Vil nytt underskilt kunne føre til færre MC-ulykker?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Vil nytt underskilt kunne føre til færre MC-ulykker?

Legg inn av SveinHa »

Audi Mannen skrev: 16 apr 2025, 09:29 Det er jo noen svinger som blir skarpere mot slutten og i rally notene kalles disse "nyper".
Ja, i slike svinger kan et dedikert MC-skilt absolutt ha noe for seg men jeg synes noen gang er at de gul/svarte skiltene som disse:
svingskilt.png
er slengt ut litt for ofte. Ikke at der er veldig mye for mange men i noen svinger tenker jeg "Hvorfor i alle dager er denne helt normale svingen spesielt skiltet?"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

SveinHa skrev: 16 apr 2025, 09:43
Ja, i slike svinger kan et dedikert MC-skilt absolutt ha noe for seg men jeg synes noen gang er at de gul/svarte skiltene som disse:
svingskilt.png
er slengt ut litt for ofte. Ikke at der er veldig mye for mange men i noen svinger tenker jeg "Hvorfor i alle dager er denne helt normale svingen spesielt skiltet?"
Det kan jeg kanskje si meg noe enig i. Kan erindre at de har stått plasser som virket normale for å si det sånn.
Vi får bare håpe at det ikke er Jorge Martin som skal sette kriteriene for hvor skarp en sving skal være før den skiltes :lol .
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 15 apr 2025, 11:13 Fikk nettopp et nyhetsbrev fra NMCU Oppland med info om dette nye underskiltet, som var nytt for meg:

Nytt underskilt.png

Kanskje ikke så dumt med et slikt underskilt?
Faren med et sånt skilt er man kan stivne av skrekk når man ser det. Og vi vet jo alle at det ikke er så smart når vi kjører sykkel :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 16 apr 2025, 11:04
AJ skrev: 15 apr 2025, 11:13 Fikk nettopp et nyhetsbrev fra NMCU Oppland med info om dette nye underskiltet, som var nytt for meg:

Nytt underskilt.png

Kanskje ikke så dumt med et slikt underskilt?
Faren med et sånt skilt er man kan bli stiv av skrekk når man ser det. Og vi vet jo alle at det ikke er så smart når vi kjører sykkel :knegg
Nåja... :-k
Uansett må vi for enhver pris unngå å glane for lenge på skiltet når det dukker opp i synsfeltet. Da kan det fort gå riktig galt :O

;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bra med fokus på dette, også i NRK:

https://www.nrk.no/ostfold/vegvesenet-p ... 1.17380729

Skadeforebyggende tiltak som dette mener jeg bestemt vi bør støtte opp om :thumleft .

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

God ide - dårlig gjennomføring

Legg inn av BjørnSover »

Nytt skilt for ulykkesvinter for mc. God idé, men altfor likt ‘samme skilt’ for bil

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Re: God ide - dårlig gjennomføring

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 18 apr 2025, 10:36 Nytt skilt for ulykkesvinter for mc. God idé, men altfor likt ‘samme skilt’ for bil

Selv tror jeg deg er bra med denne likheten. Har noe med gjenkjennelseseffekten å gjøre.
Også tror jeg at man skal være rimelig uoppmerksom eller har en slags synsforstyrrelse eller svekkelse på grensen, eller over, til å ilegge kjøreforbud, om man ikke fanger opp at det er en motorsykkel på skiltet...

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Snakket med en bussjåfør i dag som fortalte at slike underskilt har vært i bruk i Polen i mange år …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Uansett så er det nok altfor mange av oss som synder mot denne regelen:

"Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring."

Og det er syndere på både to og fire hjul.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 20 apr 2025, 22:39 Uansett så er det nok altfor mange av oss som synder mot denne regelen:

"Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring."

Og det er syndere på både to og fire hjul.
Sant nok.

Men i dette tilfellet er det vel strengt tatt ikke snakk om påregnelig hindring, men heller en slags upåregnelig veikonstruksjon basert på hvordan man bygde veier før i tiden da man sparte kostnader ved å lage veier rundt steder som egentlig burde vært sprengt vekk for å lage mer forutsigbare og oversiktlige veistrekninger...
Noe som var typisk i eksempelvis Østfold, som er meg blitt fortalt av etterkommere etter veiarbeidere i dette området.

Og ja, uansett gjelder dette med å kunne stanse på den veistrekningen den kjørende har oversikt over.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Ikke negativ til det nye underskiltet, men skeptisk til hvor stor effekt de har, siden mitt inntrykk er at nokså mange av ulykkene skjer i nærområdet, og en må da anta at forulykkede er nokså kjent.

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Vet ikke om det er hold i din påstand om mange av ulykkene skjer i nærområdet, men det er sikkert noe rett i det. Her jog holder til har det vært noen ulykker av folk på langtur som ikke er kjent på veien. De tror jeg kunne vært unngått med underskilter.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er for tydelig skilting, men det kan også bli for mye av det gode. Dukker det opp skilter over alt så kan det fort trolig virke litt mot sin hensikt. Spesielt hvis informasjonen på silltet er for omfattende og krever mye oppmerksomhet for å forstå.

Jeg tenker nå litt mer generelt, men ta feks. Kollektivskilt med underskilt med klokkeslett etc. man så bruke litt tid på å tyde skiltet og et sekund for mye kan være nok når det ellers skjer mye i trafikkbildet.

Når man skal begynne å kategorisere kjøretøy med skiltingen blir det bare nok et skilt og forholde seg til. Jeg tenker at når en sving blir markert krapp for en bilist så er vil svingen minst virke like krapp for en motorsyklist.

Så jeg vet ikke... trenger man virkelig å vise en MC på skiltet? Jeg er usikker....

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Fant i rapport fra TØI (TØI-rapport: 2054/2024) at "Blant dem hvor det foreligger
informasjon om «kjent i området», er andelen som ikke var kjent i området 20 prosent blant MCførerne".
Dette gjaldt dødsulykker 2017-2023, eller 10 av 51 dødsulykker.

Voksen skrev: 21 apr 2025, 21:23 Vet ikke om det er hold i din påstand om mange av ulykkene skjer i nærområdet, men det er sikkert noe rett i det. Her jog holder til har det vært noen ulykker av folk på langtur som ikke er kjent på veien. De tror jeg kunne vært unngått med underskilter.

Svar