Sykkelen rister både med toppboks, med toppboks og sidevesker og uten noen av delene.AJ skrev: 13 apr 2025, 17:45 [Et spørsmål. Skjer risting med eller uten sidevesker og/eller toppboks? Begge samtidig, sidevesker uten toppboks og toppboks alene?
viktighet med avbalansering
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Re: viktighet med avbalansering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
OK, da tyder alt på at du kan utelukke sidevesker og toppboks som utløsende faktorer.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
Merket ingenting til ristingen verken i går eller i forrigårs. Derfor er det vel lite sannsynlig at monteringen har vært feil. Jeg tipper det er noen lodd som har falt av.Gammelsmurfen skrev: 13 apr 2025, 17:58 Har hjulene vært av og dempere foran ikke vært komprimert og "alignet" før boltene nede ved akslingen har vært skrudd til på rett måte.
Siden sykkelen er ny, så kan man vel utelukke lhjullager, men kan være styrelager.
Enten feil balansert hjul eller montert feil tenker jeg. Sjekk også om for og bakhjul er på linje, selv om da skal det nok være ganske ille før du merker det på den måten. Ville nok vært mest på slitasjen.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det er ikke noe så banalt som en liten grusstein eller to som har kilt seg inn i dekkmønsteret, da?
Kan hende det skal såpass lite for at det begynner å rkste i sykkelen...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
Jeg kan ta en nærmere kikk på dekkene for å se, men i og med at ristingen er såpass kraftig antar jeg at det er noe mer enn en liten grusstein. Jeg stusser jo litt over at det ikke er et eneste lodd på forhjulet. Vet ikke hvor vanlig det er at et hjul er perfekt balansert uten bruk av loddAJ skrev: 13 apr 2025, 18:10 Det er ikke noe så banalt som en liten grusstein eller to som har kilt seg inn i dekkmønsteret, da?

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Er nok langt mer unntaket enn regelen med perfekt balanserte dekk uten lodd, ja.BC45 skrev: 13 apr 2025, 18:19 Vet ikke hvor vanlig det er at et hjul er perfekt balansert uten bruk av lodd![]()

Det er ganske enkelt å sjekke om avbalansering er innafor. La hjulet henge fritt og roter det med hånda. En må selvsagt være sikker på at det ikke er friksjon, og jeg har brukt å ha løs bolten slik at hjulet kan rotete helt fritt med minst mulig motstand, og ingen bremser som ligger på noe som helst. Når en setter fart på hjulet med hånden ser en hvordan det oppfører seg når det stanser. Hvis hjulet er i ubalanse vil den tyngste delen søke ned og stanse der. Da er det bare å klistre på lodd slik at hjulet stanser tilfeldig hver gang uten å rotere ned til tyngste punkt. Kanskje litt tungvint forklart, men det pleier å være innafor.
- BC45
Hmm. Litt usikker på om jeg skal begynne å klistre på lodd på egen hånd. Jeg tror jeg satser på å få et verksted til å gjøre dette ordentlig for megVoksen skrev: 13 apr 2025, 21:03 Det er ganske enkelt å sjekke om avbalansering er innafor. La hjulet henge fritt og roter det med hånda. En må selvsagt være sikker på at det ikke er friksjon, og jeg har brukt å ha løs bolten slik at hjulet kan rotete helt fritt med minst mulig motstand, og ingen bremser som ligger på noe som helst. Når en setter fart på hjulet med hånden ser en hvordan det oppfører seg når det stanser. Hvis hjulet er i ubalanse vil den tyngste delen søke ned og stanse der. Da er det bare å klistre på lodd slik at hjulet stanser tilfeldig hver gang uten å rotere ned til tyngste punkt. Kanskje litt tungvint forklart, men det pleier å være innafor.

Funker dette på samme måte som eldre balanseringsutstyr med kuøye, litt tidkrevende prosess da du må prøve deg frem med balanseringslodd. Fordelen med kuøye derimot er at du kan starte med ex 5 gram hvor kuøye er ute for så å legge på lodd til kuøye er i senter. Sammenligner du dette med elektronisk nytt utstyr hvor det legges inn tillatte gram avvik er det null avvik på kuøye. Det du ikke får svar på med kuøye, hvilke side skal loddet på som er litt mer avgjørende på en bilfelg vs en mc felg, bruker du eike lodd på en eikefelg er den saken ute av verden. Men, apropos løsne bremser og hjulbolt osv Du får kjøpt balanserings stativ som du setter hjulet i og balanserer på samme måte du her nevner. Lykke tilVoksen skrev: 13 apr 2025, 21:03 Det er ganske enkelt å sjekke om avbalansering er innafor. La hjulet henge fritt og roter det med hånda. En må selvsagt være sikker på at det ikke er friksjon, og jeg har brukt å ha løs bolten slik at hjulet kan rotete helt fritt med minst mulig motstand, og ingen bremser som ligger på noe som helst. Når en setter fart på hjulet med hånden ser en hvordan det oppfører seg når det stanser. Hvis hjulet er i ubalanse vil den tyngste delen søke ned og stanse der. Da er det bare å klistre på lodd slik at hjulet stanser tilfeldig hver gang uten å rotere ned til tyngste punkt. Kanskje litt tungvint forklart, men det pleier å være innafor.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- BC45
Årsaken til ristingen var kast i bakdekket. Rett og slett produksjonsfeil. Nytt dekk er bestilt så da skal alt være i orden om et par dager.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Så bra at det ikke var verre enn detBC45 skrev: 14 apr 2025, 17:18 Årsaken til ristingen var kast i bakdekket. Rett og slett produksjonsfeil. Nytt dekk er bestilt så da skal alt være i orden om et par dager.

-
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Var det forhandler som fant ut av det?
Merker det en del på min Triumph 850 sport når jeg ligger rundt 4.500-4.900 omdreininger. Føles som styret rister.
Sykkelen er kjørt 1.300km. 500km i mitt eie. Noen ganger lurer jeg på om det er «telehiv» og humpete vei på Østre Aker…
Merker det en del på min Triumph 850 sport når jeg ligger rundt 4.500-4.900 omdreininger. Føles som styret rister.
Sykkelen er kjørt 1.300km. 500km i mitt eie. Noen ganger lurer jeg på om det er «telehiv» og humpete vei på Østre Aker…
- BC45
Først sjekket forhandler balansen i fordekket i og med at det ikke satt noen lodd der. Det viste seg å være helt i balanse selv uten lodd. De trodde ikke det var noe galt med bakhjulet. Jeg insisterte på at de måtte sjekke det skikkelig også. Da de løftet opp bakhjulet og snurret rundt på det mens det satt på sykkelen så vi med en gang at det var kast i det- ganske mye også. De prøvde å ta dekket av felgen og montere det på nytt, men det ble ikke noe bedre.
Jeg opplevde at hele sykkelen ristet, ikke bare styret. Hvis det er kast i dekket blir det verre jo høyere hastighet man holder.
Jeg opplevde at hele sykkelen ristet, ikke bare styret. Hvis det er kast i dekket blir det verre jo høyere hastighet man holder.
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
Fint at feilen ble funnet og ikke var verre!BC45 skrev: 14 apr 2025, 17:18 Årsaken til ristingen var kast i bakdekket. Rett og slett produksjonsfeil. Nytt dekk er bestilt så da skal alt være i orden om et par dager.
Kunne vært interessant å vite hvilket dekk det er snakk om (merke/modell), og hvor der ble produsert.