På to hjul i Thailand
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Del 3 fra Siam Rip til Kampong Chhneng
Som nevnt i forrige innlegg ble vi advart mot for lange dagsetapper, så de planlagte 360 km ble til 225 km. Det viste seg at det var ett godt rd.
Etter en grei frokost var vi reiseklare syklene var pakket og klokka var litt over 9. Det var STOR trafikk ut av byen, det var fredag og Songkran trafikken var begynt. Det var biler og alle slags kjøretøy rundt oss på alle kanter. Lenge var jeg overbevist om at Thailand har de mest gærne og lite uutdannende sjåfører i verden. Kambodsja er verre. Her var det bare å følge godt med, stå på sitt og bruke hornet mye. De første 40 km hadde en snitt fart på rundt 50 km/t.
Etter 50 km kjørt ble det 4 felts vei av god standard, men det var tett trafikk og hastigheten ble ikke noe særlig større. For her var det fortsatt en blanding av forskjellige kjøretøy, 2 hjuls traktorer, små 100 – 125 ccm motorsykler med hengere, unge tøffinger på trimmede små sykler med selvmord i blikket som gjorde alt for å tjene noen meter, busser og overlessede lastebiler og trailere. Alle kjempet om de beste plassene på veien. For oss var det om å gjøre å overleve.
Etter to timer og rundt 100 km kjørt var det pause. Termometeret viste rundt 40 grader, da smakte det med iskaldt vann og iskrem. En pølse ble det også. Dermed var lunchen unnagjort og det var ut på veien igjen.
Etter noen kilometer tok vi av fra 4n feltsveien og inn vanlig 2 felts vei, her var det mye mindre trafikk og mer behagelig å kjøre. Men hvor lange var vi i det paradiset? Ikke særlig lenge. Både Calimoto og Google varslet om neste til høyre. Neste til høyre viset seg å være en skikkelig dirt road. Ikke grus, nei her snakker vi jordvei, og i følge kartet skulle vi kjøre på denne omtrent 60 km. Dannys kone som ikke er en veldig dyktig og erfaren mc fører og som i tillegg kjører Honda Rebel, en sykkel som ikke trives på slikt underlag, sa hun ville kjøre i sitt eget tempo uten at vi stresset henne. Slik ble det. To Africa Twin kjørt først. Det var støvete og noen ganger møte vi lastebiler og pickuper som kastet så mye støv at vi kjørte i blinde. Men. Det var jævlig morro. Africa Twinen koste seg på underlaget og sjåføren, meg selv, smilte inne i hjelmen. Passasjeren min derimot, hun var ikke så begeistret. Etter 60 km var det ett kryss, asfalt vei til høyre mer dirtroad til venstre. Vi skulle til venstre. Vi fant en liten butikk kjøpte oss vann og ventet på Dannys kone. Hum kom etter 20 minutter og både hun og sykkel var like hele.
De neste milene bød på en blanding av dirtroad og dårlig asfalt. Her var det også en del lokal trafikk så det gikk ikke fort. Kartet viste vei ut i en innsjø. Jeg tenkte at enten var det laget en fylling til å kjøre på eller å var det ferge. Det var ferge. Billett for mc og to personer 4181 Rielar som tilsvarer drøye 10 nkr. Ikke dyrt. Fergeturen varte en halvtimes tid og det var deilig med en båttur. Det må nevnes at det var ingern fergekai her. Båten ble kjørt inn på land rampen ble senket og så var det opp en bratt skråning for å komme opp på veien. Tror dette kanskje er en utfordring i regnvær, men nå var det tørt og ingen problemer hverken for oss eller bilene.
Nå var vi nesten fremme og de siste kilometrene gikk i tett trafikk. Klokka var nesten 16 og det hadde vørt en lang dag på veien. Takk og pris for at vi fulgte rådet og valgte en kortere rute.
Sykkelen ble parkert og vi sjekket inn.
Den dusjen jeg hadde etter innsjekk er nok en av de beste jeg noen gang har hatt. Støvete og svett som jeg var. Hotellet hadde ingen restaurant så vi ruslet ut for å finne middag og kaldt øl. Parkeringsplassen foran hotellet ble spylt i det vi gikk og jammen hadde ikke han som spylte spylt av det meste av støvet på sykkelen min. Jeg takket han for det og han sa når vi kom tilbake kunne jeg trille sykkelen inn i resepsjonen, den var tryggere der. God service. Noe særlig mer er det ikke å si om Kampong Chhneng, en middels stor by uten noen store atraksjoner. For oss en natts pause. Joda vi fant øl og mat på markedet. Grillet and og kaldt Kambodsja øl slett ikke værst
Som nevnt i forrige innlegg ble vi advart mot for lange dagsetapper, så de planlagte 360 km ble til 225 km. Det viste seg at det var ett godt rd.
