Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av SveinHa »

Spiff skrev: 24 feb 2025, 21:21 Nå håpte jeg å finne noe nytt i "Røde Khmer Steigan"-artikkelen men ble veldig skuffet. Det står ikke et ord i den artikkelen som ikke allerede er skrevet opp og ned om i "industrimedia".
Jaja... Alltid viktig å diskreditere kilden... men industrimedia har løyet så mye og så lenge at jeg bruker lite tid på de... Med slike holdninger generelt blant folket prøver jeg å unngå å linke til f.eks. den siden. Disse holdningene innsnevrer sinnet alt for mye.

En konkret sak jeg har forundret meg mye over var da cruiseskipet for noen år siden holdt på å gå på grunn ved Hustadvika så hadde NRK en helt grei sak på 10-15 minutt på morgenen som de kjørte på repeat HELE dagen. Situasjonen utviklet seg jo og det kunne jeg selv se på Marinetraffic uten at det ble nevnt på NRK. Da jeg fortalte en kompis at jeg fant mye mer informasjon om saken på Russia Today (rt.com) fikk jeg slengt i trynet at jeg var Putin-venn... Han om det, det er hans tap...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Legg inn av greina »

SveinHa skrev: 24 feb 2025, 21:57
Spiff skrev: 24 feb 2025, 21:21 Nå håpte jeg å finne noe nytt i "Røde Khmer Steigan"-artikkelen men ble veldig skuffet. Det står ikke et ord i den artikkelen som ikke allerede er skrevet opp og ned om i "industrimedia".
Jaja... Alltid viktig å diskreditere kilden... men industrimedia har løyet så mye og så lenge at jeg bruker lite tid på de... Med slike holdninger generelt blant folket prøver jeg å unngå å linke til f.eks. den siden. Disse holdningene innsnevrer sinnet alt for mye.
Det er bra å lese andre medier en "industrimedia", men det betyr ikke at andre medier nødvendigvis er mer etterrettelig. Steigan er en gammelkommunist som i mange år støttet grufulle regimer som bl.a. Pol Pot, og det i seg selv er en grunn til å lese han med svært kritiske øyne. Han kan selvfølgelig også finne et og annet korn ( som den blinde høna kan det), men at akkurat DEN kilden blir diskreditert skulle da også bare mangle. Alternative medier betyr ikke at de har rett, og de bør leses med et kritisk blikk (noe som også gjelder "industrimedia").

Spiff
Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022

Legg inn av Spiff »

En konkret sak jeg har forundret meg mye over var da cruiseskipet for noen år siden holdt på å gå på grunn ved Hustadvika så hadde NRK en helt grei sak på 10-15 minutt på morgenen som de kjørte på repeat HELE dagen. Situasjonen utviklet seg jo og det kunne jeg selv se på Marinetraffic uten at det ble nevnt på NRK. Da jeg fortalte en kompis at jeg fant mye mer informasjon om saken på Russia Today (rt.com) fikk jeg slengt i trynet at jeg var Putin-venn... Han om det, det er hans tap...
I og med at du poengterte at dette er noe «…en av en eller annen grunn aldri leser om i industrimedia...» så bygger du opp en forventning om at her står det noe andre ikke har opplyst om, som holdes skjult. Men det står ingenting som ikke allerede er omtalt i «industrimedia», og det sier jeg, som ikke abonnerer på en eneste tabloid-avis men kun leser gratisartikler.

At jeg diskrediterer kilden mener jeg er en sannhet med modifikasjoner. Det er jo «røde khmer Steigan» vi snakker om? Det er neppe en hemmelighet som ikke tåler dagens lys? Særlig hemmelig er det ikke heller, bare delvis glemt og forsøkt tiet i hjel. Jeg syntes det er på sin plass å gi evt. uinnvidde et hint om dette, slik at de kanskje blir interessert i selv å søke opp hvem kilden er. Slik jeg ser det er det noe av det viktigste man kan gjøre i dag. Er det noe du liker eller ikke liker, så sjekk. Hvem er kilden! Hva er motivet for artikkelen, eller nyhetsoppslaget. Ikke minst når det benyttes tall og statistikk.

Steigan har for øvrig like mye pressefrihet som alle andre her i landet, og selve artikkelen er jeg enig i. Var bare ikke noe nytt der.

