'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da er jeg godt i gang med renovering av bremsesystemene. Dette innebærer demontering og rengjøring samt bytte av bremseslanger til nye stålarmerte, nye tetninger i caliperne og nye bremseklosser. Og ny bremseveske selvfølgelig.

Først ut var hovedsylinder for frambremsen.
IMG_5276.jpeg
Demonterte bremsehendel, koblet fra bremseslange, bremselysbryter og nivåsensor for bremseveske og demonterte reservoar/hovedsylinder fra styret. Litt kinkig å få løsnet låseringen som holder innmaten i hovedsylinderen på plass, men den kom etter en porsjon avmålt bannskap 🙂

Gjør ikke annet enn rengjøring i denne omgang da jeg ikke har noen indikasjon på at det er noe feil her. Men finner hele tiden en del grønt gørr, så nøye rengjøring må til. Det er også antydning til korrosjon innvendig i huset for hovedsylinderen, noe som tyder på at det har vært vann i bremsevesken en eller annen gang. Har dette i bakhodet inntil videre.

Alle pakninger ble smurt med ren bremseveske før sammenstilling, og reservoar/hovedsylinder er nå tilbake på plassen sin på styret.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Har selv plundret med låseringen på bremsemaster, ellers føler jeg resten av bremseanlegget er plankekjøring. I noen tilfeller kan det være veldig raskt å pumpe ut stempler i kaliprer før anlegget demonteres, sitter stempel fast på grunn av rust irr avleiring er eneste måte å pumpe det ut hydraulisk. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg

Legg inn av Brigg »

Takk @dypen

Alternativet til å trykke ut stemplene hydraulisk er å bruke trykkluft. Dette er gjerne mer renslig, men pass på å ikke få fingrene mellom når stemplene kommer ut. Ikke spør meg hvorfor jeg kommer på å nevne dette 😖
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Eneste grunn til at jeg ikke nevnte trykkluft da skjer alt så mye raskere og i noen tilfelle mere søl, med andre ord mindre kontroll. Har ikke opplevd det du nevner men veldig fort gjort å holde fingrene på feil plass, ikke bra. Det går som regel bra :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg

Legg inn av Brigg »

Ved gjennomgang av bremsesystemet finner jeg mye geleaktig gørr fra gammel bremseveske. Jeg ønsker at hele bremsesystemet skal være rent og friskt. Antidivene på gaffelbenene aktiveres av bremsetrykket, og da må også disse rengjøres.

Antidivene er todelt.
IMG_5277.jpeg
Øverste del er koblet mot bremsene og aktiverer et stempel som trykker ned på et annet stempel i nedre del. Nedre del er fylt med gaffelolje, og stempelet her stenger for/begrenser strømmen av gaffelolje slik at fjæringen blir stivere når bremsene aktiveres.

Øverste del kan demonteres uten at det er nødvedig å tappe gaffelolja først. Her var det mye gørr, men det lot seg fjerne med bremserens, trykkluft og Q-tips. Her er øvre del, stempelet som aktiverer nedre del i enden.
IMG_5281.jpeg
Og her er toppen av nedre del med stempelet som aktiverer antidivefunksjonen i gaffelen.
IMG_5280.jpeg
Nedre del er mulig å demontere og åpne for rengjøring og kontroll, noe som bør gjøres for å sikre at systemet fungerer som tiltenkt. Men det får vente til senere. Det er mulig å skille øvre og nedre del uten å tappe av bremsevesken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brigg

Legg inn av Brigg »

Jeg hadde store planer om å bruke fridagene i påsken ute i garasjen, men en influensa med påfølgende luftveisinfeksjon satte en stopper for det. Så fremdriften er litt etter skjema.

Men noe har jeg fått gjort. Har montert nye dekk, Michelin Commander II foran og Commander III bak. Dette blir nok bedre en de gamle dekkene som var 15 år gamle.
IMG_5283.jpeg
Mens framhjulet var av benyttet jeg sjansen til å rengjøre og smøre opp speedometernavet med nytt fett. Jeg opplevde noen tilfeller på tampen av sesongen i fjor at speedometeret først begynte å virke etter at jeg hadde kjørt en km eller to. Får håpe at dette nå er løst.
IMG_5284.jpeg
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Svar