Vil nytt underskilt kunne føre til færre MC-ulykker?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Vil nytt underskilt kunne føre til færre MC-ulykker?

Legg inn av AJ »

Fikk nettopp et nyhetsbrev fra NMCU Oppland med info om dette nye underskiltet, som var nytt for meg:
Nytt underskilt.png
Kanskje ikke så dumt med et slikt underskilt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Re: Vil nytt underskilt kunne føre til færre MC-ulykker?

Legg inn av Audi Mannen »

Det er lov og håpe på at det kan hjelpe litt. Vi hare på kort tid hatt 2 dødsulykker på mc siste dagene. 1 i Holmestrand og 1 bare et steinkast fra der vi skal ha årets treff i august.
Slik jeg har sett det på bilder så er begge relatert til sving som det som oftest er.
Dersom et slik skilt kan hjelpe litt for oss alle på ukjente veier er det verdt et forsøk, men først og fremst handler det kanskje om å ta det litt med ro i trafikken. Ikke ha det så travelt at man glemmer dagen som kommer i morgen...... man rekker å gjøre noe den dagen også om man henger litt etter i nuet.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Dette har jeg ikke noe tro på!

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/kapii
Kap. II. Trafikk m.m.
§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Sono Juventino
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401

Legg inn av Sono Juventino »

Tenker det ikke er så dumt. Denne typen skilt skal jo forklare hva som er normalt ulykkesforløp, så dersom utforkjøring på MC har skjedd flere ganger, så gir vel det like mye mening å melde om som alt annet. MC-førere lærer nok fort da at her er det spesielt fare for nettopp meg.
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 15 apr 2025, 16:10 Dette har jeg ikke noe tro på!
Hvorfor ikke?

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Legg inn av BC45 »

Hadde jeg sett et sånt skilt på en vei jeg ikke kjenner fra før, så hadde jeg nok vært ekstra varsom. Jeg har trua på at slike skilt kan ha effekt.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 15 apr 2025, 16:36
Hvorfor ikke?
Vi har allerede skilter som varsler farlige kurver, krappe kurver med forvarsling for farlige svinger og svingkombinasjoner.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 15 apr 2025, 17:07
AJ skrev: 15 apr 2025, 16:36
Hvorfor ikke?
Vi har allerede skilter som varsler farlige kurver, krappe kurver med forvarsling for farlige svinger og svingkombinasjoner.
Sant nok.
For egen del er jeg ganske sikker på at jeg vil innrette kjøringen best mulig når et slikt skilt dukker opp. På samme måt som når det varsles om glatt (evt. grus) veibane med underskiltet som viser en MC, noe jeg har sett forekommet fra tid til annen.

Apospos annen skiltvarsling i disse dager er dette velkjente "humpe" eller kamelpukkelskiltet, som det er altfor få av langs vårveiene våre. Det samme med skiltet som varsler om dekkeskader...

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

I tillegg til allerede nevnte skilt har vi varsling for innsnevring, smalere veg, smal veg uten gul stripe, høy asfalt kan, løse kanter etc Er vi i ferd med å tilrettelegge for førerløse kjøretøy … :D

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Hvis det er skilting som hjelper for å redusere ulykker er jo det veldig bra, det snakkes om å forby 16 åringer å kjøre tohjuling er noe jeg håper de legger på is raskt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Uansett tror jeg det neppe blir feil å ha et underskilt om svinger som MC-folk bør være ekstra oppmerksomme på.

Fikk meg selv en overraskelse for et par år siden i en krapp venstresving uten bakgrunnsmarkering og med dosering "feil" vei, som gjorde at fotpinne og midtstøtte tok nedi asfalten, som førte til endring kurs i svingen før jeg instinktivt kom på rett kjøl igjen.
Med "feil" dosering mener jeg da altså at venstresvingen doserte utover, slik som i de fleste rundkjøringer (for at vann skal renne av rundkjøringen). Dermed ble det for kort avstand mellom veibane og fortpinne og midtstøtte ved nedlegg.

I slike svinger bør man kanskje ha et slikt underskilt spesielt for MC slik at man innretter kjøringen etter hvordan veien er utformet.