Etter en grei frokost var vi reiseklare syklene var pakket og klokka var litt over 9. Det var STOR trafikk ut av byen, det var fredag og Songkran trafikken var begynt. Det var biler og alle slags kjøretøy rundt oss på alle kanter. Lenge var jeg overbevist om at Thailand har de mest gærne og lite uutdannende sjåfører i verden. Kambodsja er verre. Her var det bare å følge godt med, stå på sitt og bruke hornet mye. De første 40 km hadde en snitt fart på rundt 50 km/t.
Etter 50 km kjørt ble det 4 felts vei av god standard, men det var tett trafikk og hastigheten ble ikke noe særlig større. For her var det fortsatt en blanding av forskjellige kjøretøy, 2 hjuls traktorer, små 100 – 125 ccm motorsykler med hengere, unge tøffinger på trimmede små sykler med selvmord i blikket som gjorde alt for å tjene noen meter, busser og overlessede lastebiler og trailere. Alle kjempet om de beste plassene på veien. For oss var det om å gjøre å overleve.
Etter to timer og rundt 100 km kjørt var det pause. Termometeret viste rundt 40 grader, da smakte det med iskaldt vann og iskrem. En pølse ble det også. Dermed var lunchen unnagjort og det var ut på veien igjen.
Etter noen kilometer tok vi av fra 4n feltsveien og inn vanlig 2 felts vei, her var det mye mindre trafikk og mer behagelig å kjøre. Men hvor lange var vi i det paradiset? Ikke særlig lenge. Både Calimoto og Google varslet om neste til høyre. Neste til høyre viset seg å være en skikkelig dirt road. Ikke grus, nei her snakker vi jordvei, og i følge kartet skulle vi kjøre på denne omtrent 60 km. Dannys kone som ikke er en veldig dyktig og erfaren mc fører og som i tillegg kjører Honda Rebel, en sykkel som ikke trives på slikt underlag, sa hun ville kjøre i sitt eget tempo uten at vi stresset henne. Slik ble det. To Africa Twin kjørt først. Det var støvete og noen ganger møte vi lastebiler og pickuper som kastet så mye støv at vi kjørte i blinde. Men. Det var jævlig morro. Africa Twinen koste seg på underlaget og sjåføren, meg selv, smilte inne i hjelmen. Passasjeren min derimot, hun var ikke så begeistret. Etter 60 km var det ett kryss, asfalt vei til høyre mer dirtroad til venstre. Vi skulle til venstre. Vi fant en liten butikk kjøpte oss vann og ventet på Dannys kone. Hum kom etter 20 minutter og både hun og sykkel var like hele.
De neste milene bød på en blanding av dirtroad og dårlig asfalt. Her var det også en del lokal trafikk så det gikk ikke fort. Kartet viste vei ut i en innsjø. Jeg tenkte at enten var det laget en fylling til å kjøre på eller å var det ferge. Det var ferge. Billett for mc og to personer 4181 Rielar som tilsvarer drøye 10 nkr. Ikke dyrt. Fergeturen varte en halvtimes tid og det var deilig med en båttur. Det må nevnes at det var ingern fergekai her. Båten ble kjørt inn på land rampen ble senket og så var det opp en bratt skråning for å komme opp på veien. Tror dette kanskje er en utfordring i regnvær, men nå var det tørt og ingen problemer hverken for oss eller bilene.
Nå var vi nesten fremme og de siste kilometrene gikk i tett trafikk. Klokka var nesten 16 og det hadde vørt en lang dag på veien. Takk og pris for at vi fulgte rådet og valgte en kortere rute.
Sykkelen ble parkert og vi sjekket inn.
