Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Sono Juventino skrev: 25 apr 2025, 13:40 Morsomt å se kjente steder/veier. Bruker dere noen bestemte karttjenester til å plukke ut de beste veiene, eller er det innfall der og da som bidrar til rutevalgene? Jeg har håp om å planlegge en liten ukestur rundt i sør-norge i sommer der jeg minimum skal oppom Vinstra og over fjellene mot Beitostølen pga barndomsminner. Hadde derfor satt pris på det om dere har anbefalinger til verktøy for å planlegge ruter.
Som regel går det på en blanding av innfall og "hørte fra noen/leste et sted at det går en kul vei her", med mindre det er tur på allerede kjente veier.

Nedover i Europa i fjor fant vi mye fint ved hjelp av Calimoto-appen.

Har også hørt mye positivt om Kurviger, men har ikke testet den stort selv annet enn å leke med kartet.

greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Legg inn av greina »

Sono Juventino skrev: 25 apr 2025, 13:40 Morsomt å se kjente steder/veier. Bruker dere noen bestemte karttjenester til å plukke ut de beste veiene, eller er det innfall der og da som bidrar til rutevalgene? Jeg har håp om å planlegge en liten ukestur rundt i sør-norge i sommer der jeg minimum skal oppom Vinstra og over fjellene mot Beitostølen pga barndomsminner. Hadde derfor satt pris på det om dere har anbefalinger til verktøy for å planlegge ruter.
Når jeg skal på tur i ukjente områder bruker jeg stort sett google maps, både for å finne veier og for å finne evt severdigheter/annet av interesse. I kombinasjon med street view er det et godt utgangspunkt. Zoomer man nok inn finnes det mange morsomme veier (nesten) over alt.
Det er også en god start å lese noen tur-rapporter her https://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=59 det kan være at noen har vært i et område du har tenkt deg til og skrevet om det.
Dedikerte apper som Calimoto o.l. har jeg ikke brukt i særlig grad, så det får andre svare på.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har denne installert på PC'en, men så langt ikke brukt den til å planlegge turer og kan dermed ikke dele noen erfaringer om hvor god eller dårlig den er til dette.

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Bruker en kombinasjon av Calimoto og Google maps. Bruker Google maps også street wiev på pc til en del planlegging for så å legge dette inn i Calimoto som finner de beste mc veiene, les svingete og gøyale veier. Nyttig når man kjører på nye steder.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Svar