For ordens skyld, denne svingen var på en veistrekning med 80 som fartsgrense og det var den farta jeg hadde.
Og svingen kom altså ganske brått på og uten bakgrunnsmakering.
Helt klart en potensiell ulykkesfelle.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det kan være, det er veldig likt disse som det står "ulykkespunkt" på, som bla. ved en krapp sving på østsiden av Øyeren som nok en del av oss kjenner godt til.
Et skilt med oljesøl reddet meg fra en katastrofe der en gang, ikke pga. oljesølet men pga. en diger elgokse som hoppet ned på veien rett foran meg rundt en sving man ikke kunne se igjennom.

Derimot disse kurve-skiltene (de med gule og svarte vinkler) er noe skumle greier.
Skiltenes betydning er bra, problemet er bruken av de. Noen ganger er det slike skilter uten at svingen er krapp eller kurven er ulineær. Andre ganger er det svinger som er veldig krappe eller helt ulineære uten at de er merket.
Avstanden mellom de og antallet burde vel i utgangspunktet fortelle noe om hvordan den svingen er, men det er dessverre ikke praktisert sånn over alt.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

BC45 skrev: 15 apr 2025, 16:54 Hadde jeg sett et sånt skilt på en vei jeg ikke kjenner fra før, så hadde jeg nok vært ekstra varsom. Jeg har trua på at slike skilt kan ha effekt.
Helt enig.

Første skiltet er for øvrig på plass i Aremark:

https://www.smaalenene.no/nytt-skilt-sk ... 38-1736578

Brukeravatar
Maschev
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700

Legg inn av Maschev »

Tenker at dette er et godt tiltak.

Som flere påpeker er det ofte hjelpsomt med skilt som gir mer informasjon om potensielle farer, være seg skarpe svinger eller huller i vegen. Om dette bidrar til å bare redde ett liv så er det verdt det.

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Det er jo noen svinger som blir skarpere mot slutten og i rally notene kalles disse "nyper". Og linken jeg senere henviser til viser en sving som både er OVER KRØN og NYPER. Klikk litt i street view og se selv, den ser grei ut, men kan raskt bli en jævel. Disse kan noen ganger være svært utfordrende og jeg ser for meg et slik skilt kunne vært brukt i den sammenhengen og i kombinasjon.
Alle som kjører mc vet jo at en kraftig korrigering av nedlegg i sving kan få mange skipla og satt ut og når vi vet statistikken på mc ulykker i sving så kan vel ting stort sett bare bli bedre? Skilt med mc på vil vel fange oppmerksomheten til oss bedre og i så måte være preventivt?

Vi har jo allerede svarte skilt med gule piler som markerer skarp sving. Søker man på "Skilting av farlige kurver – Skilt 100, 102, 902 og 904 " så ser man betydningen av disse og hva de skal markere. Svært nyttig informasjon. Men som vi vet er ikke folk flest spesielt flinke til å lese seg opp på lover, regler og annet som vi ofte tror og mener vi kan. Men statens vegvesen har veldig gode forklaring og beskrivelser for hvert skilt. Anbefaler alle en lesning der.

linken under her viser til en typisk sving på E39 som egentlig ser grei ut, men når man er på vei i retning nordover så er den slik at den strammer seg til og den er fallende som gjør at man mister litt tyngde og marktrykk ved en innbremsing som mange tar når de først ser hva som kommer selv om det ikke ser slik ut på google maps og holder man fartsgrensa på 80 så kan godt forstå at noen kan bli tatt skikkelig på senga. I tillegg kommer den etter en rekke nydelige svinger som man får en nydelig flyt gjennom og man kommer litt i "modus" som jeg liker å kalle det og da kommer denne fryktelig brått på. På toppen av det hele er den ganske kort tid etter en fergetur på ca 25 min og en strekning hvor man ligger i kø fram til et kryss hvor køen deler seg.... det er der man først kommer opp til fartsgrensen og treffer denne. Så hele settingen før denne er lite forebyggende og jeg har mange ganger møtt trafikk der med sjåfører som er stive i blikket enten de kjører bil eller mc. Vi har ganske mange av disser rundt omkring langs kysten, så den paragrafen med å ferdes hensynsfullt kan de stappe en viss plass, for mange svinger er rett og slett vanskelig selv med overholdt fartsgrense og de kommer fryktelig brått på selv om man er en hensynsfull fører. De er skiltet med gule piler i forskjellige kombinasjoner som har forskjellige betydninger.

https://www.google.com/maps/@63.1030252 ... FQAw%3D%3D
Yamaha XJR 1300

Svar