Den dusjen jeg hadde etter innsjekk er nok en av de beste jeg noen gang har hatt. Støvete og svett som jeg var. Hotellet hadde ingen restaurant så vi ruslet ut for å finne middag og kaldt øl. Parkeringsplassen foran hotellet ble spylt i det vi gikk og jammen hadde ikke han som spylte spylt av det meste av støvet på sykkelen min. Jeg takket han for det og han sa når vi kom tilbake kunne jeg trille sykkelen inn i resepsjonen, den var tryggere der. God service. Noe særlig mer er det ikke å si om Kampong Chhneng, en middels stor by uten noen store atraksjoner. For oss en natts pause. Joda vi fant øl og mat på markedet. Grillet and og kaldt Kambodsja øl slett ikke værst
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Del 4 fra Kampong Chhneng til Kep
Nok en etappe på rundt 250 km. En etappe som skulle ta oss til Kep like ved grensen til Vietnam og ved havet, the gulf of Thailand. Her kunne vi se kysten av Malaysia i det fjerne.
Nok en gang stor trafikk og mye rar kjøring. Kambodsja har mindre trafikkdrepte enn Thailand og det tror jeg kommer av at her bruker de fleste på 2 hjul hjelm. For oppførsel i trafikken samt kjøreferdigheter er verre her. Nok en gang kom vi fram uten ulykker, men det var ett par ganger det virkelig var hard bremsing samt noen unnamanøvre. Veien var nok en gang en blanding av strøken motorvei med 90 km/t fartsgrense vanlig landevei og ca 50 km dirtroad. Det ble derfor heller ingen høy snitt hastighet på denne etappen heller. Vi dro ved 8 tiden og parkerte på resorten i Kep rundt 13:00. Tilsammen hadde vi nok 45 minutters pause så 250 km på litt over 4 timers kjøring gir ca 60 km/t i snitt. Når dette skrives er vi fortsatt i Kep. Vi velger å ligge i ro til nyttårsfeiringen har lagt seg. Kep er en hyggelig liten by med det meste vi trenger innen gangavstand fra resorten. Vi koser oss med basseng god mat og godt drikke. I morgen onsdag tar vi fatt på neste etappe den er på hele 27 km (ja du leste riktig) vi forflytter oss kun til neste by hvor vi skal tilbringe 2 netter. Dette foor å være sikre på at den værste trafikken har lagt seg når vi setter kursen hjemover. Da er etappene planlagt til 350 - 400 km om dagen. Reisefølget har kjørt der før og det er gode veier og ingen dirtroads så det burde la seg gjennomføre. Vi må være ute av Kambodsja senest neste onsdag 23.april, da går visumet til motorsyklene ut.
Nok en etappe på rundt 250 km. En etappe som skulle ta oss til Kep like ved grensen til Vietnam og ved havet, the gulf of Thailand. Her kunne vi se kysten av Malaysia i det fjerne.
Nok en gang stor trafikk og mye rar kjøring. Kambodsja har mindre trafikkdrepte enn Thailand og det tror jeg kommer av at her bruker de fleste på 2 hjul hjelm. For oppførsel i trafikken samt kjøreferdigheter er verre her. Nok en gang kom vi fram uten ulykker, men det var ett par ganger det virkelig var hard bremsing samt noen unnamanøvre. Veien var nok en gang en blanding av strøken motorvei med 90 km/t fartsgrense vanlig landevei og ca 50 km dirtroad. Det ble derfor heller ingen høy snitt hastighet på denne etappen heller. Vi dro ved 8 tiden og parkerte på resorten i Kep rundt 13:00. Tilsammen hadde vi nok 45 minutters pause så 250 km på litt over 4 timers kjøring gir ca 60 km/t i snitt. Når dette skrives er vi fortsatt i Kep. Vi velger å ligge i ro til nyttårsfeiringen har lagt seg. Kep er en hyggelig liten by med det meste vi trenger innen gangavstand fra resorten. Vi koser oss med basseng god mat og godt drikke. I morgen onsdag tar vi fatt på neste etappe den er på hele 27 km (ja du leste riktig) vi forflytter oss kun til neste by hvor vi skal tilbringe 2 netter. Dette foor å være sikre på at den værste trafikken har lagt seg når vi setter kursen hjemover. Da er etappene planlagt til 350 - 400 km om dagen. Reisefølget har kjørt der før og det er gode veier og ingen dirtroads så det burde la seg gjennomføre. Vi må være ute av Kambodsja senest neste onsdag 23.april, da går visumet til motorsyklene ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er klart for første etappe på vei tilbake mot Thailand igjen. på onsdag kjørte vi 27 km fra Kep til Kampot, en annerledes by enn nabobyen. Her var det høyere partyfaktor og mer liv. Tror nok det blir flere turer hit senere.
I dag kjører vi fra Kampot til KKampong Cham , 300 km på det som skal være fine veier. Kameraten kjørte denne etappen i januar. Så får trafikken avgjøre hvor raskt det bli.
