pr minutt.
Antall kjørte minutter ( f eks 60) x luftforbruk/min = luftforbruket på en time.
Vekta av totalt luftforbruk : 13 så har du omtrent bensin forbruket på en time.
Må da gå utifra noenlunde jevn fart og ett gje nomsnittlig turtall.
2.500cc, 2.000rpm i marsjfart.