Når det gjelder kritikk av NRK så er det vanskelig å ikke være enig. I mine øyne er de en sportskanal, ispedd «underholdning» der de samme d-kjendisene konkurrerer i forskjellig vås og opptrer i hverandres programmer. Journalister har de knapt lengre. Eneste samfunnsnytten de har i dag, er for eldre som ikke kjenner til noe annet. Den generasjonen er utdøende og det tror jeg NRK er også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Spiff skrev: 24 feb 2025, 21:21
SveinHa skrev: 17 feb 2025, 11:52 Jeg har ofte lurt på hvordan strømselskapene kan leve av å selge strøm til meg til spotpris... Men det skyldes jo bare min egen manglende kunnskap om spotpris som en av en eller annen grunn aldri leser om i industrimedia...

https://steigan.no/2025/02/hvorfor-selg ... gen-strom/
Nå håpte jeg å finne noe nytt i "Røde Khmer Steigan"-artikkelen men ble veldig skuffet. Det står ikke et ord i den artikkelen som ikke allerede er skrevet opp og ned om i "industrimedia".
Er vel ikke Pål Steigan, men Jan Christensen, som har skrevet denne "Hvorfor selge og kjøpe vår egen strøm?" kronikken... :eh
Hvem nå enn han er :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Denne må jeg si var veldig interessant. Ikke minst for de av oss som har pedagogikk som en del av utdannelsesCV'en.
Antakelig lurt å lese denne kronikken både to og kanskje tre ganger ;):

https://www.khrono.no/skippertak-den-ny ... ken/945506

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Spiff skrev: 25 feb 2025, 16:46Hvem er kilden!
Steigan er bare budbringeren men ble likevel den som fikk fokus... Derfor prøver jeg å unngå å linke dit men glemmer meg ut av og til. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre "den siden er kjent for..." når folk ikke vil utfordre sitt eget virkelighetsbilde...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

https://klimarealistene.com/klimanytt-3 ... alifornia/

Co2 er visst ikke ikke årsak til alle naturkatastrofer i verden allikevel?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Jompa skrev: 26 feb 2025, 21:18 https://klimarealistene.com/klimanytt-3 ... alifornia/

Co2 er visst ikke ikke årsak til alle naturkatastrofer i verden allikevel?
Budskapet her er vel heller at CO2-utslipp i seg selv ikke starter skogbranner, men det burde de fleste forstå. CO2 i seg selv kan jo faktisk benyttes til brannslukking.

Virker som at grunnlaget her er forskning som mener at det var en 35% økning i sannsynlighet for forholdene som la til rette for brannene og at denne økningen skyltes utslipp. Da syns jeg det blir rart å argumentere mot ved å påpeke at vi trenger "forsiktighet, skjøtsel av vegetasjon og brannvern".

Kan for øvrig si meg enig i at media fremstiller mye på dårlige måter for tiden, men det er nok det uunngåelige resultatet av pengedrevet drift.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Jompa skrev: 26 feb 2025, 21:18 Co2 er visst ikke ikke årsak til alle naturkatastrofer i verden allikevel?
Nei, det er helt sikkert og om en ser historisk på det, altså f.eks. 50.000 år tilbake, så viser jo mange perioder med BETYDELIG større oppvarming og nedkjøling enn det vi ser nå at når temperaturen øker så øker også CO2 nivået ganske parallelt med temperaturen mens når temperaturen synker så henger CO2 nivået laaaaaangt etter og dermed kan ikke CO2 være noen klimaDRIVER!

Akkurat denne saken hadde jeg en lang diskusjon med en atmosfæreforsker om for en tid siden og det endte opp med ha han, etter betydelig press fra meg, innrømte at tidligere var det slik jeg sa (CO2 er en konsekvens av temperatur, ikke årsak) men nå er det omvendt! :lol Så mye for forskerens forståelse av naturlover...
kaLARSnikov skrev: 27 feb 2025, 09:26 Virker som at grunnlaget her er forskning som mener at det var en 35% økning i sannsynlighet for forholdene som la til rette for brannene og at denne økningen skyltes utslipp. Da syns jeg det blir rart å argumentere mot ved å påpeke at vi trenger "forsiktighet, skjøtsel av vegetasjon og brannvern".
Viktigste årsak til de heftige skogbrannene i Australia er at miljø/naturvernorganisasjoner nekter bønder/skogbrukere å kontrollert brenne ned underveksten "for det ryker jo og det er forurensing". Når der da blir en skogbrann, og dert skjer jo uansett i ny og ne, så blir brannene mye mer alvorlige for det er i underveksten det virkelig brenner, ikke i trærne. Mange trær overlever en skogbrann om den ikke er så alt for heftig...