Det er overskyet rundt 28 grader og vi kjører om en time.
Vi har blitt enige om å legge inn en ekstra natt i Siam Rep på vei hjem. Dette fordi vi regner med minst 2 timer på grensen og den siste etappen var i utgangspunktet 370 km, og siden vi ikke liker å kjøre i mørket blir det slik.
I dag kjører vi fra Kampot til KKampong Cham , 300 km på det som skal være fine veier. Kameraten kjørte denne etappen i januar. Så får trafikken avgjøre hvor raskt det bli.
Det er overskyet rundt 28 grader og vi kjører om en time.
Vi har blitt enige om å legge inn en ekstra natt i Siam Rep på vei hjem. Dette fordi vi regner med minst 2 timer på grensen og den siste etappen var i utgangspunktet 370 km, og siden vi ikke liker å kjøre i mørket blir det slik.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Kampong Cham og Battambang
Da er ytterligere 800 km tilbakelagt i dette, for meg, spennende og hyggelige landet. Turen fra Kampot til Kampong Cham var første etappe på lenge hvor det var asfalt hele veien, det betydde ikke at det gikk fortere av den grunn. Det var VELDIG mye trafikk og til tider køkjøring. Kambodsjas trafikk er som tidligere skrevet kaotisk og i mine øyne ganske farlig. Her er det mange på både to og fire hjul som aldri burde vært i trafikken. På denne etappen så vi den første alvorlige ulykken på turen. En motorsykkel i 125 ccm klassen tok en usving bilen som kom i mot traff han vedkommende var en av de få vi har sett som ikke brukte hjelm. Hodet hans ble knust. Blod og hjerne spredt utover veien. Død på stedet. Med hjelm hadde han muligens overlevd. Ikke noe vakkert syn, men har sett tilsvarende i Thailand mange ganger.
Vi kom fram til Kampong Cham sent på ettermiddagen. Hva er det å si om Kampong Cham? Svært lite, en by som vi valgte rett og slett fordi vi måtte finne ett sted å overnatte. Byen har en fin promenade langs Mekong, en flott bro restauranter som serverer Kambodsjansk mat og litt til. Tror ikke jeg drar tilbake dit. Etter en natts søvn startet vi før klokka 8 på veien til Battambang, en tur på 350 km. Ut av Kampong Cham gikk greit, det var jo tross alt lørdag. Etter en kilometer var det dirtroad og den skulle vare i rundt 60 kilometer. Her var det ekstremt mye støv bortsett fra de stedene hvor de hadde vannet veien, her var det til gjengjeld fryktelig glatt. Men vi kom fra det uten uhell. Det må nevnes at de holder på å bygge motorvei her som nok er ferdig om ett års tid. Etter rundt 60 kilometer og dirtroad var det vanlig landevei en stund før vi ble ledet inn på 4 felts vei. Det ble 4 felts vei helt til Battamberg. For første gang på turen kunne cruisekontrollen settes på 110 og det var bare å nyte turen. Kjedelig? Tja, kanskje, men når det er rundt 40 grader er det hyggelig med rask vei og lite trafikk. Battamberg er kjent for sin lokale pepper som har en unik smak pga jordsmonnet her. Vi skal snart ut å spise frokost og da skal jeg se om jeg kan få kjøpt noe pepper.
Etter frokost er det klart for nest siste etappe som går til Sian Rep. Kun 175 kilometer i dag.
I morgen går turen hjem til Thailand. Så må det bestilles service slik at sykkelen er klar til neste tur.
Da er ytterligere 800 km tilbakelagt i dette, for meg, spennende og hyggelige landet. Turen fra Kampot til Kampong Cham var første etappe på lenge hvor det var asfalt hele veien, det betydde ikke at det gikk fortere av den grunn. Det var VELDIG mye trafikk og til tider køkjøring. Kambodsjas trafikk er som tidligere skrevet kaotisk og i mine øyne ganske farlig. Her er det mange på både to og fire hjul som aldri burde vært i trafikken. På denne etappen så vi den første alvorlige ulykken på turen. En motorsykkel i 125 ccm klassen tok en usving bilen som kom i mot traff han vedkommende var en av de få vi har sett som ikke brukte hjelm. Hodet hans ble knust. Blod og hjerne spredt utover veien. Død på stedet. Med hjelm hadde han muligens overlevd. Ikke noe vakkert syn, men har sett tilsvarende i Thailand mange ganger.