Vi har vært nede i er CO2 nivå som er nær grenseverdien for eksistens på denne planeten men er heldigvis på vei oppover igjen! :thumleft

...og så er solen i disse dager... eller dager, det er vel snakk om et år eller tre... i ferd med å gjennomføre et polsprang, at nord og sydpolen skifter plass, og det betyr at solen nå er på sitt mest aktive og at aktiviteten vil avta. Solen har disse ca 11 år lange syklusene og når vi vet så er det lett å se at temperaturen vil begynne å falle etterhvert og da får jo ''klimaforskere'' og politikere rett i at de har reddet klimaet med sine hodeløse milliardprosjekt... :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

:knegg
Denne synes jeg er ganske så fornøyelig og samtidig rett så tankevekkende:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2385636

Kan vel si såpass at jeg kjenner meg igjen i mye som skrives her...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Denne synes jeg det absolutt er verd å få med seg, hentet fra Facebooksiden til Kjell-Ola Kleiven:

Kjære venner, jeg måtte en tur på akutten/sykehuset med infarkt for å forstå noe helt essensielt. Det tok meg altfor mange år å forstå at det å sette grenser ikke er egoistisk. Det er nødvendig for oss mennesker.
Jeg har alltid vært en som gir litt ekstra. Litt mer tid. Litt mer tillit. Litt mer rom. Jeg har stått i møter jeg aldri burde vært i, tatt telefoner jeg ikke orket, og sagt "ja" når kroppen skrek "nei".

Hvorfor? Fordi jeg trodde det å være snill betydde å være tilgjengelig for alle. Alltid.
Men snillhet uten grenser blir ofte en invitasjon til utmattelse.Det sliter på relasjoner. På helsa. På selvtilliten.

Det var først da jeg begynte å sette tydelige grenser med kjærlighet, men med klarhet at jeg så hvordan livet mitt endret seg.
Jeg begynte å få mer respekt. Jeg fikk bedre tid til det som faktisk betyr noe. Jeg ble tryggere i meg selv.
Og vet du hva som skjedde da jeg sluttet å si "ja" for å være likt?Jeg begynte å like meg selv mer.
Så i dag vil jeg minne deg (og meg selv):👉 Det er ikke din jobb å gjøre alle fornøyde.👉 Du har lov til å si "nei" – uten forklaring.👉 Å sette grenser er en form for selvrespekt.

Noen kommer kanskje til å trekke seg unna når du begynner å velge deg selv, og dine nærmeste. La dem.! De som virkelig skal være i livet ditt, vil respektere at du står stødig.
Nyt påsken, og ta vare på hverandre. Min lille klan hilser til dere alle.

(Gjengitt med tillatelse)

Duke944
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Legg inn av Duke944 »

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Man skal ikkje køyre fortare enn engelen kan fly...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er vi likegyldige? Eller redde for å involvere oss...?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2374138

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dette synes jeg er en veldig god tekst, som det er verd å få med seg - link helt til slutt i innlegget.

"I don’t want your hope. I want you to panic…and act.” tordnet den svenske klimaalarmisten Greta "how dare you!" Tunberg for noen år siden, som en slags bevisstgjøring om at nå er jordkloden i ferd med å koke til døde. Og sammenlignet dette med et hus i full fyr...

Jeg har opplevd husbrann som oppsto natterstid, mens jeg var hjemme med tre mindreårige barn mens kona var på nattevakt og vår eldste datter var på venninneovernatting.
Det første jeg var fokusert på var å holde hode iskaldt, få ungene ut av husert nå! og inn i bilen i garasjen med tydelig beskjed om å bli der.
Deretter ringe brannvesenet, koble til hageslangen, som heldigvis ikke var frosset (brannen oppsto tidlig i oktober) for så å ringe kona som altså var på jobb.
Ingen panikk, men målrettet innsats for å redde huset fra å bli en brannruin. Noe jeg bidro sterkt med ved hjelp av brannslokker og vann fra hageslangen til brannvesenet kom og fikk slukket brannen.
Hadde jeg fått panikk ville jeg antakelig blitt lamslått og uten besluttsom handlekraft.

Men nå om dagen bes vi om å få panikk og lar oss villig skremme av politikere, innsausa forskere av alle slag og skremselshungrige medier som godt grunnlag for rette beslutninger.

Så, hva kan egentlig gå galt :-k :dontknow ?

Nok av mine ord.
Overlater resten til artikkelforfatteren:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2385660

Svar