Vi kom fram til Kampong Cham sent på ettermiddagen. Hva er det å si om Kampong Cham? Svært lite, en by som vi valgte rett og slett fordi vi måtte finne ett sted å overnatte. Byen har en fin promenade langs Mekong, en flott bro restauranter som serverer Kambodsjansk mat og litt til. Tror ikke jeg drar tilbake dit. Etter en natts søvn startet vi før klokka 8 på veien til Battambang, en tur på 350 km. Ut av Kampong Cham gikk greit, det var jo tross alt lørdag. Etter en kilometer var det dirtroad og den skulle vare i rundt 60 kilometer. Her var det ekstremt mye støv bortsett fra de stedene hvor de hadde vannet veien, her var det til gjengjeld fryktelig glatt. Men vi kom fra det uten uhell. Det må nevnes at de holder på å bygge motorvei her som nok er ferdig om ett års tid. Etter rundt 60 kilometer og dirtroad var det vanlig landevei en stund før vi ble ledet inn på 4 felts vei. Det ble 4 felts vei helt til Battamberg. For første gang på turen kunne cruisekontrollen settes på 110 og det var bare å nyte turen. Kjedelig? Tja, kanskje, men når det er rundt 40 grader er det hyggelig med rask vei og lite trafikk. Battamberg er kjent for sin lokale pepper som har en unik smak pga jordsmonnet her. Vi skal snart ut å spise frokost og da skal jeg se om jeg kan få kjøpt noe pepper.
Etter frokost er det klart for nest siste etappe som går til Sian Rep. Kun 175 kilometer i dag.
I morgen går turen hjem til Thailand. Så må det bestilles service slik at sykkelen er klar til neste tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Tilbake i Thailand og heimen etter 12 flotte dager i Kambodsja. Dette er ett land jeg vil se mer av, så det blir nok ny tur dit om ikke lenge.
Siste etappe gikk fra Siam Rep og hjem, en etappe på kun 244 km. Helt riktig jeg bor ganske nær grensen. Det var lite trafikk da vi forlot Siam Rep det ruslet av gårde i rundt 80 km/t, passe fart på en landevei tilnærmet norsk standard, dvs godt hull som er lappet med asfalt og ikke alltid vellykket. Det store spørsmålet på denne etappen, hvordan er det på grensen når vi skal motsatt vei? Joda det gikk unna på en drøy halvtime denne gangen. Det var lite folk der og dermed ikke noe særlig kø. Først til Kambodsja tollen, levere inn mitt midlertidige vognkort og få igjen mitt originale. Neste Kambodsja imigration, stemple ut av landet, de hadde litt datatrøbbel men de fikk det til. Så kunne jeg kjøre motorsykkelen inn til Thailandsk side og parkere der. Først imigration bli stemplet inn i Thailand så kjøre motorsykkelen bort til tollen og levere ett papir der skrev under på at det var min sykkel også ferdig.
En drøy time etter dette var jeg hjemme.
Fredag er det 18 000 km service hos Honda i Buriram, min siste gratis service.
17. mai er det stort treff med Isan Riders med påfølgende felles tur. Her har jeg og kameraten tenkt å være med på møtet og festen. Fellesturen til Isan Riders går til steder vi har kjørt mye allerede, så derfor har vi tenkt oss inn i Laos i stedet. Kameraten driver nå å sjekker ut reiseruter og annet praktisk
Siste etappe gikk fra Siam Rep og hjem, en etappe på kun 244 km. Helt riktig jeg bor ganske nær grensen. Det var lite trafikk da vi forlot Siam Rep det ruslet av gårde i rundt 80 km/t, passe fart på en landevei tilnærmet norsk standard, dvs godt hull som er lappet med asfalt og ikke alltid vellykket. Det store spørsmålet på denne etappen, hvordan er det på grensen når vi skal motsatt vei? Joda det gikk unna på en drøy halvtime denne gangen. Det var lite folk der og dermed ikke noe særlig kø. Først til Kambodsja tollen, levere inn mitt midlertidige vognkort og få igjen mitt originale. Neste Kambodsja imigration, stemple ut av landet, de hadde litt datatrøbbel men de fikk det til. Så kunne jeg kjøre motorsykkelen inn til Thailandsk side og parkere der. Først imigration bli stemplet inn i Thailand så kjøre motorsykkelen bort til tollen og levere ett papir der skrev under på at det var min sykkel også ferdig.
En drøy time etter dette var jeg hjemme.
Fredag er det 18 000 km service hos Honda i Buriram, min siste gratis service.
17. mai er det stort treff med Isan Riders med påfølgende felles tur. Her har jeg og kameraten tenkt å være med på møtet og festen. Fellesturen til Isan Riders går til steder vi har kjørt mye allerede, så derfor har vi tenkt oss inn i Laos i stedet. Kameraten driver nå å sjekker ut reiseruter og annet praktisk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Maschev
- Innlegg: 146
- Registrert: 15 apr 2018, 15:32
- Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
- Bosted: Horten
Re: På to hjul i Thailand
Mulig du har påpekt dette i en av dine tidligere innlegg, men hvordan er det å kjøre med en fullastet stor sykkel i det som i hvertfall fra egne erfaringer er et trafikkbilde preget av mye hasardiøs kjøring? Kunne tenkt meg en lignende tur selv en gang.
Re: På to hjul i Thailand
Dette ser ut for å ha vært en flott tur
hvordan er det med språket … går det bra med engelsk i Kambodsja …

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det går faktisk helt greit, både Kawaskien jeg hadde før og Africa Twin'en er helt greie å manøvrere selv med passasjer og mye bagasje. Men etter en dag i slik trafikk er hodet ganske slitent, fordi man må hele tiden være 100% på.Maschev skrev: 22 apr 2025, 07:55 Mulig du har påpekt dette i en av dine tidligere innlegg, men hvordan er det å kjøre med en fullastet stor sykkel i det som i hvertfall fra egne erfaringer er et trafikkbilde preget av mye hasardiøs kjøring? Kunne tenkt meg en lignende tur selv en gang.
Jeg kan absolutt anbefale en slik tur, både i Thailand og Kambodsja er det mulig å leie store sykler. Det eneste man må huske på at her gjelder den sterkestes rett. Dvs størst først.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Engelsk nivået i Kambodsja er vesentlig høyere enn i Thailand, så engelsk fungere bra. Vi oppfdaget da vi kom lenger inn i landet at det nyttet ikke å snakke thai her det språket kunne de ikke. Min venninne som snakker Khmer hadde også problemer fordi hennes Khmer er en annen dialekt enn den de fleste snakker når man nærmer seg Vietnam. Konklusjon: Engelsk går fint i 90% av tilfellene. Selvsagt har man Google translate i reservedypen skrev: 22 apr 2025, 16:18 Dette ser ut for å ha vært en flott turhvordan er det med språket … går det bra med engelsk i Kambodsja …

Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
Hva med Vietnam blir det samme forhold der …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Pr i dag har jeg ingen erfaring med Vietnam. Men på turiststeder går det alltid bra med Engelsk sikkert også i Vietnam. Underveis i Kambodsja møtte vi en tysker som hadde syklet far Vietnam og skulle sykle til Siam Rep, han hadde klart seg fint med Engelsk. På tråsykkel har nok stoppet i mange små landsbyer underveis så alt er mulig.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
I morgen fredag 25.er det tid for 18 000 km service, min siste gratis service, fikk gratis service frem til 18 k da jeg kjøpte sykkelen. Honda i Thailand har nå en app hvor det meste kan ordnes. Denne appen finner din nærmeste forhandler/verksted den vil også hjelpe deg deg med veihjelp hvis du trenger det. Er dette noe Honda også har i Norge? Eller noen andre merker for den sak skyld. Uansett for meg er den helt suveren nå slipper jeg misforståelser med min litt dårlige thai eller verkstedets enda dårligere engelsk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 425
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Da jeg var på service i forrige uke påpekte jeg at displayet på den store skjermen kunne være vanskelig å se i direkte sollys. Mekanikeren var enig og mente filmen som satt på dette displayet var dårlig. Ved nærmere studie var jeg enig i dette og jeg ba han om å bytte dette. De hadde det selvsagt ikke på lager, men i går kom det telefon om dette var kommet. Dermed blir det en 120 km mc tur senere i dag for å få byttet dette.
Det blir også en langtur neste uke, denne gangen kun med herrer, noe som tilsier litt "tøffere" kjøring.
Joda Laos turen er under planlegging her er alt ansvar overlatt til "tursjefen"
Det blir også en langtur neste uke, denne gangen kun med herrer, noe som tilsier litt "tøffere" kjøring.
Joda Laos turen er under planlegging her er alt ansvar overlatt til "tursjefen"
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/